Rogerber
Aktiv medlem
sitter i ett litet taskigt läge nu.. eller taskigt och taskigt, beror ju på hur man ser på saken
Köpte för fyra år sedan en 20D, kanon kamera enligt mig. 30D presenterades och sedan 40D, aldrig varit det minsta intresserad av ett byte...
senaste månaderna har man gått och funderat lite sporadiskt om man kanske skulle byta, har velat haft en hybrid mellan 1D Mark III och en 5D. Nu kom 50D och mitt habegär för den kameran är fortfarande 0... inget sug alls, säkert en toppenkamera men det skal ltill mycket för att det ska vara värt att byta upp sig från en 20D. Varför köpa en likadan men med lite finjusteringar? Näe jag väntar med spänning på nya 5D kameran. Är ingen stor fantast av spekuleringar i framtiden, men har den det jag vill ha, mämligen fullformat och minst 6 bilder/sek då är jag först på beställningsknappen.
jag struntar helt i vädertätning, stor skärm, upplösningen på dito, live sökare, filminspelning osv osv, det känsn som dom trycker in massa onödiga saker för att övertyga om förträffligheten. Dom skapar ett behov som inte finns. Jaja.. en 50D blir det itne i alla fall... traskar runt med min 20D tills jag får se 5D Mark II specen. Faktiskt den första presentationen jag har förväntningar på...
Som så ofta här på fotosidan så verkar tekniken och inte själva bilden viktigare. En 5D är säkert en tokbra kamera och sökaren lär vara hur fin som helst, men som jag ser det så är väl det man dokumenterar det som betyder något. Trots det så ser ju även jag att tekniken går framåt och varje ny kamera ger på pappret bättre och renare foton. Jag bytte själv från en 350D efter tre år med den till en 40D och då kunde jag göra saker snabbare än tidigare. Typ byta ISO och lite sådant. Om jag märker någon herrejösses skillnad rent bildmässigt vet jag dock inte, men visst skiljer det på några punkter. Min filosofi är att man ska försöka vara nöjd med det man har. Det kommer alltid något nyare hela tiden. En Mk II/III lockar inte mig i dags läget pga att den är så stor och tung. Fast det är klart... om någon slänger en efter mig plockar jag väl upp den