Annons

Priser på film?

Produkter
(logga in för att koppla)

virus2u2

Avslutat medlemskap
Har hittat en leverantör här hemma (SE) som kan leverera film till priser som ligger ca 25% lägre än Scandinavianphoto. Man måste dock beställa minst 10 filmer, man kan få vänta, och leveransen (porto) kommer till. Var köper ni er film och priser? Kör Reala, 400TX och Sensia.
 
Man får bra priser på scandinavian photo om man beställer 10st filmer (t ex 27kr st för 36,trix,135). Dom får plats i ett brev och portot går då på 55kr.
Det känns som bra pris för mig, går jag till lokala fotobutiken och köper så kostar en likadan rulle fast med 24 exponeringar 44kr.

/Henri
 
Tidigare

köpte jag av Foto & Elektronik, men de kånkade & stängde butiken, så numera knatar jag bort till YFO istället.
 
virus2u2 skrev:
Har hittat en leverantör här hemma (SE) som kan leverera film till priser som ligger ca 25% lägre än Scandinavianphoto. Man måste dock beställa minst 10 filmer, man kan få vänta, och leveransen (porto) kommer till. Var köper ni er film och priser? Kör Reala, 400TX och Sensia.
Vad heter den leverantören?
Hegerthorns brukar ju vara billiga annars.
 
För min del har det blivit scandinavian eller hegethorns beroende på vilka andra fotogrejer jag beställt i samma veva. För enstaka rullar och vid brådskande behov görs inköpen i den lokala butiken (för att om möjligt kompensera min bristande lojalitet mot den lokala butiken så gör jag lite smygreklam istället: http://www.ufk.se bästa fotobutiken i Uppsala).

Nu när du sagt A lär du även få säga B om du inte skall bli lynchad, Kåre ;o). Jag tror jag känner igen erbjudandet (oops nu blir vi lynchade båda två). Är det fortfarande bara 135 film?
 
Senast ändrad:
Räddad från lynchningen?

Har i dagarna inväntat betalningen av min test-leverans från SwedSpec (SS) och har därför dröjt med svar på ditt inlägg Richard. Låt oss jämföra Scandinavian Photo (SP) med min leverans från SS.
Allt var 135-film. 10st av vardera Fuji Reala, Fuji Sensia 100 och en liten välkommen överraskning gamla hederliga Kodak Tri-X pan. för totalt 931kronor.
Samma order på SP:
Reala 135-36 (2 st 5 pack a’250) 500 kr
Sensia 100 135-36 (3 st 3 pack a’126) 378 kr
400TX 135-36 (10 pack) 270 kr
Totalt: 1148 (men då har vi bara 9 st Sensia 100 pg av 3-pack)

Således är SS 217 kronor billigare än SP (trots att jag inte räknat med att SP levererar en Sensia 100 mindre än SS i mitt räkne-exempel).
Dessutom envisades jag med att beställa två filmer som SS inte har på sin lista (Reala och Sensia 100). Om jag nu hade bytt Reala mot Superia 100 och Sensia 100 mot Velvia 100 hade slutsumman för SS hamnat på 1036 kr (219+590+227) jämfört med SP. 1347 kr (330 + 790 + 227). SS är således ännu billigare om man väljer de filmer de har på sin lista. Eftersom Tri-X inte har någon prisskillnad är ju, som ni ser, prissikillnaden på färgfilm riktigt maffig. Min test-beställning hade bara en "överraskning", nämligen leverans av TX istället för förväntade 400TX (gamla hederliga Tri-X pan i stället för den lite modifierade 400TX). Nu råkar jag gilla TX som jag vet hur jag ska framkalla i HC-110, till skillnad mot nya 400TX där jag fortfarande inte har skaffat mig full koll med hjälp av HC-110. Därutöver, inga problem med slutdatum, leverans eller betalning till SS.
120-film kanske inte är omöjligt det heller men, jag gissar att man får hugga till rejält i plånboken och beställa en jättemängd om SS ska bli intresserad. Man kan ju kolla vad man får för pris. Ska vi försöka lägga en gemensam beställning på 40 st 400TX och 40 st Ilford Delta 100 i 120-film, Richard?
Frågan är: Vem slår SwedSpec i pris?
 
Senast ändrad:
Kan tipsa om att Fotokungen i Stockholm säljer Tri-x och t-max för 29 spänn rullen över disk.
 
Realan var väl kanske inte jättebillig?
50kr/st är ganska mkt, med tanke på att du kan få den för 40 spänn st vid köp av 10 st på både fotokungen över disk i sthlm och hos cyberphoto...
 
Nej, jag håller med, 50kr/Reala är dyrt, men jag betalade inte det...

För att förtydliga för Erik mfl. jag var kanske otydlig.
Detta var vad jag betalade på SwedSpec:
10 st Fuji Reala100 á 32,30 = 323,00
10 st Fuji Sensia100 á 33,80 = 338,00
10 st Kodak Tri-X pan 400 á 27,00 = 270,00
Totalt: 931,00
MVH
Snåljåpen Kåre

(Som inte gillar dålig konkurrens och märkligt likartade priser på film. Ska köpa ett filter för de insparade pengarna...ett billigt filter.)
 
Senast ändrad:
Billiga film for leverans inom UK

www.mx2.co.uk ar nog det billigaste i Europa. Det forutsatter att man kan ta emot det i England. Dom skickar inte till andra lander. Annars ar ju USA billigast, som vanligt, sarskilt med nuvarande laga dollarkurs.
 
Hmm, deras pris på velvia 50 var juh inte dåligt alls. Kanske man skulle prova på ett 5-pack.
Sidan ser inte speciellt seriös ut, vågar man köra med förskottsbetalning?

/Henri
 
Re: Billiga film for leverans inom UK

pederm skrev:
www.mx2.co.uk ar nog det billigaste i Europa. Det forutsatter att man kan ta emot det i England. Dom skickar inte till andra lander. Annars ar ju USA billigast, som vanligt, sarskilt med nuvarande laga dollarkurs.
Är det ingen risk att filmen blir förstör i röntgen om man beställer från utlandet?
 
Jag litar på billigaste filmleverantören i Sverige!

Henri Toivonen skrev:
Hmm, deras pris på velvia 50 var juh inte dåligt alls. Kanske man skulle prova på ett 5-pack.

Tja, sidan ser lite hemsnickrad ut, men killen bakom verkar helt OK när man snackar med honom. Dessutom är jag helnöjd med filmen jag köpte, trots att Tri-X filmen inte var "billigast i Sverige", så var den inte dyrare än Scandinavian Photo, i alla fall! Jag litar på SwedSpec. Dock kan man få vänta på viss film, så jag rekommenderar att ni mejlar innan order och förskott, förståss! Saknar svart-vit 120-film i sortimentet (400TX och Delta 100), men om flera frågar kanske SwedeSpec lägger upp ett lager!. Vore, bra att slippa handla från flera ställen.
 
Swedspec Foto

Kul att hitta mitt lilla försök att sänka priserna på film på denna sida.
Det var någon som ifrågasatte seriösiteten på företaget. Om man går in på www.swedspec.com så finns alla företagsuppgifter där. Företaget har funnits sedan 1998 och har AA-rating av Dun&Bradstreet.
Anledningen till den "snickrade" sidan är att jag inte ville lägga ned för mycket jobb om det inte skulle visa sig finnas intresse.
Filmbutiken kommer på sikt att införlivas med den andra butiken och även andra artiklar kommer att läggas upp.

/Bo Samuelsson
Swedspec.com
 
Roligt att se att nån tar tag i det!
Ditt försök uppskattas nog av många och intresset skulle troligen öka ifall fler fick reda på din sida (och ifall den fick en liten ansiktslyftning kanske? ;)

/Henri
 
Rekomenderar verkligen Swedspec! Låga priser och låga fraktkostnader. De tar bara betalt för portot!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.