Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärda ljusstarka Canon-gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför köpte du då inte 50 1.8 den måste ju anses vara mest prisvärd av alla Canons gluggar, det är ju bara ett stegs skillnad i ljusstyrka och 50 1.4 kostar ju 3 gånger så mycket. Kände du att du ändå var tvungen att ha det bästa ;-D

kostnadssteget är inte så stort till 1,4 men det är ett bländarsteg - jag tyckte tretusen+ var i högsta grad överkomligt; att gå upp till den otroligt vassa f 1,2 är mer smärtsamt för plånboken, men samtidigt givetvis spännande om man har råd

Håller med dig, Mikael, samma erfarenhet. Och IS är otroligt värdefull; ofta bländar man dessutom ned litet ändå och då räcker zoomarnas f 2,8. Men ibland vill man verkligen ha det korta skärpedjupet - och ljusstyrkan.

Macro bild skrev:
Darrandet avtar inte med ålder, möjligen avhjälps det med en pilsner innanför västen som gamle pistolskytten Skanåker sa en gång i tiden.

Jag vill ha IS på flertal objektiv, och ett optimerat 24-70/2.8 is vore drömmen.
Slut citat

Ja, IS är säkert bra för dom som behöver det. Pilsnern är förkastlig så glöm den.
För oss som av "någon" anledning inte behöver IS är annars de ljustarka gamla L objektiven mycket prisvänliga tycker jag.
Åldern har nog ingen betydelse för IS eller inte.Utan snarare vad man ägnar sig åt med kameran. Själv använder jag mest stativ ( darrning eller inte ) med gluggar över 70 mm.
Under det duger handhållet ändå om ljusstyrkan är 2.8 eller bättre.

Men det är som skrivet behovstyrt, men för att få "lite motpol och diversity" i diskussionen. ( Jag plåtar INTE snabb rörliga motiv )

MVH
Lennart

Märkligt, jag är helt säker på att mina microskakningar avtar med pilsner eller intagande av betablockerare

Hann testa 85/1,2 innan jag fick 85/1,8:an; det blev 85/1,2:an - vilken glugg! Ett hål i plånboken blir det, får visa fakturan hemma vid tasktiskt lämpligt tillfälle - i dag är möjligen ett bra tillfälle, kanske, fick de bästa porträttbilderna hemma på länge med just den gluggen. Underbar oskärpa utom just där det ska vara skarpt på 1,2.

Bidde värstingen i alla fall

Hann testa 85/1,2 innan jag fick 85/1,8:an; det blev 85/1,2:an - vilken glugg! Ett hål i plånboken blir det, får visa fakturan hemma vid taktiskt lämpligt tillfälle - i dag är möjligen ett bra tillfälle, fick de bästa porträttbilderna hemma på länge med just den gluggen. Underbar oskärpa utom just där det ska vara skarpt på 1,2.

Hann testa 85/1,2 innan jag fick 85/1,8:an; det blev 85/1,2:an - vilken glugg! Ett hål i plånboken blir det, får visa fakturan hemma vid tasktiskt lämpligt tillfälle - i dag är möjligen ett bra tillfälle, kanske, fick de bästa porträttbilderna hemma på länge med just den gluggen. Underbar oskärpa utom just där det ska vara skarpt på 1,2.

Ja, jag har sett fantastiska bilder tagna med den. Synd att inte Nikon har något motsvarande för tillfället, men jag hade nog ändå inte haft råd med ett normalobjektiv i denna prisklass... Sigmas f/1.4 kanske kan betraktas som en budgetvariant i sammanhanget?

Ja, jag har sett fantastiska bilder tagna med den. Synd att inte Nikon har något motsvarande för tillfället, men jag hade nog ändå inte haft råd med ett normalobjektiv i denna prisklass... Sigmas f/1.4 kanske kan betraktas som en budgetvariant i sammanhanget?
Står du ut med manuell fokus så är Samyang 85/1,4 ett av de bästa objektiven som finns vid f/1,4. Priset till trots. Här en jämförelse mot EF 85/1,4:

http://translate.google.com/transla...hread.php?t=46140&sl=pl&tl=en&history_state0=

Man undrar lite varför den ena är 6-7 gånger dyrare än den andra.
I mitt tycke är det bättre vid f/1,4 än vad Sigma 50/1,4 är (jag har alltså ägt båda).

Jag har skrivit det förr, men det tål att upprepas;

Glöm inte EF 28/1.8 USM! Det är, om man får tag i ett bra exemplar, outstanding på kameror med APS-C. Motsvarar ca 45 mm, med kul närgräns, blixtsnabb AF, skarp på full öppning och RIKTIGT skarp på F/2.2 och i princip distorsionsfri. Ett kap! Men pruta till dig ett motljusskydd...

Någon som vet om Samyangs 35/1,2 fortfarande är på gång till Canon? Det har inte nämnts i de senaste nyheterna från dem.

Jag har skrivit det förr, men det tål att upprepas;

Glöm inte EF 28/1.8 USM! Det är, om man får tag i ett bra exemplar, outstanding på kameror med APS-C. Motsvarar ca 45 mm, med kul närgräns, blixtsnabb AF, skarp på full öppning och RIKTIGT skarp på F/2.2 och i princip distorsionsfri. Ett kap! Men pruta till dig ett motljusskydd...

Intressant. Jag tyckte mitt var rätt trist på 7D men bra på 5D mkII. Dock utan att kunna säga vad det var som inte var bra.

Kan bara hålla med Brutus!
Köpte min EF 85 1.2L för en vecka sedan och den är en riktig "baby". Fantastiskt med det bommulslika oskarpa och det superskarpa i focus!

Hann testa 85/1,2 innan jag fick 85/1,8:an; det blev 85/1,2:an - vilken glugg! Ett hål i plånboken blir det, får visa fakturan hemma vid taktiskt lämpligt tillfälle - i dag är möjligen ett bra tillfälle, fick de bästa porträttbilderna hemma på länge med just den gluggen. Underbar oskärpa utom just där det ska vara skarpt på 1,2.

Står du ut med manuell fokus så är Samyang 85/1,4 ett av de bästa objektiven som finns vid f/1,4. Priset till trots. Här en jämförelse mot EF 85/1,4:

http://translate.google.com/transla...hread.php?t=46140&sl=pl&tl=en&history_state0=

I mitt tycke är det bättre vid f/1,4 än vad Sigma 50/1,4 är (jag har alltså ägt båda).
Manuell fokus är frågan. Men om priset är rätt så kan det ju vara ett alternativ. Går det att få tag på i Sverige?

Nikon har ju också ett 50/1,2 manuellt, men det verkar ligga rätt högt i pris, ca 3500 kr nytt.

Här ett till test.
http://www.lenstip.com/166.1-Lens_review-Samyang_85_mm_f_1.4_Aspherical_IF_.html

Manuell fokus är frågan. Men om priset är rätt så kan det ju vara ett alternativ. Går det att få tag på i Sverige?
Javisst! http://www.cyberphoto.se/info.php?article=85mmC

Nikon har ju också ett 50/1,2 manuellt, men det verkar ligga rätt högt i pris, ca 3500 kr nytt.
Jag förstår inte varför du jämför ett 50-millimetersobjektiv med ett på 85 mm. Det är ju fullständigt olika saker.

Nikkor 50/1,2 är det jag själv valt till min D700, efter att ha ägt Sigman och den senaste Nikkor 50/1,4 AF-S, samt förstås 50/1,8 och en del andra manuella normaler.

3500:- är ett bra pris även för ett begagnat Nikkor 50/1,2. Hittar du det nytt för det priset så kan vi tala om kap.

Tillägg: Det går förresten utmärkt att använda på Canon-kameror med adapter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar