Annons

Prisuppgifter på de nya Nikonobjkektiven

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar vad det kommer bli i Svenska kronor för 400/500/600. Läste på kamera&bild att de två zoomarna kommer kosta 19 900 st, vad blir det då för de övriga??
/ V

Vifo skrev:
Jag undrar vad det kommer bli i Svenska kronor för 400/500/600. Läste på kamera&bild att de två zoomarna kommer kosta 19 900 st, vad blir det då för de övriga??
/ V

Priset blir, som vanligt, ej köpbart i Europa.....

// Maxe

Vifo skrev:
/ V

Men skit! Förbannade pris-u-land Sverige är! Blir väl att svänga förbi B&H Photo när man drar sig mot staterna nästa gång då. :mad:

Undra vad som motiverar Nikon att ta 20000 kr för ett objektiv som Canon tar 13000 kr för (24-70/2.8).
Jag tror på lite lägre än så, kanske 17000 kr, som ändå fortfarande är för dyrt.

För proffsen spelar prisskillnaden ingen roll med tanke på livslängden på objektivet (24-70), men de FF sugna amatörerna kommer garanterat att välja 5D med 24-70.

Nu har de svenska riktpriserna lagts ut av kamera&bild. 89 990 för 500/600 och 99 990 för 400at. Ja, de lär visserligen vara bättre än Canons motsvarigheter (VR är nyare) men 20 000 bättre??
/
V

Vifo skrev:
Nu har de svenska riktpriserna lagts ut av kamera&bild. 89 990 för 500/600 och 99 990 för 400at. Ja, de lär visserligen vara bättre än Canons motsvarigheter (VR är nyare) men 20 000 bättre??
/
V

Med tanke på hur bra Canons 500/4L IS är - NEJ.

Men det verkar som Nikon över lag är dyrare än Canon på optiksidan.

Vifo skrev:
/
V

Hej

Nikons 500mm väger lika mycket som Canons på 3.9kg, och är något längre. Har bättre närgräns på 4m jämfört med canons på 4.5m, vilket är ju bra när man fotar småfåglar. Nikon har väl lite bättre bildstabilisator, 4stegs mot 2 stegs.

Nikons 500mm AFS II väger väl 3.4 kg, så det nya blir lite tyngre, troligtvis pga VR. Jag hade hoppats att de kunde få ner vikten lite.

Tyvärr verkar Nikons nya ha kvar jättefoten, men den kan man ju byta ut till en lägre, smidigare, lättare.

Kul att Nikon kommer med VR på de stora telena. Hoppas de ligger på samma pris som Canon eller lägre, men verkar ej så, vi får väl se.

Mvh

Omar

För att jämföra, sigmas motsvarighet EX 500/4,5 HSM DG kostar ca 35000 vilket är mer än hälften mot nikons motsvarighet idag. Det borde väl vara rena fyndet?

Hej

Troligtvis inte så skarpt, kontrastrikt, så snabb AF, saknar bildstabilisering, är f/4.5.

Men ändå mycket billigare.

Mvh

Omar

Jeppe skrev:
Absolut inte.. D300 och crop-läget på D3 motsäger ju det faktumet.

Du kan ju köra DX-gluggar på D3.
Jag menade att man kanske kan glömma fasta gluggar till DX. Om man behöver ljusstyrka så kan man ju alltid köpa en D3, och då förvann "kravet" raskt. Å andra sidan minskar ljusstyrkebehovet förstås av att sensorerna blir bättre och bättre när det gäller brus. Det korta skärpedjupet får man emellertid se i månen efter.

Jeppe skrev:
Absolut inte.. D300 och crop-läget på D3 motsäger ju det faktumet.

Du kan ju köra DX-gluggar på D3.

Hej

Men kanske mindre kul att få ut 5MP bilder från sin 50 lakans kamera om man använder DX-gluggar, men det går ju i alla fall.

Mvh

Omar

Om det skiljer så mycket mellan riktipriserna för 400at (99 990 till 84 000) vilket är ca 15 % lägre, så kanske även 500/4 hamnar 15 % lägre vilket då blir ca 76 000. Mer än Canon, men som sagt är ju dessa nyare.
Edit: Såg nu också på kamera&bild att riktpriset för 600at var fel, det ligger på 99 990.
Mvh
V

Makten skrev:
Jag menade att man kanske kan glömma fasta gluggar till DX. Om man behöver ljusstyrka så kan man ju alltid köpa en D3, och då förvann "kravet" raskt. Å andra sidan minskar ljusstyrkebehovet förstås av att sensorerna blir bättre och bättre när det gäller brus. Det korta skärpedjupet får man emellertid se i månen efter.

Mja, jo fasta DX tror jag inte Nikon kommer att tillverka (ja, förutom 10,5mm). Däremot tror jag att det komemr att komma fasta AF-S för FX (jippi, ny förkortning att förvirra med ;))

Har ju i en tidigare tråd skrivit att jag planerar ett inköp av ett 500/4 så fort det uppgraderas med VR. Nu är det så att jag för en månad sedan bokade in en ren turistresa till New York i början av apr -08 och iom denna lansering kom ju denna resa även att få en annan innebörd.

Frågan är ju bara hur tillgången på detta objektiv kommer att se ut vid denna tidpunkt och hur jag ska förhålla mig till en förhandsbeställning från B&H. Priserna i dollar ser ju onekligen något snällare ut för plånboken än vad de gör i Europa, sedan tillkommer ju förstås vissa saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar