ANNONS
Annons

Prisbild Canon 1DS MKII

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak som slår mig är att Nikon D2x har väl en förstoring på 1,5x och det gör att 1DS MKII egentligen är gjord att konkurrera lite med Hasselblad men ändå vara smidigare att ha med sig ut och att hålla i. Det är väl den enda fullformataren i den klassen?
Men i så fall så känns 1D MKII lite omkörd nu med D2x. Eller vad säger ni om de resonemanget?
Så det kanske är 1D MKII som kommer att gå ner lite i pris?

Jerry Gladh skrev:

Canon lär inte släppa konceptet på 8-9fps på 1D och inte heller FF sensor och maximal upplösning på 1Ds.

Risken är väl att nästa "generation" kommer att dela hårdvara på samma sätt som nu t.ex 11MP 8fps och 22MP 4fps och då sitter du med samma ångest..lol.

I en intervju säger Canons chef att det inte är omöjligt att det blir en proffskamera i framtiden och inte två. Men det gäller nog först mark IV. Mark III:an är nog rätt spikad.

Nja, Kodak har en version som oxå har fullstor sensor. Personligen tycker jag den går fetbort. Ser ut som nån relik från 80-talet och imponerar inte ute på fältet. Dock verkar den funka utmärkt i studio enligt vissa.

Nu förstär jag inte riktigt hur du menar med omkörd. 1Ds Mk II har 16MP på en 24x36mm yta, D2X har 12MP på 15.7x23.7mm. Detta ger följdaktligen att på varje mm2 finns det ~18500 pixlar.
På en D2X finns det ~32200.

Jag säger inte att detta är fel, men jag tror personligen att dynamiken i pixlarna inte är lika bra. Det är ju fortfarande så att Canons 1Ds MKII har störst sensor och flest pixlar..och dessutom en massiv kö av köpare, så nej, jag tror inte att Canon kommer att sänka. Möjligen kan man hitta den något billigare hos vissa handlare som pressar priserna.. Men inga stora sänkningar.

Ahrgh.. missade det.. sorry..
Mja.. jo, lite kanske, eftersom man får tillgång till 12MP i samma kamera.. Men, grejjen är att den är ju fortfarande "bara" 6.8MP i croppat läge ;) Dessutom tycker jag personligen att det verkar vara svårare att jobba med en kamera som visar mer i sökaren än vad som kommer med i bilden. Man får ju bara referenshörn i sökaren som visar var den skär i bilden. Men visst är det en bra kamera, och man kan säkert till stor del säga att 1D MkII är "omkörd", konstit vore det annars, eftersom 1D MkII är året äldre nästan. Det som imponerar mig mest med D2X är att den är så lätt (förhållandevis mot Canons bestar), trots detta så ger den en bra känsla i näven. Men "problemet" är fortfarande bruset på högre ISO (jo, jag har sett och jämfört med 1D MkII) och pixlarnas dynamik, eftersom de fortfarande är små jämfört med 1D MKII (som har ~15000 pixlar / mm2, dvs ännu färre än 1Ds MKII). Jag tycker mig själv ha upplevt (jaja, man vill ju så gärna) en ökad dynamik sedan jag bytade från 10D.

Som renodlad sportkamera är inte 1D mk2 omkörd, lika lite som 1Ds mk2 är skulle vara i fara när det gällde upplösning.

Den riktigt stora styrkan hos D2x är att den är en jack-of-all-trades. Den är inte bäst varken i upplösning eller snabbhet, men den klarar båda sakerna tillräckligt bra för att det inte ska vara något problem alls utom för den lilla klicken som kräver mer. Men som sagt, den klicken är liten.

6.12.18.22 milj pixlar

Hej
Som ny här på forumet vill jag förklara vissa förutsättningar för en digitalbild.
Ögat har en förmåga att se en detalj upplösning motsvarande ca 6 miljoner pixlar.
Dvs en bild på 20 x 30 cm kan inte vi se detaljskillnad mellan 6 eller 18 miljoner pixlar.
Görs bilden större ökar även betraktningsavståndet till bilden, fortfarande kan vi inte se mer detaljer än motsvarande 6 miljoner pixlar.
Alltså: vad skall vi ha överskottet till? Vi kan delsförstora en bild med med motsvarande 6 miljoner pixlars upplösning.
Därmed är en 6 milj pixlar kamera idag full tillräcklig vad det gäller detaljrikedom. Dvs om bilden är rätt komponerad från början.
Vad som däremot är intressant är dynamiskt omfång, dvs att komma negativa filmen så nära som möjligt vad det gäller att återge information från det svartaste till det vitaste i en bild. Här kan inte digitalkameran ännu konkurrera med en negativ filmbaserad bild.
Brus vid olika olika förstärkningstal är också av intresse, hur definerar man ett iso tal vad det gäller digitalbild.
Frågorna är många och en standard är ännu ej fastslagen.
Tillsvidare: Pixelracet är egentligen ointressant, informationen från en sensor, dvs det dynamiska omfånget i en digitalbild är desto mer intressant.
chatteringarna, nyanserna från vitpunkt till svartpunkt mvh

Senast ändrad:
Re: 6.12.18.22 milj pixlar

macrobild skrev:
Hej
Som ny här på forumet vill jag förklara vissa förutsättningar för en digitalbild.
Ögat har en förmåga att se en detalj upplösning motsvarande ca 6 miljoner pixlar.
Dvs en bild på 20 x 30 cm kan inte vi se detaljskillnad mellan 6 eller 18 miljoner pixlar.
Görs bilden större ökar även betraktningsavståndet till bilden, fortfarande kan vi inte se mer detaljer än motsvarande 6 miljoner pixlar.
Alltså: vad skall vi ha överskottet till?

Jag skulle använda överskottet (t.ex 6MP) till att betrakta en bild på samma avstånd i formatet 30x40 (12MP) med samma detaljupplösning.

Jerry

Dessutom tycker jag personligen att det verkar vara svårare att jobba med en kamera som visar mer i sökaren än vad som kommer med i bilden. Man får ju bara referenshörn i sökaren som visar var den skär i bilden.
Visst är det en vanesak, men det kan också vara en fördel som verkligen passar i D2Xens actionläge. Sigma har ju länge marknadsfört sökarna på sina DSLRer som "sportsökare" eftersom de också är större än bilden och låter fotografen se motivet innan det kommer in i bild. Det finns ju ett gammalt talesätt som lyder: "har du sett det i sökaren, har du missat det".

Re: Re: 6.12.18.22 milj pixlar

Jerry Gladh skrev:
Jag skulle använda överskottet (t.ex 6MP) till att betrakta en bild på samma avstånd i formatet 30x40 (12MP) med samma detaljupplösning.

Jerry

Eller använda lupp? Förstoringsglas?
Du ser fortfarande inte mer än den detaljupplösning som motsvarar ca 6 milj pixlar utan dessa hjälpmedel
mvh

Re: Re: Re: 6.12.18.22 milj pixlar

macrobild skrev:
Du ser fortfarande inte mer än den detaljupplösning som motsvarar ca 6 milj pixlar utan dessa hjälpmedel
mvh

Hej Mikael, kul att se dig på Fotosidan. Har läst en hel del av dig på 99mac tidigare.

Jag förstår hur du tänker i resonemanget ovan, men jag håller inte med. Ta en gruppbild i A3 med 30-40 personer som exempel. På lite avstånd syns inte skillnaderna mellan 6 och 12 megapixlar, men när tittaren går närmare för att detaljgranska ett ansikte så är det klart att fler pixlar i ursprungsbilden ger en rikare bildupplevelse.

Jag känner en fotograf som brukar säga att "upplösning är en kvalitet i sig", och jag håller med honom. Inte en nödvändig kvalitet i alla sammanhang, men likväl en egen kvalitet.

canon har för dålig optik

canon lär inte komma upp i mellanformats klassen än de har för dålig kvalite på sin optik
de måste gör något med den först

eller snarare den räcker inte riktigt till

så det kvittar om de har 16 eller 22 miljoner pixlar

optiken är det som gäller

mvh
f

Re: Re: Re: Re: 6.12.18.22 milj pixlar

gors skrev:
Hej Mikael, kul att se dig på Fotosidan. Har läst en hel del av dig på 99mac tidigare.

Jag förstår hur du tänker i resonemanget ovan, men jag håller inte med. Ta en gruppbild i A3 med 30-40 personer som exempel. På lite avstånd syns inte skillnaderna mellan 6 och 12 megapixlar, men när tittaren går närmare för att detaljgranska ett ansikte så är det klart att fler pixlar i ursprungsbilden ger en rikare bildupplevelse.

Jag känner en fotograf som brukar säga att "upplösning är en kvalitet i sig", och jag håller med honom. Inte en nödvändig kvalitet i alla sammanhang, men likväl en egen kvalitet.

Hej Göran
Som jag nämde i första inlägget så kan mera pixlar användas med fördel vid delsförstoringar, så där tycker vi inte olika. Vill bara avdramatisera pixelracet, skillnaderna mellan 6,12, miljoner pixlar är inte så påtaglig som folk gärna vill tro.

Jag har testat allt mellan 3-22 miljoner pixlar.
Jag kommer därför att "missionera" om ett större dynamiskt omfång. Det är flera kamerors akilleshäl just nu.
Bästa hälsning Mikael

Re: Re: Re: 6.12.18.22 milj pixlar

macrobild skrev:
mvh

Vi är helt överrens om att man inte kan se en detaljupplösning över 6MP, det är inte det mitt inlägg gäller.
Däremot kan man med mer MP se en större yta med samma detaljupplösning från samma betraktningsavstånd, eller hur?

Ex.
1dm2 ca A4 300dpi från kameran
1Dsm2 ca A3 300dpi från kameran

Naturligtvis under förutsättning att det inte är exakt samma komposition på motivet.

Arbetar man med utskrifter från 50x70 och uppåt blir skillnaden mellan ovan kameror högst betydelsefull.

Och detta torde väl vara enda anledningen till att sträva efter mer MP.

mvh

Jerry

Senast ändrad:
Canon D1s vs Nikon D2x

Hej!

Det är ganska stor skillnad på Canons proffskameror och Nikons. Canon har full sensor vilket inte Nikon D2x har, den har fortfarande samma bildvinkel på 1.5x i crop. Du kan inte få samma skärpdjup med en D2x som en Canon D1s tex.

Jag skulle hellre titta på Fujifilms nya S3 än Nikon D2x, det beror förståss på vad man ska plåta. S3 har lite bättre bildkvalite än D2x men är inte i närheten av lika snabb som D2x. Köper du en S3 får du samma resultat som en D2x, men vill du ha absoluta toppklass och har pengar köp en Canon D1s. Canon Mark II är ett bra alternativ annars men med en bildvinkel på 1.3x i crop.

Re: canon har för dålig optik

f.billqvist skrev:
canon lär inte komma upp i mellanformats klassen än de har för dålig kvalite på sin optik
de måste gör något med den först

eller snarare den räcker inte riktigt till

så det kvittar om de har 16 eller 22 miljoner pixlar

optiken är det som gäller

mvh
f
Det gäller bara de extrema vidvinklarna, i övrigt håller optiken gott och väl.

Re: Canon D1s vs Nikon D2x

tonykollberg skrev:
Canon Mark II är ett bra alternativ annars men med en bildvinkel på 1.3x i crop.
Lite lustigt att man kan få mer vidvinkel med en 1.6x kamera än med en 1.3x kamera :D

(fast) 14mm x 1.3 = 18mm, (zoom) 16 x 1.3 = 21mm.
(EF-S) 10mm x 1.6 = 16mm.

Re: Re: Re: Re: Re: 6.12.18.22 milj pixlar

macrobild skrev:
Jag kommer därför att "missionera" om ett större dynamiskt omfång. Det är flera kamerors akilleshäl just nu.

Och det är en lovvärd mission. Ett bättre dynamiskt omfång syns i alla bilder, även små, medan högre upplösning bara kommer till sin rätt vid stora förstoringar.

Re: Re: Canon D1s vs Nikon D2x

sagan skrev:
Lite lustigt att man kan få mer vidvinkel med en 1.6x kamera än med en 1.3x kamera :D

(fast) 14mm x 1.3 = 18mm, (zoom) 16 x 1.3 = 21mm.
(EF-S) 10mm x 1.6 = 16mm.

Sigma EX 12-24.. 12 x 1.3 = 15.6mm Vad nu detta har med saken att göra.. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar