Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning på beg. optik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sitter i sitsen om att köpa nytt objektiv till min Sony A7II

Tanken är att köpa begagnat. Jämför man med nya på ebay mot det som är intressant för min del så är det en diff på ca 2000:-

Det jag kan tänka mig är att säljaren inte är villig att gå ner till ebay priset av olika själ, men som köpare är jag knappt intresserad av att köpa det begagnat för 2000:- mer när man kan få ett nytt och spara pengar på det.

Hur pass pålitligt är det att köpa från ebay gällande objektiv om man ska tro på dess priskbild? Får man det man beställer? =)

Tanken är att köpa begagnat. Jämför man med nya på ebay mot det som är intressant för min del så är det en diff på ca 2000:-

Det jag kan tänka mig är att säljaren inte är villig att gå ner till ebay priset av olika själ, men som köpare är jag knappt intresserad av att köpa det begagnat för 2000:- mer när man kan få ett nytt och spara pengar på det.

Hur pass pålitligt är det att köpa från ebay gällande objektiv om man ska tro på dess priskbild? Får man det man beställer? =)
Det är väl bara att titta på historiken ? Hur många procent nöjda affärer säljaren gjort tidigare och hur länge han/hon funnits på marknaden s a s ? Om säljaren har mindre än 99,5 % nöjda köpare, skulle jag nog tänkas ett extra varv. Sedan har du en garanti mot ebay, att det du betalar för motsvarar vad som annonseras ut, annars får du pengarna tillbaka av ebay.

Köper du utanför EU så tillkommer ju moms och tull, vilket raderar vad du eventuellt skulle spara. Jag har fått intrycket av att många som säljer optik på ebay köper upp begagnat lokalt och försöker tjäna på att sälja det internationellt. Inget fel i det, men jag föredrar att köpa direkt från användare t.ex. här på fotosidan. Men för att svara på din fråga, de flesta säljare på ebay är ju beroende av att få höga betyg, och om det dyker upp en vara som inte motsvarar beskrivningen så blir det snabbt låga betyg, Så hyffsat säker kan man nog vara

Som tidigare skrev - titta på säljarens historik och kundnöjdhet.
Har personligen aldrig haft problem, trots att jag beställt ganska mycket från ebay.

Tänk på att det oftast tillkommer moms & tull om det kommer från utanför EU.
(ca 30% på totalpris inkl frakt)

Jag har bara sålt två objektiv men då har köparen kommit hem till mig och testat. Då vet han att det är OK och jag slipper massa pack/skicka och ev. hantera returer strul och t.o.m. skada över nätet. Funkar i storstad men kan säkert vara svårare om man bor i glesbygd.

Köper jag så köper jag från de jag litar på och helst i Sverige. Bryr mig inte om ifall det går att få billigare någonstans bara de har vad jag vill ha. Har handlat utomlands både av Pixmania och framför allt av B&H i New York men gillar faktiskt inte deras konstiga regler kring kort (vill ha alldeles för mycket uppgifter) och deras taskiga transportpartner UPS som inte varit någon hit. Har haft tur och sluppit returnera. Det är ju annars något man bör räkna med när det gäller objektivköp och en del är bra på att sälja men helt handfallna när det gäller att hantera returer.

Börjar det strula (har varit med om det när jag bokat seminarier utomlands med jobbet) så kan det vara ett rent helvete. Deras system klarade inte ÅÄÖ så jag bokade om och fick två fakturor. Ville kreditera den ena men ingen svarade på telefon. Man satt i telekö länge och i USA slänger en del ut en om man suttit över deras limit i kö. Då ringer man igen tills man inser att ingen tänker svara. Mail besvarades inte heller. Först när vi kopplade in MasterCard och de vred om näsan på företaget kom pengarna - efter 3-4 månader. Det är oerhört svårt att fjärrstyra den typen av konflikter. Det är nog inte så lätt idag att sig in i USA med jihadistväst och sedan dyka upp oanmäld till företaget för att understryka att man menar allvar. De flesta ger nog upp långt innan dess och tar smällen.

Inte speciellt svårt med prissättning...

Får inleda med att jag är väl medveten att skicket på objektet är direkt avgörande för det pris man får ut vid en ev. försäljning, så det behöver jag inte få påpekat för mig.

Vad jag undrar är om det finns några tumregler man kan använda sig av, för att kunna sätta pris på ett objekt(iv) för att prissättningen skall bli rimlig, s a s. Förstår att det är en svår fråga men med tanke på den stora mängd intelligentia det finns här på Fs, borde jag få någon fingervisning om hur man bör gå till väga för att kunna sätta pris på ett objekt(iv) som passar både säljare och köpare.

Ta bort moms och säljarens vinst och sedan avdrag för förslitning och ålder. Man brukar hamna på ca 50% och under detta av nypriset... allt annat är fantasy och fotoprylen kan ju inte stiga i värde eller hur? Sedan kan marknaden styra litet tex för yrkesanvändning eller produkter som inte tillverkas mera. Men för den stora massan av fotoprylar som säljs i miljon upplagor är nog 50% regeln ok. Mvh V

Ta bort moms och säljarens vinst och sedan avdrag för förslitning och ålder. Man brukar hamna på ca 50% och under detta av nypriset... allt annat är fantasy och fotoprylen kan ju inte stiga i värde eller hur? Sedan kan marknaden styra litet tex för yrkesanvändning eller produkter som inte tillverkas mera. Men för den stora massan av fotoprylar som säljs i miljon upplagor är nog 50% regeln ok. Mvh V
Nja, att fotoprylar inte kan stiga i värde, är väl sanning med modifikation. I övrigt kan jag se en viss logik i ditt resonemang.

Sedan kan jag nämna att det finns ett Planar 135/2,0 till salu på Fs för 11 000 :-. Nypriset idag ligger på ~ 18 000, d v s att säljaren (i det här fallet) begär mer än halva nypriset, nämligen (11 000/18000) 61% av nypriset.

Bra resonemang där. I mitt fall(om det skulle bli aktuellt) skulle utgångspriset bli 75% av nypriset, och om jag träffar på en seriös köpare som jag upplever som sympatisk, skulle jag kunna sträcka mig till 70%, men där går gränsen. Om man vill köpa för 50-60% av nypris ? Lycka till.

Men då är det väl väldigt lätt?
Du vill ha minst 70%, annars vill du behålla objektivet. Nypris 11.300 på Cyberphoto blir 7900:- med 75% blir 7900:-

Då är det väl bara att lägga ut det för 7900:- och får du det sålt är det bra, annars behåller du det.

Marknaden (köparna) bestämmer priset och säljaren bestämmer om han vill sälja till det priset, eller ej.

Ett "problem" för säljare av "proffsobjektiv", vilket ditt måste räknas som, är att en stor del av kundgruppen är fotografer med företag. Dom får tillbaks momsen när dom köper nytt. Det betyder att ifall dom köper från Cyberphoto betalar dom 9000:-, och då är det tveksamt om den kundgruppen vill spara bara 1100:- på att köpa begagnat.

Det beror ju mycket på tillgång och efterfrågan. Säljer man ett objektiv som det redan finns 10 annonser för så är det svårt få ut lika mycket av nypriset som om det är ett eftertraktat objektiv som sällan finns att köpa begagnat. Utan säljare - ingen affär, om man skulle vända på det i de fallen.

Och ju dyrare objektiv, desto högre % av nypriset kan man få ut, för desto fler tusenlappar kan man spara. Ett objektiv som kostar 1000:- kan man nog bara få 600:- för, men för ett objektiv som kostar 20 000:- kan man nog få 15 000:- av rätt köpare, dvs 60-75%.

Håller inte med. Riktigt billiga objektiv, ja där måste man gå ner mycket i % för att prisskillnaden i kronor mot nytt blir för litet annars, men mellansegmentet upp till 10-12000:- har nog bäst procent begvärde. Riktigt dyra objektiv köps i hög grad av proffs och då kan de sälja billigt p g a att de köpt momsfritt och kan även skriva av. Som amatör säljer man på samma marknad. Det blir svårt att ta ut mer än proffsen. Många intressenter på dyra objektiv, säg 25.000:- eller mer är även de företagare och vill ha momskvitto och då har man åter ett handikapp som amatör.

Men då är det väl väldigt lätt ?
Visst är det så !

Men låt mig påminna om att detta bara är ett teoretiskt resonemang, jag skrev också OM det blir aktuellt att sälja (vilket det inte är i dagsläget).

Många nya infallsvinklar är det som kommer fram vilka man som säljare (eller köpare) inte alltid tänker på, så något nytt lär man sig alltid.

Håller inte med. Riktigt billiga objektiv, ja där måste man gå ner mycket i % för att prisskillnaden i kronor mot nytt blir för litet annars, men mellansegmentet upp till 10-12000:- har nog bäst procent begvärde. Riktigt dyra objektiv köps i hög grad av proffs och då kan de sälja billigt p g a att de köpt momsfritt och kan även skriva av. Som amatör säljer man på samma marknad. Det blir svårt att ta ut mer än proffsen. Många intressenter på dyra objektiv, säg 25.000:- eller mer är även de företagare och vill ha momskvitto och då har man åter ett handikapp som amatör.
Intressant resonemang.

Valet som kvarstår (om man är amatör) blir ju att man avstår att sälja (till ett proffs) om man upplever att förlusten blir för stor.

Jag går i funderingarna att köpa mig ett supertele objektiv (nytt) på 400-600 mm. Om jag får ut hälften av nyvärdet efter säg 10-15 år, då må det vara hänt.

Om inte annat så behåller jag det tills dess att jag drar min sista suck eller säljer det strax därinnan och om jag är tillräckligt frisk, bränner pengarna på någon resa eller något annat.

För en marknad av den typen av glugg borde det finnas, även för amatörer. Hur ofta ser man ett objektiv i brännvidder på 400 mm eller däröver till salu, som inte är proffsanvänt?

Tycker folk sätter fantasipriser på sina objekt de vill sälja. Ofta ser jag optik/kameror för HÖGRE pris än vad man kan hitta dem nya på eBay, och då menar jag stora eBay"butiker" som finns i England eller Tyskland inte kina/japan...

En optik som kostar 10 000 ny och som används ett år är helt enkelt inte värd 7000. Givetvis får säljaren sätta vilket pris som helst men jag skulle aldrig betala 70% av nypriset på en optik. Garanti? Nja inte alla butiker eller företag erkänner någon som så att säga tar över garantin.... Värt att tänka på.

Intressant resonemang.

Valet som kvarstår (om man är amatör) blir ju att man avstår att sälja (till ett proffs) om man upplever att förlusten blir för stor.

Jag går i funderingarna att köpa mig ett supertele objektiv (nytt) på 400-600 mm. Om jag får ut hälften av nyvärdet efter säg 10-15 år, då må det vara hänt.

Om inte annat så behåller jag det tills dess att jag drar min sista suck eller säljer det strax därinnan och om jag är tillräckligt frisk, bränner pengarna på någon resa eller något annat.

För en marknad av den typen av glugg borde det finnas, även för amatörer. Hur ofta ser man ett objektiv i brännvidder på 400 mm eller däröver till salu, som inte är proffsanvänt?

Nej, man behöver inte sälja till företagare/ proffs, men många amatörer har inte de pengarna. 300/2,8 förekommer en del därutöver är det mer ovanligt att det inte är proffskört. 50% av nypris gäller aktuella objektiv eller 1 generation back de första åren sedan faller det ytterligare. Räkna med att 400/2,8L bara betingar max 20.000:- idag. Problemet är att de äldre objektiven inte längre kan lagas och då tar priset stryk.

Intressant fråga ... Jag är nybörjare när det gäller lite mer avancerad utrustning och har köpt två begagnade kamerahus och 6 begagnade objektiv det senaste året. Allt Canon och objektiven är både L och utan. Jag har alltså ingen erfarenhet som säljare däremot som köpare, vilket kanske kan tillföra något.

Det första jag gör när jag vill ha ett nytt (begagnat) objektiv är att sätta mig vid datorn och se vad det kostar nytt, både i Sverige och utlandet. Därefter tittar jag på begagnatmarknaden, Fotosidan, Blocket och Tradera och skapar mig en uppfattning om på vilken nivå marknadspriset på begagnat ligger. Det blir ganska snabbt uppenbart eftersom de lite lägre prissatta försvinner snabbt och de som är överprissatta ligger kvar länge, länge.

De objektiv jag köpt ligger alla på mindre än 55 % av nypris (nuvarande i svensk butik)) och de flesta till 40-50 % av nypris. Allt jag har köpt har varit i mycket bra skick och har fungerat perfekt.

Jag skulle aldrig betala upp mot 70 % för något begagnat såvida det inte var i absolut nyskick och i stort sett oanvänt med gällande garanti. Men som många andra kloka personer påpekat, det är marknaden som styr, vissa objektiv går det att göra klipp på (som köpare) och andra är efterfrågan större än tillgången vilket gör att begagnatpriset blir högt.

Det är en god idé att även som säljare ta en titt på tillgången på begagnatmarknaden och låta det styra prissättning. Vill man bli av med objektivet snabbt sätter man ett något lägre pris än vad de flesta andra begär, har man inte så bråttom kan man ju lägga sig på motsvarande nivå och se vad som händer ...

Ibland nära 100%

Några objektiv ligger faktiskt idag på 90 - 100% av nypriset som de köptes för (Då pratar vi om 5-10 år gamla objektiv dessutom). Sådana är t.ex. fina ex av 500/4 IS USM och 300/2,8 IS USM. Det beror på att det under senare år kommit version II med ett mycket högre pris.

En optik som kostar 10 000 ny och som används ett år är helt enkelt inte värd 7000. Givetvis får säljaren sätta vilket pris som helst men jag skulle aldrig betala 70% av nypriset på en optik. Garanti? Nja inte alla butiker eller företag erkänner någon som så att säga tar över garantin.... Värt att tänka på.

Ursprungligt nypris är inte särskilt relevant, men 70% av aktuellt nypris tycker i alla fall jag är rimligt.

Speciella objektiv kan kosta mer än så. Jag har ett Nikon 50 mm f/1,2 AI-s som numera är ett rent investeringsobjekt. Om jag säljer det nu så får jag mer för det än vad jag gav för det för fyra år sedan.

Det finns inga generella fungerande regler avseende % av nypriset. Många prylar finns inte längre som nya. Man kan titta på ebaypriserna som ofta ligger högre än på svenska sajter pga att somliga säljare sätter höga priser i hopp att nån byfåne skall köpa. Överprisade ebayprylar brukar ligga ute länge tills byfånen dyker upp. Bättre då shoppa på ebayauktion. En fördel med ebay är att det finns betygssättning på säljarna. Till nackdelarna hör höga fraktkostnader + risk för tull och moms utanför EU.

Blocket saknar betygssättning vilket somliga säljare utnyttjar och säljer defekta prylar och försvarar sig med att "det hade jag ingen aning om". Räkna aldrig med kompensation i dessa fall. Köper du osedda prylar på blocket så se till att använda "blocketpaket".

Tradera har som ebay betygssättning på säljarna vilket sorterar bort de flesta skojarna. Priserna är ofta högre än på blocket men kan vara värt det.

Som köpare: emejla alltid frågor till säljaren för att ta reda på skicket.
Som säljare: lägg ut relevanta bilder och beskrivningar, även på sådant som kan vara mindre bra

Å ja, somliga begagnade prylar stiger i pris, tex. fina manuella gammelgluggar (Leica, Zeiss mfl.), bara glas och metall, ingen bräcklig plast, inga AF- eller stabiliseringsmotorer som krånglar eller slits med tiden.

LP-Foto sålde en gammal Leica (försvarets variant kamouflagemålad) för tror jag 80 000 spänn på auktion för några år sedan.

Konica Hexanon 60mm med Leica-fattning (som bara gjorts i några hundra ex) kostar förmodligen runt 35-40 000 spänn idag. Det finns nog hur många sådana exempel som helst. En del objektiv får dessutom ett rykte som de inte alltid lever upp till och priser därefter. Ibland säljs gamla ovanliga objektiv för priser man kan få lika bra nya grejor för.

Många gillar också som nämnts den överlägsna mekaniska kvalitet du även kan hitta i konsumentgluggar från 70-talet. En del föredrar manuella objektiv av det skälet. Så det handlar inte bara om Zeiss, Contax och Leica i det fallet även om det kanske är det de flesta tänker på i dessa sammanhang.

Ursprungligt nypris är inte särskilt relevant, men 70% av aktuellt nypris tycker i alla fall jag är rimligt.

Speciella objektiv kan kosta mer än så. Jag har ett Nikon 50 mm f/1,2 AI-s som numera är ett rent investeringsobjekt. Om jag säljer det nu så får jag mer för det än vad jag gav för det för fyra år sedan.
Lustigt att du nämner nikkor 50mm /1,2. tittade på vad ett Noct-nikkor 50/1,2 skulle kosta idag, på nätet. Vill minnas att det var rätt dyrt när det fanns tillgängligt på marknaden , men inte att det skulle kostat 5 000... $ =0 !!

Nu är det förvisso ett samlarobjekt, men ändå! !!

Å ja, somliga begagnade prylar stiger i pris, tex. fina manuella gammelgluggar (Leica, Zeiss mfl.), bara glas och metall, ingen bräcklig plast, inga AF- eller stabiliseringsmotorer som krånglar eller slits med tiden.
Bra att du nämner det, jag tänkte nämligen i dom banorna själv. Som jag sagt i ett tidigare inlägg, när man hanterar en Zeissoptik känner man riktigt vilken otrolig fin kvalité och precision det är i dom gluggarna.

Jag har varit inne och läst lite om ovan nämnda super-tele gluggar och när man läser att höljet i vissa är delvis (!) tillverkade i metall, då börjar i vart fall jag undra lite. Jag menar, vi talar om gluggar som ligger i spannet 100 000:- och däröver =0.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar