Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisbild Canon 1DS MKII

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Canon D1s vs Nikon D2x

tonykollberg skrev:
Hej!

Det är ganska stor skillnad på Canons proffskameror och Nikons. Canon har full sensor vilket inte Nikon D2x har, den har fortfarande samma bildvinkel på 1.5x i crop. Du kan inte få samma skärpdjup med en D2x som en Canon D1s tex.

Jag skulle hellre titta på Fujifilms nya S3 än Nikon D2x, det beror förståss på vad man ska plåta. S3 har lite bättre bildkvalite än D2x men är inte i närheten av lika snabb som D2x. Köper du en S3 får du samma resultat som en D2x, men vill du ha absoluta toppklass och har pengar köp en Canon D1s. Canon Mark II är ett bra alternativ annars men med en bildvinkel på 1.3x i crop.

Har den? Jag har testat S3 och jmf den med D70 samt äger en d2x.
På vilket sätt är S3 bilder bättre än d2x?

Hälsning Mikael

Re: canon har för dålig optik

f.billqvist skrev:
canon lär inte komma upp i mellanformats klassen än de har för dålig kvalite på sin optik
de måste gör något med den först

eller snarare den räcker inte riktigt till

så det kvittar om de har 16 eller 22 miljoner pixlar

optiken är det som gäller

mvh
f

Här slängs det ut det ena och andra påståendet. Jag har haft förmånen att vara med och testa optik sedan 20år tillbaka.
Kort sagt, de flesta småbildsobjektiv av god klass håller för en återgivning estimerad till att klara ca 40milj pixlar. Småbildsobjektiv har högre upplösning än mellanformatsobjektiv.
Brytgränsen för att aldrig få moire ligger alltså vid ca 40milj pixlar.
Vad det gäller Canons vidvinkel optik så ligger inte problemet i faktisk upplösning utan i försämrad upplösning ut mot kanterna och sensoryta.
Detta problem är inte Canon ensam om.
Hälsning mikael

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Canon D1s vs Nikon D2x

sagan skrev:
S3 har mindre brus och större dynamikomfång, D2X har högre upplösning.

Har du testat båda kamerorna, kört ut testbilder?
Vilket brus pratar vi om? Färgbrus i sin helhet, brus i en kanal?
S3 är något bättre i högdagrarna än D2x , vad det gäller skuggor så ser jag ingen skillnad, vad det gäller rätt exponerade bilder som skall gå i tryck eller skrivas ut ser jag ingen skillnad alls.
Samma intryck har Phil Askey vad det gäller återgivning av skuggdetaljer i sin test.
Hälsning Mikael

Jag går bara efter testerna jag sett, inget annat.

S3 ger "bara" större dynamik i högdagrarna enligt testerna, japp.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 6.12.18.22 milj pixlar

gors skrev:
Och det är en lovvärd mission. Ett bättre dynamiskt omfång syns i alla bilder, även små, medan högre upplösning bara kommer till sin rätt vid stora förstoringar.

Stämmer. Jag har haft samtal med Imacon, Canon, Nikon
PhaseOne och Sinar angående problemet med digitalbild kontra negativ film och det överlägsna dynamiska omfånget en bild har från negativ film. Just upplevelsen i övergångar mellan oskärpa och skärpa syns skillnaderna rejält. Rondören i bilden är också annorlunda,bilden upplevs som vackrare. Bla en bakstycketillvekare anser att plattheten som kan ses i digitalbilder beror bla på det snävare dynamiska omfånget.
Hälsning mikael

sagan skrev:
Jag går bara efter testerna jag sett, inget annat.

S3 ger "bara" större dynamik i högdagrarna enligt testerna, japp.

Då är frågan om dessa kan ses i bilder som skall tryckas eller skrivas ut på skrivare eller fotolab?
Bättre vore att utöka förmågan att ta fram detaljer i skuggorna.
Hälsning mikael

OT:

Jag måste bara inflika att jag var hos min handlare i förra veckan.. han visade en bild direkt ur kameran, tagen med en S3:a och printad i 25x38 cm på en frontier-maskin. Motivet var en pollare med en blå och en vit tross på. Den vita var alldeles ny och det var direkt sol som rådde. Måste säga att jag blev mycket imponerad av Fujins förmåga att urskilja detaljer i den vita trossen.

Fast nu är vi låååååååååångt utanför "prisbild på EOS 1Ds MkII" ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar