Annons

Prisskillnad på Canonobjektiv Sverige-USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Siberica

Avslutat medlemskap
Är på jakt efter ett nytt objektiv (Canon EF 70-200/2,8 L IS USM eller Canon EF 70-200/4,0 L IS USM) men drar lite på det på grund av prislappen. Mycket annat som ska göras till sommar & semester! ;)

Men nu är det så att mina föräldrar åker till USA på semester & tanken slog mig att låta dem köpa objektivet där. Har fått för mig att det ska vara billigare än Sverige & köper man det i en etablerad fotoaffär ska man väl inte behöva vara orolig angående kvaliteten?

Så, nån som har erfarenhet av köp på plats i USA? Prisskillnad? Tips på bra affär? Nåt annat viktigt att tänka på?

Tacksam för alla svar & synpunkter!

B&H Photo Video skickar via postorder också. Skickar du hit får du förstås betala svensk moms innan du får paketen.

Skickar du till annan delstat (än New York) i USA slipper du försäljningsskatt i New York. Däremot skickar de inte till hotell eller liknande adresser, om du betalar med utländskt kreditkort. Du måste alltså befinna dig på en adress där någon bor/arbetar, och där någon kan kvittera ut försändelsen på dagen. Jag har skickat från New York till Tennessee, något som kostar 20 dollar och tar tre dar med lastbil.

När du sen tar in grejorna i Sverige förutsättes du komma ihåg att anmäla till tullen att du väldigt gärna vill betala svensk moms.

De amerikanska priserna ser du bäst själv på de olika företagens websidor. Generellt gäller att tillbehör (blixtar, optik) är förmånligare än kameror.

Framför allt, undvik att köpa något i de fotoaffärer nere vid Fishermans Warf och Chinatown i San Francisco, priserna är inte speciellt förmånliga och de har en hel del kamerasaker som är utgångna från fabrikanten sedan länge. Så vet man inte exakt vad man ska ha och vilket pris som är rimligt att betala så är det väldigt lätt att bli lurad.

men i ärlighetens namn är det väl inte någon större anledning att handla i USA idag med nuvarande dollarkurs, och i det fall man tänker vara ärligt och betala tull och moms så är det en direkt förlustaffär. Bättre då att köpa begagnat här hemma i Sverige.

Men visst finns det fortfarande en del pengar att spara :
(kostnad hem till sverige med tull och moms)

Pris B&H EF 70-200/4L IS :$1025
Frakt till Sverige :$56,6
Aktuell kurs $1 = 7,84
Tull objektiv : 7,6%
Moms : 25%
Summa i svenska kronor :10291 kr
Billigast på prisjakt.com: 12290 Kr
Skillnad : 1999 kr

Pris B&H EF 70-200/2.8L IS : $1599
Frakt till Sverige :$59,6
Aktuell kurs $1 = 7,84
Tull objektiv : 7,6%
Moms : 25%
Summa i svenska kronor :15997 kr
Billigast på prisjakt.com: 18980 Kr
Skillnad : 2983 kr

Ligger bara dollarn under 9,30 kr så är det fortfarande billigare att köpa från USA i detta fall.

Priser enligt prisjakt ja, jag vet i vart fall två ställen runt Stockholm där 70-200/4IS har sålts för 10495 kr senaste månaden, och då är det inte lika bra affär längre.

Ursprungligen handlade ju frågan om det var nån prisskillnad mellan Sverige och USA.
Svaret är väl att det beror på vara och dollarkurs samt vilket pris man "råkar" hitta här. Dessutom var förutsättningen att föräldrarna skulle över till USA och då har möjlighet att handla över disk.

Som det ser ut med dagens dollar kurs så verkar det inte vara några stora pengar att tjäna om man tänkt betala tull och moms. men lite verkar det gå att "spara".
Ett bra alternativ kan då vara att handla begagnat eller kanske från England (frakt men ingen moms och tull).

Kronan är ju inte så stark mot pundet heller.
EF 70-200/4L IS kostar t.ex £1049 på Jessops vilket blir 12352 kronor plus frakt, och EF 70-200/2,8L IS kostar £1719 (20241 kr),
men det finns säkert billigare ställen att handla på england.

Grejen med att handla från USA är ju att man faktiskt har möjlighet att undvika tull och moms helt och hållet om man har lite rymmligt samvete och då kan man verkligen snacka om besparingar även om dollarn ligger aningens högt.

Ok pundet kanske är ovanligt billigt, vad jag menar är att det inte verkar vara speciellt billigt att handla från england jämfört med Sverige.

vilken tur att man köpte gluggen i USA förra året när dollarn var låg, min hamnade på 7300:-

Förra sommaren kom jag i kontakt med en kille som kände folk i USA, som skickade prylar som "gåva" (Det vill säga att om värdet är under $50 slipper man betala tull/moms eller liknande har jag för mig) till honom, som han sedan sålde vidare i sverige, så jag köpte en sprillans Canon 5d av honom, och detta var ju när dollarn var så fruktansvärt låg, så jag pungade ut ca 15.000 för huset :)

Priser enligt prisjakt ja, jag vet i vart fall två ställen runt Stockholm där 70-200/4IS har sålts för 10495 kr senaste månaden, och då är det inte lika bra affär längre.

Först var det en "direkt förlustaffär" och sedan inte "så bra affär längre".

I vilka butiker kan man få ett 70-200/4IS för 10 495:-

Michael - Ekonomisk -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar