ANNONS
Annons

Prisras på 20D på onsdag den 16 mars?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrylHolm

Aktiv medlem
Hej hopp!

Nu har jag velat hit och dit mellan 350D och 20D. Jag har för två veckor sedan beställt 350D, men den skickade jag tillbaka, då den kändes totalepig för min smak. I alla fall så blir det nu en 20D, för jag vill ha ett gediget kamerahus. Det jag undrar är om någon har tentaklar ute som känner av vad det kan bli för prissänkning på 20D nu på onsdag när 350D släpps? Och vad tror ni om andrahandsvärdet på 20D?

/Ulrica

1. Jag känner inte till totalpig, men jag antar att du inte var nöjd med känslan i kameran.

2. Du har kommit fram till att 20D är den kamera som överrensstämmer med dina kravspecifikationer.

Alltså köper du en 20D, sen är det bara att plåta på. Andrahandsvärdet på en konsument-DSLR ska du inte ens räkna med som faktor.

Men om du är envis, så räkna med en 50%-ig minskning på 1-1½ år. Räkna istället med hur mycket pengar det skulle ha kostat att plåta med film...Då blir kalkylen på en DSLR bättre ;)

Kameror är inte en investering, utan ett verktyg. EOD.

Varför inte en D70 (eller är detta att svära i kyrkan ;-) 6Mpixlar räcker rätt långt, eller ;-)

Finns svensksålda nu för 9850pix (Cyberphoto) med den utmärkta kitoptiken 18-70/3,5-4,5 ED AF-S. Svårslagen prisvärdighet (20D med motsvarande glugg kostar 18995 :).

mvh / Matti

Jepp Karin! Du har rätt det var en 300D jag hade köpt, som var epig!!! Tangenterna slant eller var det fingrarna? :))

Jag tror jag kommer bli såååå nöjd med 20D:n.

/U

Hej Ulrika!
Jag har ingen aning om vad priserna kommer att hamna på framöver, men jag instämmer i Jeppes tänk; Det är ingen ekonomisk investering att köpa DSLR...bara att inse att det är förlust. Men en investering kan ju mätas i annat än pengar, eller hur.

Jag köpte själv en 20D för en tid sedan. För mig är det en underbar kamera. Många tycker den är liten, jag håller inte med om det. Tycker den känns mycket bra. Den har många användbara funktioner som gör fotograferandet mer spännande och kreativt. Spännande för att det är lättare att göra bort sig. Som när jag skulle ta en bild på barnen i ishallen häromdagen. Tryckte av en halv meter bakom nacken på en mamma, med serietagning inställd av misstag. Kan fortfarande se bilden av henne vilt kämpande för att hålla sig kvar på skridskorna...

Jag är övertygad att du kommer att bli nöjd med ditt val.

Lycka till!!!

Arne S skrev:
Tryckte av en halv meter bakom nacken på en mamma, med serietagning inställd av misstag. Kan fortfarande se bilden av henne vilt kämpande för att hålla sig kvar på skridskorna...

Det sägs ju att slutaren på 20D är högljudd.....men att den var såpass ;-)))

/Matti

Jeppe skrev:
1. Jag känner inte till totalpig, men jag antar att du inte var nöjd med känslan i kameran.

"Totalepig" innebär att den är billig i karaktären, med tvileaktig kvalité. Begreppet härstammar från Enhetsprisaktiebolaget, kort och gott EPA som varuhuskedjan kallade sig. Den gick sedan ihop med Tempo i samband med att ägarna Åhlen & Holm (även kallat för sucken med tanke på förkortningen "ÅH" med Ålhens, Tempo och den andra ägaren SABA? med NK och Tempo.

Det finns fler begrepp som härstammar från varhuskedjan, som t ex EPA-traktorn. En paragraftraktor som tillkom under och efter kriget för att få tag i jordbruksmaskiner. Oftast ombyggda förkrigspersonbilar, ej att förväxla med A-traktorn (som vi ofta kllar för EPA-traktor, som ungdomar i sextonårsåldern är kungar i vid korvmojen på landet)

RolandM skrev:
Begreppet härstammar från Enhetsprisaktiebolaget, kort och gott EPA som varuhuskedjan kallade sig.

Min farsa, krogknegare sedan 60-talet, kallade en gång i tidernas begynnelse en servitörkollega för "din jävla EPA servitör". Det slutade med att han blev hotat till livet med kniv. Det säger en hel del om begreppet EPA och vilken kvalitet det borgade för, eller inte rättare sagt.

in2kma skrev:
Min farsa, krogknegare sedan 60-talet, kallade en gång i tidernas begynnelse en servitörkollega för "din jävla EPA servitör". Det slutade med att han blev hotat till livet med kniv. Det säger en hel del om begreppet EPA och vilken kvalitet det borgade för, eller inte rättare sagt.

Oj, det var hårda bud! Jag minns också, när jag gicki lågstadiet i Nacka, tidigt 80-tal, att man sa t.ex. "Är du helt jävla EPA?!"

11995 för enbart kamerahuset på Komplett.se. 10D för samma pris...

300D är visst 1000 kr dyrare än 350D där också :)

matti skrev:
Det sägs ju att slutaren på 20D är högljudd.....men att den var såpass ;-)))

/Matti

Ja, på tal om slutaren... Jag var och provade 20D för skojs skull i helgen och blev sedan väldigt glad över min 10D som är bra mycket mer diskret i slutaren. Nu slipper jag frestas av att köpa nåt jag inte behöver och kan lägga pengarna på lite ny rolig optik istället =o)

Och ang. ditt val av kamerahus, Ulrika: Vad ska du ha kameran till? Klarar du dig med en långsammare kamera. Om man ser på kvalitét på slutresultatet och inte ska göra större förstoringar än A4.... ...så - 20D är bra och kostar mera pengar. 300D är bra och kostar mindre pengar. Lägg 10´000:- på ett bra objektiv och köp 300D om du skulle klara dig med den. Då har du mycket roligare än att montera en ljussvag plastglugg på ett dyrt hus.

//Peter

Ang slutarljudet; Är det någon som har en 20D och har haft/känner till ljudet från en Eos 30 eller Eos 5? Hur är då 20D-ljudet jämfört med dem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar