ANNONS
Annons

Prisvärd begagnad fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon d810 har lite större sensor. Hahaha jag skrev tok, du förstår nog att jag menar megapixlar :) kika in mitt galleri är inte helt pantad 😂

Nikon d810 har lite större sensor. Hahaha jag skrev tok, du förstår nog att jag menar megapixlar :) kika in mitt galleri är inte helt pantad 😂

Har den? Det var mer än jag visste. Låter skumt. Trodde inte det fanns olika storlekar av fullformat-sensorer. Däremot vet jag ju t.ex att det finns ett par lite olika storlekar på APS-sensorer; APS-C och APS-H.
Men även om den är lite större lär ju knappast det göra nån direkt skillnad dock.

Jag tycker det är stor skillnad, fotar mycket. Blir inte alls samma när jag får upp råformatet på skärm för resp kamera. Men du har säkert jämfört båda och vet bäst.

Ja, alltså, du har ju såklart högre upplösning med D810 samt att den inte har nåt AA-filter så den har ju såklart sina fördelar. Dessa saker har ju dock inget med storleken på sensorn att göra i det här fallet då det inte är nån skillnad i storlek(0,1mm skillnad räknas verkligen inte :p).
Samtidigt är ju dock Z-objektiven generellt sett bättre än nåt som finns till F-fattningen.

Men om jag då istället skulle kolla på spegellösa Z-serien… är de lika dyra och svåra att komma igång med som vanliga FF? Är det liksom fortfarande smartare tycker du att starta med en 7200-isch och sedan byta upp mig till Z då istället när jag lärt mig vad jag håller på med :)?

Men om jag då istället skulle kolla på spegellösa Z-serien… är de lika dyra och svåra att komma igång med som vanliga FF? Är det liksom fortfarande smartare tycker du att starta med en 7200-isch och sedan byta upp mig till Z då istället när jag lärt mig vad jag håller på med :)?

Jag skulle inte rek z serien. Du får mycket för pengarna om du köper fullformat spegelreflex som du kan ha glädje av i många år.

Ja, alltså, du har ju såklart högre upplösning med D810 samt att den inte har nåt AA-filter så den har ju såklart sina fördelar. Dessa saker har ju dock inget med storleken på sensorn att göra i det här fallet då det inte är nån skillnad i storlek(0,1mm skillnad räknas verkligen inte :p).
Samtidigt är ju dock Z-objektiven generellt sett bättre än nåt som finns till F-fattningen.

Ja nåt är det iaf. Z62 Levererar bra i typ obefintligt ljus och är snabb men krånglar med autofokus i motljus och när fotar med förgrund. Som att den blir distraherad av det fastän jag anger att fokus ska vara på annat ställe. Sen när fotar m blixt och drar upp stort är det inte lika detaljrikt. Upplever mina ögon det som iaf... men tror jag behåller båda husen tillsvidare...

Jag skulle inte rek z serien. Du får mycket för pengarna om du köper fullformat spegelreflex som du kan ha glädje av i många år.

Jag skulle starkt rekommendera Z-systemet. Det börjar bli moget nu och objektiven är mycket bra, speciellt S-line objektiven som generellt sett har fantastisk bildkvalité. Lär vara bland de bästa objektiven på marknaden.

Spegellöst är framtiden och det lär inte komma många fler DSLR's.

Sen kan det såklart finnas vissa nackdelar också, DSLR:sen är ju bättre på vissa punkter som t.ex AF och såklart batterikapacitet. Tja, om vi nu inte pratar om Z9, där verkar AF:en tom. vara bättre än på nån DSLR :)

Med detta sagt så menar jag såklart inte att man inte kan få fantastiska grejor även om man väljer att köra på F-systemet, i slutändan handlar det ju om ens egna krav och preferenser ändå.

ANNONS