Annons

Prisvärda ljusstarka Canon-gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst! http://www.cyberphoto.se/info.php?article=85mmC

Jag förstår inte varför du jämför ett 50-millimetersobjektiv med ett på 85 mm. Det är ju fullständigt olika saker.

Nikkor 50/1,2 är det jag själv valt till min D700, efter att ha ägt Sigman och den senaste Nikkor 50/1,4 AF-S, samt förstås 50/1,8 och en del andra manuella normaler.

3500:- är ett bra pris även för ett begagnat Nikkor 50/1,2. Hittar du det nytt för det priset så kan vi tala om kap.

Tillägg: Det går förresten utmärkt att använda på Canon-kameror med adapter.

Ja, det kan man fråga sig :) Förmodligen för att jag läste slarvigt och för att jag höll på att läsa om fasta 50 mm på annat håll, samtidigt och var inne på det, samt för att Brutus nog också nämnde ett 50 mm i inledningen.

Apropå manuell fokus: eftersom digitala spegelreflexer normalt inte har snittbildsmattskiva så är man ju lite handikappad vad gäller manuell fokus. Visst, jag fokuserar manuellt ibland, speciellt vid makrofoto, och det fungerar, men med snittbild så vet man ju exakt när det är i fokus. Lite synd att det är borta.

Ja, det kan man fråga sig :) Förmodligen för att jag läste slarvigt och för att jag höll på att läsa om fasta 50 mm på annat håll, samtidigt och var inne på det, samt för att Brutus nog också nämnde ett 50 mm i inledningen.

Apropå manuell fokus: eftersom digitala spegelreflexer normalt inte har snittbildsmattskiva så är man ju lite handikappad vad gäller manuell fokus. Visst, jag fokuserar manuellt ibland, speciellt vid makrofoto, och det fungerar, men med snittbild så vet man ju exakt när det är i fokus. Lite synd att det är borta.

Det går att byta mattskiva.
Ofta även på kameror som det inte finns några officiella mattskivor till.

Carl Zeiss Planar för Contax

Kan bara hålla med Brutus!
Köpte min EF 85 1.2L för en vecka sedan och den är en riktig "baby". Fantastiskt med det bommulslika oskarpa och det superskarpa i focus!

För en rimlig peng fick jag tag i ett Zeiss Planar 1,4/85 mm från det avsomnade Contax-programmet för några år sen. Med adapter funkar det bra på Canon fullformatare och har en härlig bokeh även om det inte är superskarpt på full öppning. Vackert är det i varje fall och vid 5,6 förstås mycket skarpt. Nu finns ju också adapter med chip så att man får "focus confirmation" i sökaren. Det finns ju också speciell mattskiva för Canon som gör manuell fokusering tydligare.

Även Nikons gamla 85mm f1.4 Ai-S funkar finfint på Canon och givetvis på Nikon också. AF-bekräftande adapter är till stor hjälp, ännu bättre blir det med LiveView och 10 gångers "inzoomning" (förutsatt att man har tid att fokusera korrekt). Ljusmätning funkar tydligen bara på Nikons D200 och uppåt; på Canon med adapter funkar det på samtliga modeller.

Med risk för att bryta mot någon regel passar jag på att pusha för mitt Nikkor 85 1.4 Ai-S som är till salu. Absolut nyskick (omfettad hos Lasses Kameraservice i januari 2010) och helt perfekta glas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar