Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Är det ngn här som vet ett ca-pris på A4 utskrift i färg med Canon PRO 9000.
Använder Ilford smooth pearlpapper som kostar 8 kr/st.
 
Jag antar att du är ute efter bläckkostnaden. Den beror väldigt mycket på hur sidan ser ut som du skall skriva ut. Det är stor skillnad på ett färgfoto och en Powerpoint-sida t.ex. med stora ofärgade ytor. En sats patroner till skrivaren kostar minst 1200:- Kanske kan du få ut 50 st A4-foton på dessa, i så fall blir bläckkostnaden 25 kr/st.
//Curt
 
Jag antar att du är ute efter bläckkostnaden. Den beror väldigt mycket på hur sidan ser ut som du skall skriva ut. Det är stor skillnad på ett färgfoto och en Powerpoint-sida t.ex. med stora ofärgade ytor. En sats patroner till skrivaren kostar minst 1200:- Kanske kan du få ut 50 st A4-foton på dessa, i så fall blir bläckkostnaden 25 kr/st.
//Curt

Får man verkligen bara ut 50 A4 med 8 patroner á 13 ml? Jag hade en 965i förut med sex patroner och då fick jag nog ut det dubbla, räknat på mängden bläck. Funderar själv på en Pro 9000 mark II, men nu blir jag tveksam. Drar den verkligen så mkt bläck? Några andra som har erfarenheter? Jag använder Canon Plus Glossy II oftast.
 
Nej, jag har ingen riktig koll eller uppföljning, det är mer en känsla att det är dyrt. Jag har också haft en i965 och jag tycker inte att Pro 9000 är "törstigare" än den. Sen tar ju inte alla patroner slut samtidigt, så det är ju ganska svårt att ha koll på förbrukningen. Undrar om Canon anger någon kostnad för en "standarsutskrift"?
Jag skulle gärna investera i ett slangmatningssystem om det finns något.
//Curt
 
Nej, jag har ingen riktig koll eller uppföljning, det är mer en känsla att det är dyrt. Jag har också haft en i965 och jag tycker inte att Pro 9000 är "törstigare" än den. Sen tar ju inte alla patroner slut samtidigt, så det är ju ganska svårt att ha koll på förbrukningen. Undrar om Canon anger någon kostnad för en "standarsutskrift"?
Jag skulle gärna investera i ett slangmatningssystem om det finns något.
//Curt

Ok, tack för infon, men vad har man egentligen för alternativ i den prisklassen, Epson 3800 har nog lägre kostnad, men kostar ju nästan tre ggr så mkt, skulle vara Epson 1900 då, men Canon brukar ju anses vara billigare i bläckkostnad.
 
Nej, det finns nog inga alternativ som blir så mycket billigare, förutom att köpa ett slangmatningssystem. Verkar som utbudet av sådana är större till Epson-skrivare.
//Curt
 
Ja, men tack. Jag behövde bara ett höftat svar. =)
Jag skriver ut jättemycket och tycker inte att min skrivare är särskilt törstig. Men om jag skriver ut många sidor för någon annan så vill jag ha ersättning för kostnaden och då är det svårt att bara ta en siffra ur luften. Då kommer jag att räkna 35 kr/sida. 8 kr för pappret och typ 25 kr för bläckkostnaden + 2 kr för att det ska bli jämt och bra! =)
 
Susanne ska du skriva ut till andra ska du kanske gardera dig för felaktiga utskrifter, annars kommer du snart att få lägga till pengar.
Sedan har du ju slitage på skrivaren och kanske då främst på skrivhuvudet har för mig det går på över tusenlappen. Jag skulle nog räkna på en hundring per utskrift för att gardera mig.
Sedan ett slangmatningssystem är piratbläck som matas från behållare vid sidan om skrivaren med slangar anslutna till skrivhuvudet. Detta system kräver nog att man skriver ut ganska flitigt så inte slangarna torkar igen. Men finns också olika system där man fyller egna patroner.
Startpaketen kostar en del men sedan blir det billigt. Nackdelen är väl att det inte är orginalbläck och använder man färgprofiler tror jag inte dessa funkar fullt ut, men har inte provat piratbläck själv.
Sedan vad som finns till Canon vet jag ej då jag har en Epson skrivare.
Hälsningar Lasse
 
vad är ett slangmatnigssystem??

Om du söker på CIS+Epson så hittar du massor av info om så Continuous Ink System (CIS). Jag har själv en gammal Epson 2100 som jag kör med ett CIS och bläck från Inksupply, fungerar klockrent. Mitt CIS köpte jag i Sverige från Colorworkshop när de fanns, köpte det billigt då det var på utgående. Sedan fyllde jag det själv med bläck från Inksupply. Jag har aldrig haft något strul med intorkat bläck eller att bläcket läcker ut. Det ska dessutom sägas att jag skriver inte ut speciellt mycket men skrivaren står i en källare med relativt hög luftfuktighet och det hjälper nog till en del.

Bläcket är jag supernöjd med. Har flera år gamla utskrifter som suttit uppe och inte blekts det minsta. Men man ska vara extra noggrann om man köper "pirat" bläck så att det håller hög kvalitet.

Jag gör mina egna profiler så några problem med konstiga färger har jag inte. Dock märkte jag att jag inte kunde köra med mina gamla profiler som var gjorda för originalbläcket, då blev färgerna lite mysko, så nya profiler behövs.

Kostnaden för en utskrift är nu bara en bråkdel av vad den var då jag körde med original bläckpatroner!
 
Susanne ska du skriva ut till andra ska du kanske gardera dig för felaktiga utskrifter, annars kommer du snart att få lägga till pengar.
Sedan har du ju slitage på skrivaren och kanske då främst på skrivhuvudet har för mig det går på över tusenlappen. Jag skulle nog räkna på en hundring per utskrift för att gardera mig.
Sedan ett slangmatningssystem är piratbläck som matas från behållare vid sidan om skrivaren med slangar anslutna till skrivhuvudet. Detta system kräver nog att man skriver ut ganska flitigt så inte slangarna torkar igen. Men finns också olika system där man fyller egna patroner.
Startpaketen kostar en del men sedan blir det billigt. Nackdelen är väl att det inte är orginalbläck och använder man färgprofiler tror jag inte dessa funkar fullt ut, men har inte provat piratbläck själv.
Sedan vad som finns till Canon vet jag ej då jag har en Epson skrivare.
Hälsningar Lasse


Tack för tipset men jag ska inte skriva ut på "det sättet". =) Utan bara lite till ett par bekanta och jag vill bara ha ersättning för vad den egentliga kostnaden är. Jag har varken råd eller lust att tex skriva ut 50 fotosidor på egen bekostnad.

(F ö köper jag alltid bara orginalgrejor.)
 
Beträffande priset Susanne där jag skrev 100kr så tänkte jag så här.
Kostar en utskrift ca. 50kr att göra och så drar du ut den., upptäcker att färgerna har blivet helt kass eller något annat så bilden ej blir så du kan leverera den så får du dra ut en ny bild. Har du då satt ett pris på 50 kr så får du själv betala 50 kr för din vänlighet. Visst kan man skicka iväg bilder och få gjort på lab till billigare peng men då är det annat papper och att konkorera med labbens billighetskoncept går inte.
Hälsningar Lasse
 
Beträffande priset Susanne där jag skrev 100kr så tänkte jag så här.
Kostar en utskrift ca. 50kr att göra och så drar du ut den., upptäcker att färgerna har blivet helt kass eller något annat så bilden ej blir så du kan leverera den så får du dra ut en ny bild. Har du då satt ett pris på 50 kr så får du själv betala 50 kr för din vänlighet. Visst kan man skicka iväg bilder och få gjort på lab till billigare peng men då är det annat papper och att konkorera med labbens billighetskoncept går inte.
Hälsningar Lasse

Jag fattar! Du har rätt. Det är många ggr som jag först gjort ett test innan jag skrivit ut på riktigt eller som du säger, man blir inte nöjd med en utskrift och så gör man om den. =)
 
Och hur mycket betalar man nätlabben för en bra A4:a på papper motsvarande Canon Plus Glossy II?

/B - För lat för att googla
 
Gå in och titta på t.e.x. Crimson som är ett bra labb(enligt min mening) Jag har ingen aning om vad pappret du tar upp kostar eller kvallite på detta. Jag har själv en Epson skrivare. Hade en gång i tiden Canon men använde inte Canons papper utan andra tillverkares. Problemet var då att hitta färdiga profiler men jag lade egna profiler.
Häls. Lasse
 
Det verkar vara svårt att räkna ut hur många utskrifter man får ut på en omgång bläck. Jag har idag en Canon ip4200, en billig skrivare som ger utskrifter som jag är nöjd med. Jag har dock sett att bläcket har gått upp i pris ganska mycket senaste tiden. Så jag misstänker att varje utskrift blir ganska dyr om det ska vara bästa papperet och bästa kvalitén. Jag har även funderat på att byta upp mig till en Epson 1900 för att kunna använda lite "roliga" papper men jag tror knappast utskrifterna blir billigare med en sådan, då ska jag ju även räkna med avskrivning (!) på skrivaren.

Crimson tar 12-14 kr för en A4 om man beställer fler än en i deras express-tjänst, det kan inte finnas någon möjlighet att skriva ut till det priset hemma...? Eller? Och - nu kommer huvudfrågan! - hur blir kvalitén på en blank A4 från Crimson Express jämfört med en blank A4 från exvis min ip4200 alt en Epson 1900? Jag utgår då från att jag innan jag skickar till Crimson har gjort ordentlig softproof samt allt annat som behövs för att få så bra resultat som möjligt från dem. Har någon jämfört? Och har någon mer räknat på det?

/Per
 
När jag har tittat på tester så har dom ibland testat hur många utskrifter skrivaren klarar av på en standardbild.

Själv har jag en Canon IP-8500 och är mycket nöjd men missnöjd över att Canon har höjt priserna på patronerna rätt kraftigt sen jag köpte den.

Ilford Galleri Sooth Pearl Paper funkar bra på Mac/Apeture ihop med den profilen jag laddade ner från Ilford. Det är nu slut med att använda Canon Original papper.
 
Köpte en ny Canon Pro9000 (inte mark II) i förrgår för tretusen, bra pris. Var inte riktigt nöjd med kvaliteten från den lilla ip4500 som jag köpte när min i965 la av för ett halvår sedan. Måste säga att jag är enormt imponerad av kvaliteten. Även om Canons A4-skrivare är bra så går det inte att jämföra kvaliteten med de skrivare som har fler färgpatroner, i detta fall 3 färger plus två olika svart jämfört med Pro9000:s 7 färger plus en svart. Helt plötsligt föll det på plats och kvaliteten flög upp på och till och med överglänste den som jag hade på min i965 (som hade 5 färg plus en svart). Dessutom har jag nu möjlighet till A3+ utskrifter, hurra. Det är en uppenbar väldigt tydlig skillnad när man ser vad de olika skrivarna presterar, men så skall det ju vara, man får vad man betalar för (vilket jag ju inte gjorde eftersom jag fick så bra pris, hehe). Vad gäller bläckåtgång, som tråden handlar om, får jag återkomma med när jag skrivit ut tillräckligt många bilder.
 
Jag räknade lite på vad bläcket kostar. Varje patron skall enligt Canon räcka till 200 A4 och den täcks med 5 procent. Det gör tio heltäckta A4 per patron, En sats skall alltså räcka till 80 A4-utskrifter. Sen om det är glädjesiffror eller inte vet jag inte. Och vissa patroner kommer ju att gå slut mkt snabbare än de andra, särskilt photo-cyan och photo-magenda. Om patronerna kostar 180 kr st (på de dyrare ställena) så gör det alltså 18 kr per bild i bläckkostnad, ungefär vad man kan få ett bra Canon-papper för, summa: 35-40 kr för en A4. Hoppas verkligen det blir bättre än Crimson, haha.
 
Är det ngn här som vet ett ca-pris på A4 utskrift i färg med Canon PRO 9000.
Använder Ilford smooth pearlpapper som kostar 8 kr/st.

Programmet "Plus" på SVT 1 jämförde för lite mer än ett år sedan (april -08) kostnaden för olika skrivarfabrikat.
Man hade inte använt foto utan Kombiskrivare..men det man redovisade var rätt kul att se..o visade på stora skillnader mellan fabrikat.

Man hade valt bra fotopapper/bästa utskriftskavalite och utskrift på A4 och naturligtvis samma bilder.Så räknade man ut hur många bilder man fick ut av en sats patroner.
Resultat:
antal kostnad/bild
Epson 16st 25:-
Lexmark 7st 51:-
Canon 15st 25:-
HP 9st 42:-

Det här kanske inte ger ett svar, men belyser skillnaderna.

Man tog också upp varför det är så få ml i en patron o varför man
inte fyllde med större mängd, för det går ju att fylla mycket mer i. Svävande svar förstås.

Hälsningar Annette
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.