Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissänkning på 40D i Tyskland

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Skälv tycker jag inte att det är många kameror som håller upp till canon 40D:s känsla. Otymplig tycker jag inte att den är.
Jag ifrågasatte inte att DU tycker så, jag påpekade bara att andra kan tycka annorlunda.
 
Robin Gyllander skrev:
Gigantisk i handhavande. 40D är mycket bättre känsla i och håller längre.

Du har ingen koll på hur 450D känns... så lägg ner skevtugget.

;) ;) ;)

Man kan iofs dra slutsatsen att 400D inte ligger så långt ifrån känslan av en 450D...

XXD och XXXD känns dock imo ganska lika.
 
paul innergård skrev:
Jag är nog rätt säker på att en 40D lär hålla längre än en 450D.
Jag utesluter inte att du har rätt men det är ganska vågat att fastslå att det är så utan handfasta bevis, omfattande erfarenhet eller trovärdig statistik. Så även om din ton är en aning försiktigare än Robins undrar jag vad utöver dina känslor du baserar påståendet på?

Jag håller med om att vetskapen om ett metallchassi känslomässigt slår ett enbart i plast, att gedignare reglage inger mer förtroende, att en dyrare kamera borde hålla högre kvalitet och att det är frestande att missta sådana känslor för en kännedom om tillförlitlighet men det är inte alltid så enkelt.
Rent handhavandemässigt är min erfarenhet att större kameror är bekvämare än de mindre modellerna. Knappar och reglage sitter som regel på mer ergonomiska avstånd ...
Jag tycker att skor i storlek 43 har bäst ergonomi - för mig - men för den skull är det inte säkert att resten av mänskligheten delar min uppfattning.
 
P.R. skrev:
Jag utesluter inte att du har rätt men det är ganska vågat att fastslå att det är så utan handfasta bevis, omfattande erfarenhet eller trovärdig statistik. Så även om din ton är en aning försiktigare än Robins undrar jag vad utöver dina känslor du baserar påståendet på?

Jag håller med om att vetskapen om ett metallchassi känslomässigt slår ett enbart i plast, att gedignare reglage inger mer förtroende, att en dyrare kamera borde hålla högre kvalitet och att det är frestande att missta sådana känslor för en kännedom om tillförlitlighet men det är inte alltid så enkelt.
Jag tycker att skor i storlek 43 har bäst ergonomi - för mig - men för den skull är det inte säkert att resten av mänskligheten delar min uppfattning.
Mitt antagande att en 40D håller längre än en 450 eller 400D grundar sig på att man dels har gjort sig ansträngningarna från Canons sida att vädertäta 40D på vissa kritiska ställen. Den har också en slutare som är testad för ca 100000 exponeringar. Canon sticker ut hakan och vågar hävda att den skall klara det antalet exponeringar. Det gör man inte med kameror typ 400 / 450D. Handhavandemässigt så vågar jag påstå att kameror som 40D och uppåt i prisklass från tillverkarnas sida ofta är optimerade handhavandemässigt, på det vis tillverkarna tror att vi fotografer vill att kameran skall hanteras. På de mindre instegsmdellerna har man lagt den
största och första prioriteringen på kamerans storlek.

Gemene Svensson vill ha en liten och smidig kamera. Men skulle man hamna i situationer där det gäller att vara snabb med utrustningen, samt behöva variera sig och gör en del ändringar i inställningarna tror jag att en 40D vore att föredra. Jag tror nämligen att en som är intrimmad på 40D hanterar sin kamera snabbare och effektivare än en fotograf som är intrimmad på sin 400 / 450D. Här tror jag att storleken har viss betydelse.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.