ANNONS
Annons

Prischock

Produkter
(logga in för att koppla)
"K-m har redan en ny variant av kitlins, DA-L 18-55. Ingen avståndsmarkering men tror det är samma optik som 18-55 II. Var det den du tänkte på?"

Nej tänkte om dom skulle släppa nån prime i ytterligare ett kit då DA-L 18-55 inte är århundradets kitlins precis.Vetskapen att man har bra grejor är ju viktigt för ens mediokra fotograferande ;).
Men hur står sig k-m mot beg d-80? Egna smaken viktigast visst, men K-M är nyare och lite lättare. Ungefär samma pris annars. En k-m med Da35/fa 35 hägrar i horisonten isof.

Har inte hört nåt om det, har aldrig sett att en prime nånsin sålts i ett kit med en Pentaxkamera. Verkar lite oklart vilka fasta som verkligen kommer släppas just nu, roadmapen hålls inte.

Men tycker din idé är rätt, K-m är som gjord för att ha en limited på sig. Känns roligare än en Nikon 7 dagar i veckan :)

"K-m har redan en ny variant av kitlins, DA-L 18-55. Ingen avståndsmarkering men tror det är samma optik som 18-55 II. Var det den du tänkte på?"

Nej tänkte om dom skulle släppa nån prime i ytterligare ett kit då DA-L 18-55 inte är århundradets kitlins precis.Vetskapen att man har bra grejor är ju viktigt för ens mediokra fotograferande ;).
Men hur står sig k-m mot beg d-80? Egna smaken viktigast visst, men K-M är nyare och lite lättare. Ungefär samma pris annars. En k-m med Da35/fa 35 hägrar i horisonten isof.
DA-L18-55 är inte så dålig, men den är ljusklen(eller långsam som det sägs numera) och saknar oxå qvick-shift som den vanliga 18-55 har. Faktum är att i Fotos test så når K-m med kitgluggen på 31mm upplösningen 2150/2150, aningen bättre än Canon 1000D med 2100/2050 och Sony A200 med 2150/2050 med sina kitgluggar. Utvecklingen går framåt, gamla Canon 5D med skarpa Canon makro 50 ger bara 2250/2250 i upplösning, och det slår K-m med skarpare glugg.

Jämfört med Nikon D80 så är K-m en instegskamera, alltså lite anpassad för nybörjare. Men med K-m kan du nå mycket med knappar utan att leta i menyer, som det brukar vara på instegare och kompaktkameror.

Enligt Fokus Trading lista över vilka kit som säljs så blir det knappast med nåt annat än zoomar, se:
http://www.focustrading.se/Index.aspx?CategoryId=1871
Men Cyber säljer K200D med DA18-250 (drygt en tusing billigare än hus och glugg separat)... inte listad ovan.
Och Scandinavian säljer K200D med DA17-70, inte heller den på Focus lista:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8224082
Även om det kitet verkar kosta lika mycket som separata köp.

I Sverige tror jag inte jag sett ett kit med fast glugg, senaste undantaget jag kommer på är Pentax MZ3 med FA43(1996?), och visserligen en zoom men Z1 jubileumsmodell i ~vitt med FA*28-70/2,8.

Grejen är att med ett kit med K-m väljs billiga gluggar eftersom instegskameror säljs efter vilket pris dom har ...
Men man vet aldrig vad som kommer, om prototypen AP50 hade kommit ut så hade nog kitgluggen varit DA40 i silver: .http://kmp.bdimitrov.de/bodies/prototypes/K10D_AP50.html

Svaret från Focus Trading lyder:

"Det är flera olika faktorer som gjort att vi tvingats höja priserna. Dels har Pentax höjt, sen spelar valutan väldigt stor roll, tull som har kommit till också bl a. Olyckligt men samtidigt så ser vi och kommer att få se höjningar från samtliga kamera märken."

Tråkigt med prishöljningar men värdet på kameraväskan ökar ju iaf också.

Jämförde 35/2 50/1.4 12-24/4 och 16-50/2.8 med Nikons dito på cyberphoto och totalt sett blir Pentaxgluggarna lite billigare.

Några av dessa är kanske är optiskt bättre av ena eller andra fabrikatet men det tar nog ut varandra och gillar man bildstabilisering så blir det ett bra mervärde för Pentaxväskan trots allt.

Jag klarade det :)

Jag lyckades få tag på ett objektiv till gamla priset. Nu sitter det på kameran, och imorgon skall det testas.

Övertygad om att du kommer bli mycket nöjd :)

Jepp, jag är nöjd. Var ute idag i regnet. Riktigt dåligt ljus, typ ISO1600 F4 1/45. Fotade lite på djuren på Skansen som test. 1/45 är lite dåligt när saker rör på sig :) På några av bilderna får man dock en känsla för vad objektivet kan prestera. Grym skärpa. Dock inte helt nöjd med bokeh, men man kan ju inte få båda. Man får bara vara lite försiktig med vad som hamnar i bakgrunden.

Dessutom kändes skönt att kunna ha kameran hängande på axeln i flera timmar trots regn. Har iofs använt kamerorna mycket i regn även utan DA*, men nu kunde man helt koppla av.

Ser fram mot dag med lite mer ljus så man kanske kan få fota med ISO 800 och 1/250 t.ex, och gärna testa F5.6 men just nu känns det ju rätt långt bort :-(

svar från cyberphoto på prisökningen:

"
Vi höjer när tillverkarna och leverantörerna höjer, och prishöjningen som sker nu hos de flesta tillverkare och leverantörer beror på kronans låga värde ute i världen och den finansiella världskrisen.

Med vänlig hälsning

Mats
"

Man ser tydligt att priserna blir högra när nya varor kommer in. Se detta från Cyber just nu:

Pentax K20D + DA 18-55 II/3,5-5,6 AL 9 175 kr
Pentax K20D + DA 18-55 II/3,5-5,6 AL + DA 50-200/4-5,6 ED 9 995 kr
Pentax K20D + SMC-DA 16-45/4 ED AL 9 490 kr

Alltså 16-45 bara 300 spänn dyrare än 18-55 ? De har fått in nya kitobjektiv, och ändrat priset, men det gamla priset ligger kvar på 16-45.

Man ser tydligt att priserna blir högra när nya varor kommer in. Se detta från Cyber just nu:

Pentax K20D + DA 18-55 II/3,5-5,6 AL 9 175 kr
Pentax K20D + DA 18-55 II/3,5-5,6 AL + DA 50-200/4-5,6 ED 9 995 kr
Pentax K20D + SMC-DA 16-45/4 ED AL 9 490 kr

Alltså 16-45 bara 300 spänn dyrare än 18-55 ? De har fått in nya kitobjektiv, och ändrat priset, men det gamla priset ligger kvar på 16-45.

Hej,vissa Sigma och Tamron för Pentax har också gått upp i pris,särkilt dom dyrare !

Focus Trading är inte dumma

Antagligen är det Pentax Tyskland som ligger bakom prishöjningarna, Focus Trading kan inte vara så dumma att dom höjer så dom inte får sälja nåt. Killen i inlägget om K-m;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1290866#post1290866
Som köpte kitet med DA-L 18-55 och "riktiga" DA50-200 i en butik i London för ca 3720 SEK. Jämför samma kit men med billigare DA-L 50-200 för 5790:- på Cyber, och då är det billigt för Sverige ....

Kan vara så att Pentax Tyskland anser att dom tjänar mer så här, några köper dyrt i Sverige(med hög vinst för Pentax) och resten köper utomlands ...

Aktuella priser: DA*300 BH-photo USA = 8964:- Svenska kronor
Och i England(samma europa agent som vi har) 11400:-
I Tyskland (samma europaagent) 10.426:-
Och på Cyber 15.175:- ...
I höstas låg priserna ganska lika i Sverige och Tyskland.

När K30D kommer och dom inte gått tillbaka till gamla priserna, så blir det kamera utan glugg för mig om kameran inte är för dyr ...
För då blir det inget alls ...
Synd på DA15/4 som kommer att ligga på kanske 8000:- här.

Jag vill nämligen inte bli av med butikerna i Sverige, alltså köpa utomlands.

Fortsätter dom så här så får man kolla in Sony eller nåt.

Kanske jag pratar med min butik och frågar om dom kan köpa direkt från Asien.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar