Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissänkning på 40D i Tyskland

Produkter
(logga in för att koppla)
Wow ! Någon som handlat från Tyskland ? Positiva, negativa erfarenheter ? Ytterligare avgifter i Sverige ? Garantin torde väl inte vara något problem eftersom det är Europa.....

MVH
Bosse
 
bostam02 skrev:
Wow ! Någon som handlat från Tyskland ? Positiva, negativa erfarenheter ? Ytterligare avgifter i Sverige ? Garantin torde väl inte vara något problem eftersom det är Europa.....

MVH
Bosse

Canon har nog en världsgaranti på sina saker... Minns jag fel? Låter som en tanke att få kompisen i Malmö att åka över..
 
Har hört det där om "världsgarantin" själv tidigare. Men om man exempelvis tittar på canon.se och garantivillkor för kameror så står det uttryckligen att det gäller Europa (om man köper i Sverige).
 
Det är möjligt, men framgår inte riktigt om man kollar canon.se
Priset Tyskland hos exempelvis Essential-systems.de blir ca 8.900:- inkl frakt.
Men dom tar inte kort..... Kräver förskottsbetalning (överföring via bank).
 
Canon har enligt ett flertal trådar här på fotosidan världsgaranti på objektiv och europagaranti på kamerahus.

Observera dock att det för svenskköpta grejor också finns något som heter reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Den rätten gäller tre år och existerar alltså inte för grejor köpta i Tyskland. (Om nu inte Tyskland har motsvarande lagstiftning, förstås)
 
En sak som jag är lite osäker på är om de billigaste tyska näthandlarna säljer Europagrejor eller om det är gråimport från deras sida. I så fall kanske det kan bli problem med garantierna? Hos t ex Esssential system säger de iofs att kameran levereras direkt från det europeiska centrallagret, men å andra sidan följer det inte med en tysk manual.
 
Tyska konsumentregler

"Konsumenträttigheter
Säljaren ansvarar för ursprungliga fel i varan under 2 år. Under de första sex månaderna efter köpet antas att felet funnits vid leveransen och säljaren måste bevisa motsatsen. Därefter ligger bevisbördan hos konsumenten. Köparen har rätt att få varan reparerad eller utbytt utan extra kostnad.
Vid köp av begagnade varor kan avtalas en kortare ansvarstid för säljaren än två år, men den får inte understiga ett år.
En garanti som tillverkaren lämnar frivilligt begränsar inte konsumentens lagstadgade rättigheter."
Avser köp i Tyskland eller från Tyskland
(Källa Konsument Europa)

Detta gäller alltså oavsett om den tyska säljaren gråimporterat varan eller köpt den från tillverkarens ombud i Tyskland.

Dessutom gäller 7 dagars ångerrätt vid distansköp efter det du kvitterat ut varan.
(Källa EU:s distanshandelsdirektiv)
 
bostam02 skrev:
Det är möjligt, men framgår inte riktigt om man kollar canon.se
Priset Tyskland hos exempelvis Essential-systems.de blir ca 8.900:- inkl frakt.
Men dom tar inte kort..... Kräver förskottsbetalning (överföring via bank).

De tar inte kort.... vart ju nästan spontan roligt.
 
bostam02 skrev:
Har hört det där om "världsgarantin" själv tidigare. Men om man exempelvis tittar på canon.se och garantivillkor för kameror så står det uttryckligen att det gäller Europa (om man köper i Sverige).

Jamen dåså! Då borde garantin ju även gälla i Sverige om man köper kameran i Tyskland eller?
 
hirven skrev:
Jamen dåså! Då borde garantin ju även gälla i Sverige om man köper kameran i Tyskland eller?

Jo, garantin ska väl gälla inom Europa. Jag mailade essentialsystems och frågade hur man skulle gå till väga om ngt var fel. Alltså returnera till Tyskland för garanti-reparation eller lämna in den själv i Sverige ?
Inget svar.
I fredags åkte jag till Fotokungen på Södermalm och köpte en 40D.
Fotokungen tar kort :)
 
bostam02 skrev:
Jo, garantin ska väl gälla inom Europa. Jag mailade essentialsystems och frågade hur man skulle gå till väga om ngt var fel. Alltså returnera till Tyskland för garanti-reparation eller lämna in den själv i Sverige ?
Inget svar.
I fredags åkte jag till Fotokungen på Södermalm och köpte en 40D.
Fotokungen tar kort :)

Är det stor skillnad på en 40D och en 450D?
 
Ytterligare en intressant fråga är om kamerorna från de billiga tyska sajterna kommer vara berättigade till den kommande cashbacken (alltså om man väntar med inköp till kampanjen drar igång)? I så fall skulle en 40D bara kosta 7000 kr.
 
Bakwetu skrev:
Ytterligare en intressant fråga är om kamerorna från de billiga tyska sajterna kommer vara berättigade till den kommande cashbacken (alltså om man väntar med inköp till kampanjen drar igång)? I så fall skulle en 40D bara kosta 7000 kr.

Jag fick cashback på min 580EXII som jag beställde från England. Cashbacken gällde då i hela Europa. Det lär väl i så fall framgå av villkoren om det blir fler cashbacktillfällen.
 
Robin Gyllander skrev:
Gigantisk i handhavande.
Gigantiskt är ett starkt ord som möjligen riskerar att överdriva vikten av skillnader som för en del fotografer inte spelar någon roll.
40D är mycket bättre känsla i ...
Vissa tycker nog att den är otymplig och tung i jämförelse ...

Var provade du förresten 450:an, visste inte att den fanns tillgänglig än?
... och håller längre.
Baserar sig detta vågade uttalande på några seriösa grunder, i så fall vilka, eller är det bara din subjektiva personliga uppfattning?
 
hirven skrev:
Är det stor skillnad på en 40D och en 450D?
Ett tips är att utveckla frågan lite så får du nog fler och förhoppningvis mer kvalificerade svar.

En bra sak att börja med är att berätta vilka skillnader du undrar över: bildkvalitet, handhavande, köpvillkor, garantier eller något annat? Om det handlar om det fotografiska kan även din fotobakgrund och tänkta användning vara av värde att veta för den som svarar.
 
P.R. skrev:
Gigantiskt är ett starkt ord som möjligen riskerar att överdriva vikten av skillnader som för en del fotografer inte spelar någon roll.
Vissa tycker nog att den är otymplig och tung i jämförelse ...

Baserar sig detta vågade uttalande på några seriösa grunder, i så fall vilka, eller är det bara din subjektiva personliga uppfattning?
Skälv tycker jag inte att det är många kameror som håller upp till canon 40D:s känsla. Otymplig tycker jag inte att den är.
 
450D är nog rätt lik 400D även om den enligt vad man kan läsa sig till skall kännas något gedignare. Jag är nog rätt säker på att en 40D lär hålla längre än en 450D. 40D är byggd för lite tuffare tag än en 450D. Det är inte heller otroligt att slutaren i 40D är optimerad för fler exponeringar än 450D.

Rent bildmässigt borde det inte vara någon större skillnad. Möjligtvis finns det lite fler funktioner på 40D men det är bara ett antagande. Rent handhavandemässigt är min erfarenhet att större kameror är bekvämare än de mindre modellerna. Knappar och reglage sitter som regel på mer ergonomiska avstånd och de brukar också vara rejälare. Tycker också att det brukar finnas mer direktknappar för olika funktioner på de fysiskt större modellerna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.