Annons

Prisras på 20D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag vet, det är billigare att köpa Canon 20D i Tyskland!
Jag gjorde det själv, köpte två kit, till två fotovänner!
Kameran är, i mitt tycke, alldeles för klumpig, väntar på nästa generation, fullformatare bildsensor (24x36mm), med betydligt mindre yttre hölje.
Dessutom har Canon haft problem med sin modell 20D, runt hela världen, mera brus än tänkt, ovanligt att Canon missar, lär vara på väg att bli åtgärdat!

Efter att ha kollat Canons utpris mot den billigaste svenska leverantören på Pricerunner kan jag konstatera att det inte kommer ske något direkt prisras om inte Canon själva sänker priset... Alternativt om leverantörer börjar ta in den på annat sätt, dagens dollarkurs öppnar ju upp för nya kanaler.

-------------------------------------------------
Peter Werner skrev:

Mera brus än vad det var tänkt, den var faktiskt ny för dagen tror jag.

- Ja, kameran var ny för dagen, tror jag inte bara oxå, vet säkert, i orig.förp., bruset var troligen inte tänkt i den aktuella nivån, men något fel var det på kamerahuset iaf, bytte det via frakt, nu fungerar det enligt ägaren.

larsborg skrev:
Ja, jag vet, det är billigare att köpa Canon 20D i Tyskland!
Jag gjorde det själv, köpte två kit, till två fotovänner!
Kameran är, i mitt tycke, alldeles för klumpig, väntar på nästa generation, fullformatare bildsensor (24x36mm), med betydligt mindre yttre hölje.
Jag som tycker den är lite "för" liten, hade gärna haft den i samma storlek som 10D.

Jag gillar att ha rejäla saker att hålla i, särskilt när man använder stora och tunga objektiv.

Att den är lättare är därimot en stor fördel enligt min mening...hade gärna haft den 100-150gram lättare till.

larsborg skrev:
Dessutom har Canon haft problem med sin modell 20D, runt hela världen, mera brus än tänkt, ovanligt att Canon missar, lär vara på väg att bli åtgärdat!
Det måste vara ett fåtal undantag och inte på något sätt vanligt förekommande problem, fel på några exemplar finns alltid, på alla kameramodeller.

Re: Billigare i tyskland...

Staffanp skrev:
Jag har precis beställt min eos 20d från tyskland, 12800 inklusive 18-55mm Helt ok pris tycker jag. Hur många av er köper egentligen kameror i Sverige? Jag tycker det är vansinnigt att köpa den här hemma, det är bortkastade pengar!

Kanske fel att ställa frågan här, men... Var köpte Du den då någonstans (webbadress)? Har inte funnit den så billig någonstans i Europa.

Är synnerligen sugen!

/ Jan Kivisaar

__
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar

På fråga A svara jag: Ja om du väntar tilräckligt länge så kommer priset att sjunka, vid nästa modellbyte eller så om inte tidigare. Men knappast så länge Canon saknar flertalet konkurenter och att efterfrågan är större än tilgången, kolla hur många här som köar på en 20D ...

På fråga B svara jag: Att dom har bra marginaler på den kameran på grund av anledningarna i fråga A.

Lite kan den ju komma att sjunka. Finns ju lite dollar effekter och så beror det väl på vad andra hittar på mm. men knappast med 30% per år som kompakterna gör, det kommer ju heller inte över 100 nya modeller DSLRer per år som det gör med kompakterna.

Kim Wallung skrev:
Jag som tycker den är lite "för" liten,.....
- Jo, men visst, en stadig kamerakropp bakom ett långt och tungt objektiv håller enheten stilla vid fotografering, men en liten kamerakropp och kompakta objektiv, det är vad jag vill ha, onödigt att släpa runt med massa tyngder.
Fotografering skall vara praktiskt, inte omständigt, när det är frågan om en hobby.
Som proffs, när arbetsgivaren kräver en viss optik, särklassigt perfekt, ger strålande bilder, tål ett tufft yrkesliv, kostar en förmögenhet, då oxå kamerahuset är i proffsklass, fullt med olika möjligheter, då endast då, skulle jag gå ut med en tung utrustning!
Jag väntar med spänning på kommande, får jag hoppas, Minolta Dynax 5D, basfunktioner liksom den analoga modellen, inga onödiga funktioner, de kommer ändå aldrig till användning, kompakt kamerahus, till ett rimligt pris, måste bli en "slugger", Asahi Pentax ist Ds är på gång nu ut till konsument, rätt storlek, ca. 6500 sv.kr, för kamerahuset ....

Kim Wallung skrev:
Det måste vara ett fåtal undantag och inte på något sätt vanligt förekommande problem, fel på några exemplar finns alltid, på alla kameramodeller.
- Det är sant, inte är det vanligt att hela serien är felaktig, några få kan det vara, det räcker för just den ägaren iaf, brukar åtgärdas/bytas av säljaren/agenturen smidigt och snabbt.
Hade inte Du, Kim, problem med Din nya Canon 20D?
Vad var det för fel?

larsborg skrev:
Hade inte Du, Kim, problem med Din nya Canon 20D?
Vad var det för fel?
Japp, jag vete 17 vad som orsakade felet..fick jag aldrig reda på.
Men bilderna blev helt konstiga.

Jag har fått en ny 20D nu, som fungerar som den ska.

Tråkigt för alla ägare, när nya prylar inte håller måttet eller fungerar, som det är tänkt.
Förmodligen ännu mera tråkigt för tillverkaren/agenturen/säljaren, Canon är för kunniga egentligen, för att släppa något som inte är perfekt!
Kan det vara, att det är bråttom, vid lanseringen av en ny modell, underleverantörerna har missat något i sin tillverkning, kanske.
Jag vill inte säga, att det var bättre förr, för det har jag alldeles för litet underlag till,
men mina analoga kameror Leica, Pentax, Nikon, Olympus och Minolta har fungerat perfekt, sedan de var nya, service mellan "varven", jag kanske har haft tur, vem vet.

Nu har väl just Canon inte så fasligt illa med underleverantörer som en del andra. Dom designar ju dessutom sina egna sensorer.

Många andra använder ju Sonys eller Kodaks sensorer, även Nikon använde väl Sony-designade sensorer fram till att dom gjorde sing egen JFET/LBCAST sensor (som dock fortfarande tillverkas av sony).

larsborg skrev:
tillverkaren/agenturen/säljaren, Canon är för kunniga egentligen, för att släppa något som inte är perfekt!

Det är svårt att ha ALLT i åtanke när man konstruerar en produkt och det är lätt att det smyger sig in "buggar". Om det dessutom är en så konkurenssatt marknad som digitalkameramarknaden är så måste man ju hålla tämligen tyst om sina produkter fram till lanseringen och då är det antagligen svårare att fullt ut "betatesta" kameran i fält.
Därtill tar det ju ett litet tag innan produktionslinan och kvalitetkontrollen är finslipad. Därför ser man åxå ofta ett större antal felaktiga enheter i början av produktionen.

billig eos 20d

Hej,

jag köpte den från top-photo.de. 1459€ för eos 20d hus och EF-s 18-55mm. Bra pris och bra personlig service.

Staffan

--------------------------------------------------
Robert Petersson skrev:
Det är svårt att ha ALLT i åtanke när man konstruerar en produkt och det är lätt att det smyger sig in "buggar". Om det dessutom är en så konkurenssatt marknad som digitalkameramarknaden är så måste man ju hålla tämligen tyst om sina produkter fram till lanseringen och då är det antagligen svårare att fullt ut "betatesta" kameran i fält.
Därtill tar det ju ett litet tag innan produktionslinan och kvalitetkontrollen är finslipad. Därför ser man åxå ofta ett större antal felaktiga enheter i början av produktionen.

- Tillverka någon produkt, kamera, bil, motorcykel,eller vad nu kan vara, har ALLTID skett i tysthet, absolut inget som är förknippat med den digitala världen!
Utprövning av produkten skall tillverkaren själv göra, INNAN den går ut till konsumenten!
Varför händer då, oftare nu de senaste åren, att felprocenten är något högre?
Tillverkaren har bråttom, sparar tid och pengar, när de första köparna istället används som "testare", det är troligen förklaringen.
Om det gäller oxå för 20D, har jag ingen uppfattning om, ingen susning varför några kameror gav konstiga bilder.
Canon tillhör ju eliten, så en miss kanske förstoras upp, de defekta kamerorna, får vi hoppas, bara behövde justeras.

Hehe, jo, men det tillhör knappast ovanligheterna att nya bilar får tas in för att få fel återgärdade heller.

Jorrå, tyvärr inte ovanligt att vissa komponenter till just nya bilar inte håller den tänkta kvaliten, kostar miljoner för fabriken att återkalla en hel serie bilar, med ett speciellt fel, helt rätt!
Kvalite lönar sig i alltid längden, reklamationer kan tippa ett företag.
Bilar har så mycket delar i sig, från olika tillverkare, inte konstigt att det tar tid att planera inför en helt ny bilmodell.
Häpp, hoppsan, nu var det 20D det gällde, inte bilar, ha-ha!

larsborg skrev:
- Tillverka någon produkt, kamera, bil, motorcykel,eller vad nu kan vara, har ALLTID skett i tysthet, absolut inget som är förknippat med den digitala världen!

Det är mer hyschhysch i bransher som är hårt konkurrenssatta. Där är det av större vikt att överraska/överrumpla sina kombatanter.
I de fall där det inte är lika extramt viktigt att hålla tyst behöver man inte vara lika orolig för att låta "folk" springa runt med produkterna och testa dem. Jag menar, hur länge tror du att en kameramodell skulle vara hemlig om Canon skaffade sig en testpanel av journalister som skulle provskjuta kameran i ett par månader innan släpp?

Sen kvarstår ju problematiken med produktionslinan och kvalitetskontrollen. Man vet inte var de svaga punkterna i monteringen finns förrän man gjort ett antal kameror. Man vet inte vad som är extra viktig att kontrollera i kvalitetskontrollen förrän man vet de svaga punkterna osv.

Jag tror inte att det är mycket mer fel på saker idag än det varit tidigare. Däremot tror jag att det uppmärksammas mycket med, både av massmedia, men framför allt av gnällspikar på diverse forum.

Robert Petersson skrev:
Det är mer hyschhysch i bransher som är hårt konkurrenssatta. Där är det av större vikt att överraska/överrumpla sina kombatanter...........

Jag håller med Dig, konsumenten är idag förbaskat insatt, på gränsen till fanatiker, hittar kanske fel, som är oväsentliga, rent av!
Men, jag tror ändå, mera idag än tidigare, att konsumenten är "sluttestaren"!
Det finns lab och testbänkar för kamerahus och objektiv, hos alla kameratillverkare, så där kan teknikerna säkert testa säkert, långt ifrån journalisternas ögon och öron, ha.ha!
Men, det där ger sig själv, reklamationer vill ingen tillverkare ha, rena mardrömmen!

Jeppe skrev:
Men Helge.. Pricerunners "prissänkning" grundar väl sig på att nya aktörer kommit in med pressade priser. Kameran har t.ex. både hos Cyberphoto och Scandinavinaphoto inte rört sig i pris.

Det finns tre sorters lögner:

Lögn, förbannad lögn och statistik ;)

Jag tvivlar starkt på att vi får se ett prisfall med 3.21% / månad framöver. Men allt handlar om hur kameran säljer och vad konkurrenterna lanserar. Just nu är 20D rätt ensam på 8MP-marknaden...

För att då komma ihåg vad kamerorna kostar idag så:

Cyberphoto: 14894:-
Nomatica: 13251:- (Billigast i "Sverige").

Vi får väl leta upp tråden om 6 månader..

Nu har det gått lite mer än en månad sedan jag skrev det inlägget (2004-11-15).

Pris på 20D hos:
Cyberphoto: 14795:- (minskning med 0,67%, långt från 3.21%)
Multidiscount: 13431:- (billigast enl. Pricerunner, ökning med 1,3%!!!)
Nomatica: 15718:- (ökning med nästan 2500:)

Jeppe skrev:
Nu har det gått lite mer än en månad sedan jag skrev det inlägget (2004-11-15).

Pris på 20D hos:
Cyberphoto: 14795:- (minskning med 0,67%, långt från 3.21%)
Multidiscount: 13431:- (billigast enl. Pricerunner, ökning med 1,3%!!!)
Nomatica: 15718:- (ökning med nästan 2500:)

Enligt min Pricerunner så är technikdirek billigast med 11639:- och det priset har dom haft ett bra tag nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar