Theresefoto
Aktiv medlem
Nikon d810 har lite större sensor. Hahaha jag skrev tok, du förstår nog att jag menar megapixlar kika in mitt galleri är inte helt pantad
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kunde man kanske tro. Men dels brukar jag ju behålla det jag har, även när jag köper nytt, dels har jag inte köpt något nytt i kamerahusväg sen 2017, tror jag det var.Är det dina kameror som är till salu? ;-)
Nikon d810 har lite större sensor. Hahaha jag skrev tok, du förstår nog att jag menar megapixlar kika in mitt galleri är inte helt pantad
Nu pratar vi om 35.9 x 24 mm på D810 versus 35.9 x 23.9 mm på Z6IIStörre sensor? Båda är ju fullformat? Och 36 pixlar?! Jäklar vilka mikroskopiska bilder det måste bli
Nu pratar vi om 35.9 x 24 mm på D810 versus 35.9 x 23.9 mm på Z6II
Skillnaden är väldigt tydlig.
Jag tycker det är stor skillnad, fotar mycket. Blir inte alls samma när jag får upp råformatet på skärm för resp kamera. Men du har säkert jämfört båda och vet bäst.Oj, det var ju en hel kolossal skillnad! Vad mycket bättre brusprestanda och dynamiskt omfång den måste ha
Jag tycker det är stor skillnad, fotar mycket. Blir inte alls samma när jag får upp råformatet på skärm för resp kamera. Men du har säkert jämfört båda och vet bäst.
Men om jag då istället skulle kolla på spegellösa Z-serien… är de lika dyra och svåra att komma igång med som vanliga FF? Är det liksom fortfarande smartare tycker du att starta med en 7200-isch och sedan byta upp mig till Z då istället när jag lärt mig vad jag håller på med ?
Ja, alltså, du har ju såklart högre upplösning med D810 samt att den inte har nåt AA-filter så den har ju såklart sina fördelar. Dessa saker har ju dock inget med storleken på sensorn att göra i det här fallet då det inte är nån skillnad i storlek(0,1mm skillnad räknas verkligen inte ).
Samtidigt är ju dock Z-objektiven generellt sett bättre än nåt som finns till F-fattningen.
Men om jag då istället skulle kolla på spegellösa Z-serien… är de lika dyra och svåra att komma igång med som vanliga FF? Är det liksom fortfarande smartare tycker du att starta med en 7200-isch och sedan byta upp mig till Z då istället när jag lärt mig vad jag håller på med ?
Jag skulle inte rek z serien. Du får mycket för pengarna om du köper fullformat spegelreflex som du kan ha glädje av i många år.