Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Prisuppgifter på de nya Nikonobjkektiven
- Trådstartare vox2000
- Start datum
cmyk
Aktiv medlem
Vifo skrev:
Våra gissningar var ganska så bra, scandinavian photo har lagt ut sina priser;
500/4 VR för 74 995,00 SEK
600/4 VR för 83 995,00 SEK
Mvh
V
75 lakan, jo man tackar, 13000 billigare än den föregående modellen.
visserligen fortfarande 10 lakan dyrare än canons,
men det går åt rätt håll..
Birdman
Aktiv medlem
Puffar den här tråden lite.
Verkar som Nikon har sänkt priserna på de nya supertelena ytterligare. Ligger nu nere mot Canons priser, till och med under på 600:at.
Hos Scandinavian ser det ut så här just nu:
400/2.8
Canon 72 995 kr
Nikon 73 995 kr
500/4
Canon 62 995 kr
Nikon 67 995 kr
600/4
Canon 79 995 kr
Nikon 77 995 kr
Det är ju lovande för de som är på gång att tömma plånboken den närmsta tiden
// Daniel
Verkar som Nikon har sänkt priserna på de nya supertelena ytterligare. Ligger nu nere mot Canons priser, till och med under på 600:at.
Hos Scandinavian ser det ut så här just nu:
400/2.8
Canon 72 995 kr
Nikon 73 995 kr
500/4
Canon 62 995 kr
Nikon 67 995 kr
600/4
Canon 79 995 kr
Nikon 77 995 kr
Det är ju lovande för de som är på gång att tömma plånboken den närmsta tiden
// Daniel
Birdman
Aktiv medlem
PMD skrev:
Med de där priserna är det väl ingen som köper i Sverige? Köper man av B&H och importerar helt lagligt så spar man 15-20 tusen kronor.
Får jag fråga hur du har räknat då?
Om vi tar 500/4 som exempel så är prisskillnaden (med valutakurs 6,50) runt 16 650 kr i butik. Rätta mig gärna om jag har fel nu, men till USA-priset ska räknas tull och svensk moms.
// Daniel
ErlandH
Aktiv medlem
Hos t ex B&H kostar Canons 500/4 5500 USD. Det blir ungefär 35000 kr till dagens dollarkurs. Med tull (7 procent) och moms (25 procent) blir slutpriset 47000 kronor. Dessutom tillkommer några hundra i frakt.
Scandinavian Photo tar 63000 kr (fast det finns förmodligen nån som är billigare). Man sparar alltså uppåt 15000 kr (nästan 25 procent) på att köpa från USA.
Scandinavian Photo tar 63000 kr (fast det finns förmodligen nån som är billigare). Man sparar alltså uppåt 15000 kr (nästan 25 procent) på att köpa från USA.
PMD
Aktiv medlem
Hm, man sparar tydligen bara cirka 3000 på Nikon 500/4. Canons motsvarande är dock skillnanden rätt mycket större för. Där spar man cirka 17000.
Jag har räknat med en dollarkurs på 6.35, vilket är vad min valutaomräknargadget i Windows Vista ger mig.
Sen har jag multiplicerat med en faktor 1.3 för införselkostnader. Det brukar stämmar hyfsat bra.
Jag hoppas att den som överväger att handla från USA gör en egen noggrannare kalkyl, och inte blint litar på mina siffror.
Jag har räknat med en dollarkurs på 6.35, vilket är vad min valutaomräknargadget i Windows Vista ger mig.
Sen har jag multiplicerat med en faktor 1.3 för införselkostnader. Det brukar stämmar hyfsat bra.
Jag hoppas att den som överväger att handla från USA gör en egen noggrannare kalkyl, och inte blint litar på mina siffror.
Senast ändrad:
raderad22
Avslutat medlemskap
Hur funkar det om man kastar kartongen, stoppar objektivet i ryggsäcken och med obesvärad min knallar rakt genom tullen när man kommer hem?
Kollar de sånt?
De tar ju inte mer än en bråkdel av den narkotika som bärs in genom våra flygplatser.
Kollar de sånt?
De tar ju inte mer än en bråkdel av den narkotika som bärs in genom våra flygplatser.
PMD skrev:
... Sen har jag multiplicerat med en faktor 1.3 för införselkostnader. ...
PMD
Aktiv medlem
Chansen att lyckas med en smuggling är nog rätt stor, men inte 100%.
Med de ganska stora summor som skiljer så kan det mycket väl löna sig att köpa en flygbiljett och åka och hämta objektivet. Det största problemet är kanske att få med objektivet som handbagage. Det är ju ganska stora och tunga objektiv det handlar om.
Med de ganska stora summor som skiljer så kan det mycket väl löna sig att köpa en flygbiljett och åka och hämta objektivet. Det största problemet är kanske att få med objektivet som handbagage. Det är ju ganska stora och tunga objektiv det handlar om.
Birdman
Aktiv medlem
Hos t ex B&H kostar Canons 500/4 5500 USD. Det blir ungefär 35000 kr till dagens dollarkurs. Med tull (7 procent) och moms (25 procent) blir slutpriset 47000 kronor. Dessutom tillkommer några hundra i frakt.
Jo, om man jämför USA-priser med vita gluggar blir det ju så. Jag har dock inte några planer på att byta märke.
Hur funkar det om man kastar kartongen, stoppar objektivet i ryggsäcken och med obesvärad min knallar rakt genom tullen när man kommer hem?
Det är ju inte de minsta gluggarna precis. Det medföljer ju en gigantisk koffert till dem som man kanske inte vill bli av med. Till råga på allt är det väl olagligt. Hur straffskalan ser ut har jag inte någon aning om.
raderad22
Avslutat medlemskap
Borde inte vara något problem, SAS tillåter handbagage med dim 55x40x23 cm.
400/2,8: L = 368 mm; 4850 gram
500/4: L = 391 mm; 3900g
600/4: L = 445 mm; 5080g
Edit: Kofferten får man väl sända hem som frakt, kan inte vara problem att ta in tom.
400/2,8: L = 368 mm; 4850 gram
500/4: L = 391 mm; 3900g
600/4: L = 445 mm; 5080g
Edit: Kofferten får man väl sända hem som frakt, kan inte vara problem att ta in tom.
PMD skrev:
... största problemet är kanske att få med objektivet som handbagage. Det är ju ganska stora och tunga objektiv det handlar om.