Annons

Prisfall 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
sitter i ett litet taskigt läge nu.. eller taskigt och taskigt, beror ju på hur man ser på saken :)

Köpte för fyra år sedan en 20D, kanon kamera enligt mig. 30D presenterades och sedan 40D, aldrig varit det minsta intresserad av ett byte...

senaste månaderna har man gått och funderat lite sporadiskt om man kanske skulle byta, har velat haft en hybrid mellan 1D Mark III och en 5D. Nu kom 50D och mitt habegär för den kameran är fortfarande 0... inget sug alls, säkert en toppenkamera men det skal ltill mycket för att det ska vara värt att byta upp sig från en 20D. Varför köpa en likadan men med lite finjusteringar? Näe jag väntar med spänning på nya 5D kameran. Är ingen stor fantast av spekuleringar i framtiden, men har den det jag vill ha, mämligen fullformat och minst 6 bilder/sek då är jag först på beställningsknappen.

jag struntar helt i vädertätning, stor skärm, upplösningen på dito, live sökare, filminspelning osv osv, det känsn som dom trycker in massa onödiga saker för att övertyga om förträffligheten. Dom skapar ett behov som inte finns. Jaja.. en 50D blir det itne i alla fall... traskar runt med min 20D tills jag får se 5D Mark II specen. Faktiskt den första presentationen jag har förväntningar på...

Som så ofta här på fotosidan så verkar tekniken och inte själva bilden viktigare. En 5D är säkert en tokbra kamera och sökaren lär vara hur fin som helst, men som jag ser det så är väl det man dokumenterar det som betyder något. Trots det så ser ju även jag att tekniken går framåt och varje ny kamera ger på pappret bättre och renare foton. Jag bytte själv från en 350D efter tre år med den till en 40D och då kunde jag göra saker snabbare än tidigare. Typ byta ISO och lite sådant. Om jag märker någon herrejösses skillnad rent bildmässigt vet jag dock inte, men visst skiljer det på några punkter. Min filosofi är att man ska försöka vara nöjd med det man har. Det kommer alltid något nyare hela tiden. En Mk II/III lockar inte mig i dags läget pga att den är så stor och tung. Fast det är klart... om någon slänger en efter mig plockar jag väl upp den :)

Som så ofta här på fotosidan så verkar tekniken och inte själva bilden viktigare.

Är det en motsats till varandra (bild/teknik)? Eller kan man ha mer än en sak som intresserar fast vid olika tidpunkter/situationer?

Det finns dem som enbart tänker bild likväl som det finns dem som ENBART tänker teknik och så finns det alla oss andra som tänker både och fast kanske inte samtidigt! Och som tur är har www.fotosidan.se forum för alla typer av inriktningar/intressen så var och en av oss kan diskutera/fråga/lära av dem med samma inriktning (om än tillfällig) och det tycker jag är bra. ;-)

Mvh!
// Niklas

Intressant läsning om hur olika vi alla är. Min första fråga är om du lånat någon 40D eller 1D mk2/mk3 -hus å fotat med under nån/några dagar å sen gått tillbaka till 20D?

När jag gick från 350D till 400D så hoppade jag av lycka å tänkte aldrig ta i en 350D igen.. känner nästan likadant nu när jag är van vid min 1D mark III, Mark II blir det aldrig igen.

Än jag då som bara har 20D, 1Ds och en gammal analog EOS 30? Min sits torde bli oerhört problematisk när (ännu) en ny kameramodell lanserats, för inte kan man fota med dessa gamla när nya modeller har kommit!

Attans att jag inte tänkte på det förra helgen då jag fotade ett bröllop i Finland. Med gamla kameramodeller! Nu är det för sent och fotona är redan tagna och under behandling. Kanske bör jag föreslå att de tar om giftermålet när jag väl skaffat en 5D MkII?

:)

(Btw, ska bli oerhört intressant att se vad Canon kan presentera den 22 september.)

Det enda jag kan på min 40D är micro af och displayen ,,, displayen kan man inte göra mycket åt men micro af, är det en mjukvaru pryl eller ??
Ps. jag gav strax under 8000:- för min 40D med 17-85 och 2gig lexar professional i Maj-08 så jag känner mig inte så lurad ,,,
Hmm blandade ihop denna tråd med 50D tråden ,,, sorry gott folk ,,

Det är klart att priserna kommer att rasa på 5D när den nya modellen blir tillgänglig.

Själv kommer jag att sälja min för dom pengar jag kan få och jag tror säkert att det blir under 10000:-. Bättre att få lite pengar tillbaka än inga alls och köparen kommer få bra värde för pengarna. Det kommer dock att dröja tills den nya levereras innan marknaden blir full av 5D, måste ju ha något annat i stället först.

Jag tror att det är många med mig som kommer att göra likadant så det blir priskonkurrens på begmarknaden.

Fotokungens pris är nog det bästa några månader till.

Skönt att man för en gångs skull prickade in en modell som hållit i snart tre år. Uppgraderingen från 300D till 5D var i dec 05.

Det enda som får mig att beställa en efterträdare är om den gamla förstörs totalt eller om den nya har en D90-motsvarande/bättre videofunktion. Video hade varit fint med de objektiv man sitter på.

Det är väl dags att gå över till samma strategi med kameraköp som när det gäller datorprylar, dvs köpa förra årets värsting prylar till lågpris :)
Det var enklare att köpa kamera på analoga tiden :)

/kent

Det enda som får mig att beställa en efterträdare är om den gamla förstörs totalt eller om den nya har en D90-motsvarande/bättre videofunktion. Video hade varit fint med de objektiv man sitter på.

Tänk så olika man prioriterar, jag hoppas innerligt att det inte ska finnas videofunktion utan i stället förbättrad ISO, AF och vädertätning. Hur vädertätar man en mikrofon?

Jag vill heller inte ha en massa knappar och funktioner i menyerna som inte har med stillbildstagningen att göra, det blir rörigt nog ändå.

Jag vill ha en separat videokamera och några stycken stillbildskameror som är just det. Går faktiskt i tankarna att köpa en full HD camcorder för privatbruk men vill absolut inte ha den i min jobbkamera.

Kul att den här tråden blev livad, håller helt med om löjlig videofunktion i Nikonen, med kort skärpedjup och ingen autofokus så krävs det nog mer än man har lust till att fixa det. Kan man ju ta sin G9 till i så fall, om man inte har en riktig videovariant.

Det är klart att priserna kommer att rasa på 5D när den nya modellen blir tillgänglig.

Själv kommer jag att sälja min för dom pengar jag kan få och jag tror säkert att det blir under 10000:-. Bättre att få lite pengar tillbaka än inga alls...
Jag kommer inte att sälja min 5D för struntpengar. Då får det hellre bli att jag ställer kameran på hyllan och tänker på honom som en mångårig kompis och hoppas på att han om sådär en 20 år utgör ett åtråvärt objekt som prisvärd vintageversion i framtidens Antikrunda...

Minns när autofokus lanserades, snacka om avgörande skillnader (det finns idag med men upplevs kanske inte som lika dramatiska).

Minns också när jag såg Canons första AF-objektiv. Ett FD 35-70 har jag för mig, med en stor klump till motor under objektivet, som var försett med två små fönster för att hitta rätt fokus.

Då kunde jag för mitt liv inte förstå varför man skulle ha AF, och varför man skulle betala extra för ett objektiv som ställde in skärpan. Men herregud, det gjorde man ju så lätt själv. Trodde att AF skulle floppa helt....
Tänk så fel man kan ha.

Nej, det är väl med dagens dslr som med nya programvaror, datorer mm, att man får köpa varannan/vartredje generation. Blir inte så dyrt, och då får man ett rejält lyft från sin föregångare.
Själv har jag gått från D30 - 20D - 5D.

Skulle naturligtvis gärna ha 50D:s AF, mikrojustering av objektiv, låga brus mm, men det är verkligen imponerande att 5D som lätt är den äldsta kameran som fortfarande säljs, samtidigt ger dom bästa bildfilerna tillsammans med Nikon D3 och Canon 1DsMKIII.

Jag kommer inte att sälja min 5D för struntpengar. Då får det hellre bli att jag ställer kameran på hyllan och tänker på honom som en mångårig kompis och hoppas på att han om sådär en 20 år utgör ett åtråvärt objekt som prisvärd vintageversion i framtidens Antikrunda...

Aha, precis som antikrundan med min brorsas Canon EF, som är en underbar mässingskamera, med tre hederliga FD-objektiv, försökte med 1500, sänkte till 1000, och ändå inget svar. Mtp massproduktionen och elektronik tror jag inte en 5D kommer vara värd en hundring om tio år, dessvärre.

Minns också när jag såg Canons första AF-objektiv. Ett FD 35-70 har jag för mig, med en stor klump till motor under objektivet, som var försett med två små fönster för att hitta rätt fokus.

Då kunde jag för mitt liv inte förstå varför man skulle ha AF, och varför man skulle betala extra för ett objektiv som ställde in skärpan. Men herregud, det gjorde man ju så lätt själv. Trodde att AF skulle floppa helt....
Tänk så fel man kan ha.

Nej, det är väl med dagens dslr som med nya programvaror, datorer mm, att man får köpa varannan/vartredje generation. Blir inte så dyrt, och då får man ett rejält lyft från sin föregångare.
Själv har jag gått från D30 - 20D - 5D.

Skulle naturligtvis gärna ha 50D:s AF, mikrojustering av objektiv, låga brus mm, men det är verkligen imponerande att 5D som lätt är den äldsta kameran som fortfarande säljs, samtidigt ger dom bästa bildfilerna tillsammans med Nikon D3 och Canon 1DsMKIII.

och apropå AF, om man inte har zoom så saknar man ju faktiskt känslan av att sitta och fingra på objektivet, och känna den mekaniska fullkomligheten i skärperingen. Funkar till viss del med L-optiken, men inte är det som förr, och med övriga fasta gluggar funkar det inte alls, ack ve.

Kul att den här tråden blev livad, håller helt med om löjlig videofunktion i Nikonen, med kort skärpedjup och ingen autofokus så krävs det nog mer än man har lust till att fixa det. Kan man ju ta sin G9 till i så fall, om man inte har en riktig videovariant.

Är inte alla Hollywood filmer tagna med manuell fokus ?
Jag tror inte det behöver bli så stora problem, hur som helst så är det en revolution, en videokamera med stor sensor och utbytbara objektiv för under 10.000:-

/kent

Aha, precis som antikrundan med min brorsas Canon EF, som är en underbar mässingskamera, med tre hederliga FD-objektiv, försökte med 1500, sänkte till 1000, och ändå inget svar. Mtp massproduktionen och elektronik tror jag inte en 5D kommer vara värd en hundring om tio år, dessvärre.

Är EF kameran fin så tycker jag du skall försöka sälja den i USA via e-bay, där betingar den ett betydligt större värde än här hemma eftersom det finns fler samlare där, här i Svedala har vi inte begripit samlarvärdet på dessa klenoder ännu, därför går det fortfarande att göra fina klipp här, en fin EF med tre fina FD gluggar för en tusenlapp är ju rena rånet :)

/kent

... och känna den mekaniska fullkomligheten i skärperingen. Funkar till viss del med L-optiken, men inte är det som förr, och med övriga fasta gluggar funkar det inte alls, ack ve.
Manuell fokus på min 200/1.8L är faktiskt riktigt skön. Och tack vare elektroniken kan man ställa hastigheten i den manuella fokuseringen i 3 olika steg.

Om man nu får spekulera framåt. Så känns det som om Nikon och Canon haft en dold överenskommelse att inte ta varandras marknadsandelar genom att konkurera på samma prisnivåer etc. Verkar som den nu är bruten iom Nikons senaste modeller (som också gett dom ett enormt sving uppåt), och Canon kommer naturligtvis att svara med allt dom har, och konkurera dom också.

Så jag tror på följande:
Canon 50D för 11.495:-, visserligen lite dyrare än Nikons D90 för 9000:-, men bättre och är 11.995:- för dyrt behåller Canon sin 40D ett tag och sänker den med Cashback till 7500:- för att konkurera med D90.

Canon 5D behålls ett tag, men sänks till runt 16.000:-. På så sätt vinner man några som funderat på fullformat men tyckt det varit för dyrt och istället överväger Nikon D300. Med samma pris som D300 blir det 5D för dom som promt vill ha FF, och D300 till alla andra.

Canon 5DMKII för samma pris som D700, dvs runt 25.000:-. Med samma typ av sensorteknik som på 50D, kommer kameran att ha 18MP (jag vet, många säger då att Canon kan konkurera ut sin egen 1DMKIII, men hellre det, än att Nikon konkurerar ut dom) och ISO 100-6400 + 12,8/25,6 samt äntligen en BRA vidvinkelzoom, som verkligen konkurerar med Nikons 12-24. I övrigt liknande specar som 50D.

Så, svaret på huvudfrågan om prisfall på 5D, tror jag på en sänkning till runt 16.000 i början av vintern. Tror dock begagnatmarknaden kommer att ligga relativt still runt 12.000:-. Dom flesta som köpt den har ändå lagt över 20.000:- och sänker nog inte mycket mer. Och dom 5D ägare som köper efterföljaren, behåller nog sin gamla som backupkamera, hellre än att sälja till reapris.

....
...Med samma typ av sensorteknik som på 50D, kommer kameran att ha 18MP ....
Hur kommer du fram till det? För jag får det till knappt 40 mpix...Alltså om 5d2 ska ha samma sensorteknik som 50D. Men jag kan ju förstås ha räknat fel. Var det inte samma sensor som 1d2 förra gången?

Hur kommer du fram till det? För jag får det till knappt 40 mpix...Alltså om 5d2 ska ha samma sensorteknik som 50D. Men jag kan ju förstås ha räknat fel. Var det inte samma sensor som 1d2 förra gången?

Det stämmer, du har räknat rätt om man tar sensorn från samma wafer.

Vad jag menade dock, var inte att den skulle ha samma pixeltäthet, utan att nya 5D får större enskilda pixlar än 50D, men använder samma TEKNIK som nya sensorn på 50D. Bla att det inte är något utrymme mellan pixlarna och att den använder samma mjukvara som 50D.

Jag hoppas iallafall att Canon i FF-kamerorna sätter ett stop på 16-20MP till förmån för lägre brus och högre dynamiskt omfång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar