Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prishöjning efter nyår?

Produkter
(logga in för att koppla)

Davideng

Medlem
Hej. Hörde av min lokala Canonhandlare att det kommer bli en prishöjning på alla canongrejer efter jul/nyår p.g.a. att kornan tappar mot dollarn.

Tycker det låter logiskt. Han snackade dock om ca: 20 %!

Någon som har tankar om detta? Bekräfta eller dementera?

MVH David
 
Kanske ska vänta med att annonsera ut sina pryttlar till efter nyår då ;). Låter ju inte otroligt. Dessutom så vet man ju inte om "cash-back" kampanjerna slutar efter nyår med...

- Johan
 
Och jag som samlar ihopp pengar för att köpa Canon system, får kanske fundera mer på nikon istället.
 
Dollarn har gått upp ca 10% senaste halvåret utan att kamerorna blivit dyrare. Lägger man till distributörers och handlares små marginaler så kan det säkert röra sig om 15-20% upp. Tyvärr...

Spelar nog ingen större roll heller om de handlas i Euro till Sverige, mycket av delarna, undertillverkning och inköpet till EU är säkert i US Dollares.

Nikon eller Canon spelar nog ingen större roll, inget av dem tillverkas i EU eller i Euro-land. Ni för köpa Bladare eller Leica istället! :)
 
Om det är som ni skriver så borde väl det gälla alla japanska märken, eller har Canon mindre marginaler än de andra?

Låter märkligt när Canon verkar sälja som smör i solsken idag.

//Larsa

EDIT: ser nu att Robert är inne på samma tankegång.
 
Bör bli dyrare

Med tanke på att canonoptik kostade 20-35 % mer än idag för 2-3 år sedan så låter en prishöjning logisk. Canon sänkte ju sina priser drastiskt för ett par år sedan (nästan all optik). Lite inflation och ändrade valutakurser ger garanterat en prishöjning inom kort.
 
Davideng skrev:
Hej. Hörde av min lokala Canonhandlare att det kommer bli en prishöjning på alla canongrejer efter jul/nyår p.g.a. att kornan tappar mot dollarn.

Tycker det låter logiskt. Han snackade dock om ca: 20 %!

Någon som har tankar om detta? Bekräfta eller dementera?

MVH David

För det kan ju inte vara så att de vill hetsa fram köp under 'julruschen' ...
 
Dom kan ju försöka höja sina priser med 20% på husen samtidigt som Nikon kommer med dräparen D200. Det vore marknadsandelsmässigt självmord och så dumma är dom inte. Du har talat med en handlare som är ivrig att fylla sin årskvota, sådana handlare blir mer och mer ivriga och ju närmare årskiftet du kommer, desto mer ivrig är han. Gå dit om en vecka och visa intresse för prylarna men inte för prislappen och spännande saker kan hända, Var måttlig i din entusiasm och visa att du inte tänker betala vad som helst. Ju närmare nyår (kvartalsskifte) desto större chans att han mjuknar. Om han gör det får han åka till "presidents club" för dom bästa säljarna på något komfortabelt ställe. Om han inte gör det kanske han missar sin budget för innevarande år och det tar minst ett år innan han blivit en poppis kille igen.
Kort sagt, säljare med sådan BS i dessa tider har en dold agenda.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Nikon eller Canon spelar nog ingen större roll, inget av dem tillverkas i EU eller i Euro-land. Ni för köpa Bladare eller Leica istället! :)

Ja, för kronan har ju inte tappat mot euron ;p

Men det där får jag nog ta och kolla upp.. för jag ska investera i ett fett tele.. Inte så kul med 20% på 45-50 kkr :(
 
Att det blir en höjning var nog väntat, och det gäller nog alla Japanska märken är jag rädd.

Men 20% ! Det tror jag därimot inte ett dugg på :)
 
Kronan

Har tappat exakt 20% mot dollarn på ett år och 4% mot euron, se bild för USD.
 

Bilagor

  • sek.jpg
    sek.jpg
    36.5 KB · Visningar: 245
euron

Euron har också tappat mot USD så hela europa borde höja minst 13% om man köper in via USD.
 

Bilagor

  • eur.jpg
    eur.jpg
    40.5 KB · Visningar: 243
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.