ANNONS
Annons

Prisfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Nouna

Aktiv medlem
Hej!
Jag är en hobbyfotograf och undrar hur mycket andra hobby/amatörfotografer tar betalt för bilder i varierande storlekar? Fick förfrågan nyligen från några som ville köpa 15x20cm förstoringar. Eftersom det är min kompis föräldrar så blir det väl bara kostnaden för "framkallningen" (fotar digitalt), men man kanske borde fixa en liten prislista för framtiden...

Hur sätter ni era priser?

/Nouna

En 15x20 kostar 9 kr på fujicolordigital.se. Personligen brukar jag hellre ge bort mina amatörbilder.

Är det inte till någon jag känner och bilden är riktigt bra skulle jag kunna tänka mig att den får kosta runt 500 kr.

Det beror lite på hur många och om det tillkommer frakt och så. Men hos proprint är det ju 16:25 + frakt. Men då är det 400ppi, matt papper och hela kitet.

Är det en enstaka bild skulle jag också ge bort den och sambeställa med andra saker, är det ett gäng bilder så skulle jag ta självkostnadspris för vänner och troligen mer för andra beroende vad jag ser för värde i det.

Tja, när det är nära familj/vänner känns det bäst att antingen ge bort eller till självkostnad. Luter mer åt självkostnad när folk ber om kopior. Men om det inte är nära bekanta, hur 17 skall man prissätta då?

pris!

Att sätta ett pris är svårt, jag brukar ha ett högra pris för analoga bilder än digitala. Leveranstiden påverkar också priset.

Jag betalar 2 kr för en 10 * 15 cm
10 kr för 15*21
och 20 kr för en A4 -lite osäker-

mär någon vill beställa tar jag
6 kr för det första
20 kr för det andra
50 kr för det sistnämnda

detta är från förutsättningen att bilderna är digitala. Anaras blir det:
10kr
25kr
60kr

Ursäkta ... får jag haka på prisfrågan?

Jag är glad amatör. Vad skulle ett bildspel kosta där jag hade med 30-35 bilder, jag ägnade 4-5 timmar åt fotandet, jag ordnade i datorn i ca 3 timmar, jag var med vid visningstillfället och hade med mig egen dator och projektor. Bilderna är digitala. Hur i hela fridens namn prissätter man det?

Bildspelet är åt ett företag där jag fått jobbet tack vare att jag känner folk ... mer än för att jag är bra fotograf!

Följ BLF's prislista eller SFF's - Annars kommer man aldrig ur kompispris-träsket.

Trots allt så får man ju ändå räkna med arbete kring bilderna samt att grejorna som man använder faktiskt slits - Så priset skall ju inte enbart återspegla förbrukningsmaterial.

Jag håller med. Till mina vänner berättar jag vad det kostar i vanliga fall och sen ger jag bort bilderna till dom. Hellre det än att ta en tia per bild. Det är ju ändå bara småpengar.

Ola Rockberg skrev:
Ursäkta ... får jag haka på prisfrågan?

Jag är glad amatör. Vad skulle ett bildspel kosta där jag hade med 30-35 bilder, jag ägnade 4-5 timmar åt fotandet, jag ordnade i datorn i ca 3 timmar, jag var med vid visningstillfället och hade med mig egen dator och projektor. Bilderna är digitala. Hur i hela fridens namn prissätter man det?

Bildspelet är åt ett företag där jag fått jobbet tack vare att jag känner folk ... mer än för att jag är bra fotograf!
Att vara proffsfotograf handlar inte om att ta bra bilder, det handlar bara om att kunden är nöjd och betalar för jobbet. Kanske skulle det kunna kosta 15000 plus moms.

När vi har bildvisare på fotoklubben så brukar vi ge mellan 500-2000 beroende på hur "professionella" de är.

Sedan står vi självklart för alla fysiska reskostnader.

När Göran Kropp föreläste om sin lilla cykeltur och retur så tog han 8000 av ideella föreningar och det var ett starkt reducerat pris.

Erik Schalin skrev:
När Göran Kropp föreläste om sin lilla cykeltur och retur så tog han 8000 av ideella föreningar och det var ett starkt reducerat pris.

Jepp - Han tog 50 000 av företag. Hans föreläsningar var ju en produkt av hans äventyr och priset skulle ju även täcka nya tilltag - Så ingen märklig prissättning. Sen får man ju också tänka på att det kan gå långt mellan föreläsningarna - Även då måste man ju ha mat på bordet.

Göran kunde i alla fall paketera sin produkt väl och anpassa den för olika målgrupper och därmed också leva på det.

ta betalt

om du vill vara kvar i gratisträsket så ge bort dina bilder, annars tycker jag definitivt att du skall ta en slant för bilderna. man skall nog passa sig för att vara allt för billig även i början av sin "karriär" för det är svårare att höja sina priser efter hand och folk i allmänhet jämför billiga priser med dålig kvalitet. något skall man ha för sina bilder. kanske inte 1000 spänn per bild av närmaste bekantskapskretsen men nåt skall du ändå ta ut

Jag har lyckats få några uppdrag att fota porträtt. Då har jag tänkt så här:

Är det nära vänner så fotar jag dem gratis och de betalar endast vad bilderna kostar inkl. frakt. Men ofta har jag fått en present eller likande av dem som tack för hjälpen.

Är det bekanta eller kompisars bekanta så har jag tagit 200 kronor för arbetet och de betalar bilderna själva. Det är roligt att kunna tjäna in en liten slant så jag kan köpa till saker för min fotografering. Och det har kostat en hel del att köpa det jag använder mig av nu.

Det är jättesvårt det här med betalning och hur man skall göra. Jag blir oftast så glad att det är någon som vill bli fotad av mig att det känns som nog belöning. Plus att jag då får chans att träna på porträttfotografering.

Mvh
Cecilia

Tack för alla svar! Jag värdesätter alla svar mycket. Det är nyttigt att få läsa många olika infallsvinklar på "problemet". Helt klart är att det inte finns en självklar lösning och mycket måste gå på känn beroende på situation.

Fortsätt gärna att skriva exempel på hur ni gjort i olika situationer. Jag tror många som tar bilder vill läsa om hur man hanterar en säljsituation ... tack alla!

Jag fick en gång höra på en föreläsning (inte foto, men grafisk design) att man ska inte vara för billig och absolut inte jobba gratis.

När jag fotar på uppdrag av vänner så får de stå för alla kostnader, och jag ska ha ett ex av varje bild. Jag är i det stadiet av fotande att jag tycker det är kul att bli ombedd att göra det, och jag ser det som "praktik"

Skulle nu nån jag inte känner, be mig att fota något, så kommer jag ta lagom betalt...nån hundring typ

Skulle ett företag be mig, då är det en helt annan sak, då är det "på riktigt" och då får de betala . Ju större och kändare företag, desstå mer pengar.

Nån sa en gång (minns ej vem) om att ta betalt för grafiskt arbete:
"Är du gud, ska du ta sjukt mycket betalt"

;)

Intressant...

Om man, som jag, ska plåta porträtt-bilder i olika utföranden och okänt antal kopior/storlekar, vad skulle vara mest klädsamt att ta betalt för jobbet+utrustningsslitage utöver att kunden betalar självkostandspris för kopior?

Det rör sig om en släkting jobbet ska göras för.

Är 100-1000:- (o)rimligt? Mycket mindre/mer?

Kanske räcker det att "kunden" betalar alla omkostander och jag står för kunnandet/utrustningen?

Det finns olika sätt.

Jag plåtade ett bröllop i somras åt en kompis.
Jag ville vara tydlig och begärde 1000 kr i handen + alla omkostnader. Så här i efterhand tycker jag att jag begärde lite för lite i handen. För i princip så tog det hela dagen och det var inte riktigt meningen från början.
Och själva fotograferingen är ju det lilla jobbet.

De fick alla färgrullar och framkallade själva (på rekommenderat labb). Sedan ingick arbetet för en svartvit 40*50. Storleken bestämdes från en redan existerande ram. Framkallning av svartvitt och kontaktkartor.

Sedan vill de säkert ha fler svartvita.

När jag säljer svartvitt till kompisar brukar jag ta ca 4 ggr materialkostnaden. Då kan jag göra 3 privata bilder.

Jag som är nybörjare har också lite svårt med detta, man tycker ju själv att man inte är något proffs... men har man fått en förfrågan om att köpa kopior på ens foton, så betyder ju det att den som frågat tycker om fotot, och varför inte ta ut en liiiten summa som kanske täcker att kopiera upp fler bilder? Jag tycker också som någon skrev att man inte får vara "för" billig i början, då det är svårt att sen höja, ju mer man börjar sälja. Speciellt till kompisar och bekanta gäller det att vara specifik direkt från början, annars får man alltid "ge" bort bilderna.

Tänk på tid ni lägger ner för era bilder.

Trevlig fotohelg.

Priser på egna bilder!

Vad det gäller egna bilder, så har jag ett klart pris. Det priset brukar ligga på 300 eller 500 för alla bilder under A4 storlek. Om jag skall sälja en bild av storlek 50 *70 tar jag 1000kr minst!

Jag utförde ett fotojobb för ett tag sen vilket omfattade fotografering av 14 pers vilket tog 1 h ca samt leverans av dessa (digitala bilder) en vecka senare för 1000 kr. Det tjänade jag 900 kr på i princip!

Jag skall snart fotografera för samma person men denna gång i studio. Då fotar jag analogt. Med modeller det har jag inte gjort någon pris kalkyl men 3000 - 5000 kr låter inte helt orimligt eller vad tror ni? Kan tänka mig att det tar ett par timmar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar