ANNONS
Annons

Prisförslag på dansbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

idovoodoo

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har en fråga kring prissättning på fotokopior.

Jag fotade nyligen en dansföreställning som en kompis deltog i. Jag fick många bra bilder och nu finns det intresse från dansarna att köpa kopior.

Vill inte bränna ner på CD för då kopierar väl alla av varann och bilderna hamnar överallt på nätet. Hade tänkt erbjuda olika storlekar på kopior, från 10*15 till 30*40, men frågan är vad man kan tänkas ta ut?

Räknar med en hel del redigeringsarbete per bild och sen ska det betalas skatt..

Som vanligt så tänks det på fel sätt.

Hur mycket tror du köparna är beredd att betala?

Det är endast med detta som utgångspunkt som du kan hitta rätt pris. Är priset är faställt så kan du börja räkna på egna kostnader för att se om det är en lönsam affär eller ej.

Man kan se det ur båda synvinklarna!

Vad dansöserna är beredda att betala vet ju inte jag. Det är många tjejer och alla har säkert sin egna åsikt om prissättning och olika ekonomiska situationer.

Det intressanta för mig om jag ska sälja bilderna är att det täcker den tid det tar att redigera dem och jobbet runtomkring.

Jag brukar inte sälja kopior och inte på detta sättet därför vill jag gärna ha lite kött på benen vad som är skäligt att ta.

Men tänk om du plockar fram en prislista baserad på kostnader vid fototillfället, arbetsinsats i Photoshop, val av papper och storlek på bilderna.

Och så visar det sig att marknaden är beredd att betala halva beloppet av vad du offrerar. Då är du helt ute i det blå och får det svårt att sälja något.

Det är bättre att ta reda på vad marknaden är beredd att betala och ta fram bilder med en arbetsinsats som matchar priset.

idovoodoo skrev:
...Vad dansöserna är beredda att betala vet ju inte jag...

Jag hörde om ett kafé som gick riktigt bra. När ägarinnan skulle introducera en ny smörgås, satte hon den framför sig, på tallrik och toppad som den skulle se ut inför försäljning. Sedan frågade hon sig:
-Vad skulle jag betala för den här smörgåsen?

Därefter räknade hon ut vad smörgåsen borde kosta för att täcka alla hennes kostnader och dessutom ge vinst.
Var smörgåsen, enligt henne, värd mindre än den måste kosta, ja då tog hon inte in den i sortimentet.

FILM) (ulltand skrev:
Jag hörde om ett kafé som gick riktigt bra. När ägarinnan skulle introducera en ny smörgås, satte hon den framför sig, på tallrik och toppad som den skulle se ut inför försäljning. Sedan frågade hon sig:
-Vad skulle jag betala för den här smörgåsen?

Därefter räknade hon ut vad smörgåsen borde kosta för att täcka alla hennes kostnader och dessutom ge vinst.
Var smörgåsen, enligt henne, värd mindre än den måste kosta, ja då tog hon inte in den i sortimentet.

Äntligen en på fotosidan som fattar hur prissättning i en marknadsekonomi fungerar.

Nome Nescio skrev:
Men tänk om du plockar fram en prislista baserad på kostnader vid fototillfället, arbetsinsats i Photoshop, val av papper och storlek på bilderna.

Och så visar det sig att marknaden är beredd att betala halva beloppet av vad du offrerar. Då är du helt ute i det blå och får det svårt att sälja något.

Det är bättre att ta reda på vad marknaden är beredd att betala och ta fram bilder med en arbetsinsats som matchar priset.

Ska jag fråga alla 15 vad de vill betala, exempelvis 100 eller 200kr för en A3-förstoring? tror svaret är ganska givet..

:)

Jag kommer inte att sätta fantasipriser, det måste ju gå ihop annars är det ingen vits att göra jobbet.

Du måste inte fråga köparna, utan skapa dig en uppfattning om marknaden.
Gör Ulfs smörgåspris index, prova kanske på någon icke fotointresserad kompis.

Priset på en Volvo har inget med vad tillverkningen kostar eller vad tillverkaren vill tjäna. Priset är vad marknaden vill betala och sedan är det upp till Volvo att göra bilen så billig att de tjänar pengar vid en försäljning.

idovoodoo skrev:
...Ska jag fråga alla 15 vad de vill betala, exempelvis 100 eller 200kr för en A3-förstoring?

Utmärkt idé! Tycker du 100:- är för lite så kan du ju, hmmm... vänta här nu. Vad ska du hitta på för att inte få med 100:- alternativet som svar från alla?

Ett alternativ är att göra som hon med kaféet, eller så ställer du din fråga till de 15 på ett annat sätt.

Nome Nescio skrev:
Du måste inte fråga köparna, utan skapa dig en uppfattning om marknaden.
Gör Ulfs smörgåspris index, prova kanske på någon icke fotointresserad kompis.

Priset på en Volvo har inget med vad tillverkningen kostar eller vad tillverkaren vill tjäna. Priset är vad marknaden vill betala och sedan är det upp till Volvo att göra bilen så billig att de tjänar pengar vid en försäljning.

Det är just detta jag försöker göra med detta inlägg..!

Säg att du dansat på en elevuppvisning, är vuxen och yrkesarbetar. Skulle du betala 200kr för en A3 förstoring?

Många av dessa tjejer tjänar dessutom pengar på sin dans och kan därför uppskatta bra bilder mer än om det bara varit en kul grej för dem. Om de kan lägga 4000kr på en dansdräkt, vad kan då ett snyggt porträtt vara värt?

Nu dansar inte jag utan segelflyger.

Men jag skulle lätt betala 200kr för en A3 på mitt flygplan. Om bilden är bra trycket acceptabelt.
Skulle troligtvis betala 500kr om bilden var skitbra , tycket fotografiskt och jag hade pengarna tillgängligt.

Frågan är om alla vill ha en A3, det är en ganska stor bild. Skulle nog offera en A4 för ca 75% av A3

Du, har du sett hur "skolbildsfotograferna" bygger upp sina priser?

Du kanske kan erbjuda dom ett paket med olika storlekar på samma bild? Ditt arbete med bildfix blir ju inte så mycket större för det.

Ett enkelt exempel:

1 bild A3...300:-
1 bild A4...200:-
2 bilder A5...200:-

Paket med 2 bilder A5, 1 bild A4 och 1 bild A3...500:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar