** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Pris utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska man tro Canons egen websida, där skrivarnas driftekonomi redovisas enligt ett system som de också definierar, kostar en utskrift av ett fotografi i A4 på min Pixma 970 ungefär 12 kronor för färgen.
Papper tillkommer förstås. Detta beräknat på ett genomsnittligt patronpris på 180 kronor, fast i verkligheten är det lite olika för de olika patronerna.

När jag körde med epson 2100 skrivare så har jag för mig att en A4 kostar ungefär 12-15 i bläck kostnad. Om jag inte minns fel så hade luminous-landscape även en uträkning på det. Ska man gå ner i pris per utskrift så är det större skrivare som gäller. Jag kör med Epson 7800 skrivare med rullpapper. Däremot ska det vara lönsamt så måste du skriva ut mycket sälja bilder etc för bläcket bör bytas ut en gång per år för det är färskvara.
Att köpa ett nytt parti bläck till samtliga färger ligger på över 6000 kr.
Räknar man på ml pris så är stora patroner betydligt billigare är mindre till min stora skrivare så kostar en patron 700 för 220ml till min före detta 2100 skrivare kostade en patron 179 för var det 12ml? kommer inte ihåg men stora var dom inte.

Sedan så är pappret billigare på rulle men allt förutsätter hur mycket man skriver ut. Föredelen med även en liten skrivare är att man får bättre resultat än labb om man har profil allt stämmer och man kan ta ut bilden på en gång och inte behöver åka fram o tillbaks till ett labb. Jag har alltid kört med antingen proffs profiler eller rip (image print) och har aldrig haft några problem med utskrifter.
Den skrivare som ger skapligt pris per utskrift är Epsons 3800 skrivare utan att vara hiskligt dyr. Har för mig att patronerna ligger på 110ml till den.

Men vad det kostar med din canon det skulle jag tippa på är 12-18kr per utskrift + papper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar