Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisuppgift byta slutare D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenisk.se

Aktiv medlem
Jag har skrivit till Nikon support två gånger men lyckas inte få en prisuppgift av honom.

"Vi har som sagt inga fasta priser på reparationer och saknar prisuppgifter. Då både spegelbyten och slutarbyten är olika beroende på vilka fel man har och var som behöver bytas så går det inte att säga ett fast pris, vissa gånger måste man till exempel montera bort många gummidelar för att utföra reparationen och vissa inte. Vi kan ej ge prisuppgifter utan att se på kameran på vårt servicecenter. "

Finns det någon här som kan säga vad det kan tänkas kosta?

--

Problemet med min kamera är att spegeln inte kommer i läge var tjugonde bild. Då är det svart i sökaren och jag måste ta en bild till för att den ska komma i läge.

Förmodligen en fjäder eller lite smörjning som behövs. Men ingen prisuppgift på det heller.

/F

Nej, det är en av många trista grejer med Nikon Support. De vägrar att ens ge en vag prisuppgift på det enklaste rutinuppdrag som de mycket väl vet vad det kostar. Att ett företag som Nikon inte skulle veta det är ju fullständigt patetiskt :)

Ring till Lasses Kameraservice, de brukar vara kanon på de flesta sätt. :)
Du kan om inte annat säkert få ett kostnadsförslag för några hundra om du lämnar in kameran.

Hur ska man kunna få ett prisförslag på en reparation som verkstaden inte har sett? Om det som du skriver bara är en fjäder och lite smörjning som behövs, varför vill du veta priset på ett komplett slutarbyte?
Blir lite Macken-varning här, som när Roy säger att "det kan kosta vad som helst mellan 50 spänn o 50 tusen".
Lämna in kameran och få ett kostnadsförslag, antingen hos Nikon eller Lasses.

De skulle t.ex. kunna säga att om det bara behöver smörjas kostar det ungefär X, behöver en del bytas kostar det Y, behöver fler delar bytas kostar det Z och behöver alltihop bytas kostar det K.

Svårare än så behöver det inte vara. Problemet är att de helt vägrar att säga något av det och det tror jag att Lasses också gör.

Hur ska man kunna få ett prisförslag på en reparation som verkstaden inte har sett? Om det som du skriver bara är en fjäder och lite smörjning som behövs, varför vill du veta priset på ett komplett slutarbyte?
Blir lite Macken-varning här, som när Roy säger att "det kan kosta vad som helst mellan 50 spänn o 50 tusen".
.

Eftersom kameran gått 350.000 bilder kan det vara läge att byta hela spegelhuset med slutare om det nu är så att det kostar upp mot 2000 kr att byta en fjäder.

Vem är Lasse?

/F

Rubriken på tråden och citatet från Nikon service handlar om spegel/slutarbyte.

Anledningen till att spegeln inte fälls upp, kan bero på fjäder eller dålig smörjning.

Det är något som byte av spegelhus/slutare skulle kunna lösa, samtidigt som livslängden på kameran förlängs...

...och gör att den blir mer säljbar till hösten när Sony släpper sin nya kamera.

Jag tänker långsiktigt.

/F

Senast ändrad:
Lasses Kameraservice i Saltsjö Boo utanför Stockholm.

Helt fantastiska. Bara dessa rara och kundorienterade människor är värda ett byte till Nikon från vilket annat märke som helst

Tänk om det faktiskt är så att det inte går att sätta något fast pris. Jag arbetar själv i en sådan miljö där variablerna som kan påverka slutpriset ofta är för stora för att kunna sätta ett fast pris.

Vi kör då på löpande räkning vilket inte alla kunder gillar. Vi har faktiskt tackat nej ibland pga detta. I slutändan så sparar kunden på detta (i vårt fall) för om vi skulle vara tvugna att ha ett fast pris så skulle vi vara tvugna att ta i ordentligt...

Observera att jag inte påstår att det ÄR så med Nikon. Bara att det faktiskt kan vara så

Tänk om det faktiskt är så att det inte går att sätta något fast pris.

Jag tycker att det är oseriöst av dem. Jag skickar gärna till Danmark eller Finland om de kan ge mig ett pris, även om det i slutändan skulle vara dyrare.

Att byta spegelhus och slutare skiljer sig inte från D700 till D700.

/F

Vet inte hur mycket det hjälper dig men din felbeskrivning låter precis som när slutaren gav upp på min gamla D70, det kostade 2400kr att få bytt men det var många år sedan nu. (Jag fick det förövrigt på hemförsäkringen så jag betalade bara 1500kr i självrisk)

Vet inte hur mycket det hjälper dig men din felbeskrivning låter precis som när slutaren gav upp på min gamla D70, det kostade 2400kr att få bytt men det var många år sedan nu. (Jag fick det förövrigt på hemförsäkringen så jag betalade bara 1500kr i självrisk)

Hemförsäkringen gäller inte för mig.

Inte ens vanliga 1 års garantier gäller för mig. Jag har inga sådana skydd enligt servicefirman och blev kallt nekad service efter att slutaren gått sönder efter bara 20.000 bilder på en 5 månader gammal kamera.

Sådant är livet för oss som har företag.

Det låter som om det är billigare att laga en Nikon än att laga en Sony.

/F

Observera att jag inte påstår att det ÄR så med Nikon. Bara att det faktiskt kan vara så

Du har helt rätt, men jag tror inte att det är så med Nikon. Det är inte som på Roy och Rogers tid längre, allt är uppbyggt i enheter som byts, det är sällan något repareras eller servas. Det som kan hända är att fler delar än beräknat behöver bytas, men att Nikon inte skulle veta vad det kostar att byta slutare på en D700 tror jag inte på.

Det som retar mig mest är som sagt att de inte ens kan ge ett pris med förbehållet att det bara gäller det mest troliga standardjobbet de brukar få göra i liknande fall, de tvärvägrar att över huvud taget prata pengar.

Det faktumet att de kan ge ett kostnadsförslag som är exakt ned på kronan när de bara tittat på grejerna innan de börjat reparera säger ju att de har full koll på vad grejerna kostar.

Inte råkar du ha ett piratgrepp av Meike? Jag fick liknande problem med min D700 då jag använde ett sånt. Försvann när jag tog bort greppet. Nu kör jag med originalgrepp och det funkar perfekt. Helt annan känsla i det greppet också, rent kvalitetsmässigt.

Edit: såg nu att slutaren gått 350k exponeringar, så då är det knappat det här som är felet i ditt fall men det får stå i alla fall.

Inte råkar du ha ett piratgrepp av Meike? Jag fick liknande problem med min D700 då jag använde ett sånt. Försvann när jag tog bort greppet. Nu kör jag med originalgrepp och det funkar perfekt. Helt annan känsla i det greppet också, rent kvalitetsmässigt.

Edit: såg nu att slutaren gått 350k exponeringar, så då är det knappat det här som är felet i ditt fall men det får stå i alla fall.

Jag använder inte batterigrepp. Jag tycker batteritiden är tillräckligt bra med vanligt batteri.

/F

Jag har forskat lite och det tycks vara "bländar kontrollenheten" som fallerar. Då hänger sig slutaren mitt i, och spegeln fälls inte upp heller.

Det är Nikons näst vanligaste problem med slutare.

Så servicefirmorna vet precis vad det handlar om när problemet beskrivs. De vet hur man lagar det, hur lång tid det tar, vilka delar som behövs, och de vet hur mycket jävla gummi man måste ta bort för att komma åt delarna.

Nikon "aperture control unit" ger 135.000 träffar på Google.

/F

Konstigt att de inte ger några svar alls.

När jag ringde dit och förklarade mitt problem med min Nikon 24-70 2.8 så fick jag ett ungefärligt svar på vad som kunde behöva bytas och vad det skulle kosta ungefär. De kunde dock inte garantera att det blev det priset då andra saker också kunde gått sönder.

Kanske beror på vem man ringer där. Men tycker ändå att de kunde ge en ungefärlig prisbild iaf..

/Benji
www.bybenjamin.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar