Annons

pris på rolleiflex t

Produkter
(logga in för att koppla)
ja har lyckats hitta en jättefin precis nyservad rolleiflex t från början av 60-talet, och gubben i affären jag ska köpa den från vill ha 4300 för den. så nu undrar jag om det är ett vettig pris. nån veteran som har koll på läget och kan hjälpa mig?
 
Gratulerar! Det är en fin kamera, med ljus mattskiva och superoptik. Tessar-objektivet omräknades och förbättrades till T-kameran. :)
 
förbannat trevligt o höra :D
jag e rätt färsk när det gäller carl zeiss-linser. har du tid och lust att förklara skillnaden mellan tessar och planar? varför är planar så mycket bättre? eller är den ens särskilt mycket bättre?
 
Så mycket bättre skulle jag inte vilja säga att Planar är jämfört med Tessar. Skillnaden är den att Planar ska ge bättre skärpa från mitten ut mot kanterna vid *stora* bländaröppningar än Tessar.


Annars tycker jag att Tessar är ett otroligt fint objektiv. Den har bättre kontrast än Planar 2,8/80, och ger faktiskt ett bättre skärpeintryck.

Jag har en Rolleiflex 3,5F med en Planar 3,5/75, den sexlinsiga versionen. Den kan mäta sig med Tessar i fråga om kontrast, och skärpan är på topp redan vid 5,6, jämfört med 8-11 på Tessar.

Det var faktiskt mest pga att jag fick samlariver på Rolleis, som jag köpte kamerorna med Planar. Annars hade min första rolleiflex med Tessar räckt gott och väl.

Sedan finns förstås även optik från Schneider-Kreuznach på tvåögda Rolleis också. Xenar 3,5/75(Tessartyp) och Xenotar 3,5/75 och 2,8/80, som är liknande Planar. De är också mycket fina. Xenotar ger lite mer kontrast än Planar.

Jag fotade med en Rolleiflex med Tessar på en gårdsplan, och huset runt 100 meter bort hade en dörrskylt med ca 1½ cm små bokstäver (rätt otydliga, texten bränd in på en mörknande träplatta). Technical Pan-film i kameran. När jag för skojskull drog upp förstoringapparaten på max förstoring, så kunde jag läsa texten. :)
 

Bilagor

  • rolleiflexoptik.jpg
    rolleiflexoptik.jpg
    34 KB · Visningar: 419
det var en väldigt detaljerad beskrivning, tack så mycket! :)
du menar alltså att tessaroptiken ger bäst skärpa vid bländare 8 och över? och att kontrasterna jämt är skitbra? låter ju ganska underbart :)
bländare 8 är väl rekommenderat för porträttfotografering?

har en känsla av att denna kamera kommer bli ett rätt rejält steg upp från min eos 3000 med ef 28-80/f3,5-5,6 som måste vara världens sämsta objektiv...
 
vemsomhelst skrev:
det var en väldigt detaljerad beskrivning, tack så mycket! :)
du menar alltså att tessaroptiken ger bäst skärpa vid bländare 8 och över? och att kontrasterna jämt är skitbra? låter ju ganska underbart :)
bländare 8 är väl rekommenderat för porträttfotografering?


Tar du porträtt så kanske du vill ha kort skärpedjup, så då kan du använda bländare 4 eller 5,6. Skärpan faller ju en aning mot hörnen då, men huvudet brukar man ju placera i mitten, så det är inget problem. Till annan fotografering bör man blända ned till åtminstone 5,6, eller hellre till 8-11. Det blir ingen större skärpeförlust nedbländat till 16 eller 22 heller.


har en känsla av att denna kamera kommer bli ett rätt rejält steg upp från min eos 3000 med ef 28-80/f3,5-5,6 som måste vara världens sämsta objektiv...

Verkligen! Inte bara för kvaliteten på Tessaren, utan även pga det större negativformatet. :)
 
emo skrev:
Man kan aldrig bli besviken på en fin Rolleiflex... Om du vill är du sedan välkommen till Skandinaviska Rolleiklubben



Intressant. Jag har aldrig sett den sidan förut. Den verkar fin. Dock gillar jag inte att man skriver typ "Rolleicord IIc" eftersom modellerna inte gavs dessa bokstäver av Franke&Heidecke. Det är bättre att man skriver "Rolleicord II, typ 3". Bokstäver användes dock för Rolleicord Va och Vb, och för en del Rolleiflexer.
 
J. Patric skrev:
Intressant. Jag har aldrig sett den sidan förut. Den verkar fin. Dock gillar jag inte att man skriver typ "Rolleicord IIc" eftersom modellerna inte gavs dessa bokstäver av Franke&Heidecke. Det är bättre att man skriver "Rolleicord II, typ 3". Bokstäver användes dock för Rolleicord Va och Vb, och för en del Rolleiflexer.

Jag ska framföra det till ordföranden. Det skall naturligtvis rättas till om sidan skall hålla den seriösa ton vi eftersträvar.

Du är naturligtvis också välkommen som medlem... Vi är inte många men det är kul ändå...

Mvh Mattias
 
tjena...jag är också ute efter en rollei...många bilder jag sett som är tagna med rollei har en härlig slags mjukskärpa...bakgrunden ser nästan målad ut..jag vet inte om alla rolleis har den egenskapen men jag kan tänka mig att den försvinner i takt med att optiken förnyades? men vad ska man satsa på om man vill ha lite halvtaskig skärpa=)?...jag menar liksom ingen riktig skitoptik men bara man kommer ifrån hasselbladsoptikernas sterila äckelskärpa.(inget ont i bra skärpa det passar sig bra till sina tillfällen det också)

mvh niclas
 
Jag vet ingen Rollei med halvtaskig skärpa, men du kan få mjukare resultat med optik utan antireflexbehandling. Men här kan det variera mellan objektiv och objektiv. Ett alternativ är att använda softfilter, vilket jag gör ibland.

Ett objektiv, som inte finns på Rolleis är det klassiska femlinsiga Voigtländer Heliar! Inte Cosinas nya objektiv som kallas "Heliar", men som inte är av äkta heliartyp.

Heliar påminner om Tessar, men har även den första linsgruppen som kittad dublett.

Resultatet blir en mjuk skärpa (inte oskarp), och en mycket skön övergång till oskärpa i bakgrunden, som ger ett nästan tredimensionellt intryck. Ett verkligt mästarobjektiv!

Här finns ett par bilder tagna med Heliar:

http://www.voigtlaender-archiv.de/Litera.html

Heliar finns på en del äldre Voigtländerkameror, som Bergheil (plåtar), Inos, Bessa 66, Bessa I och II, Brillant (enklare tvåögd kamera) och Tvåögda Superb. Säkert andra kameror också, men dessa är vad jag kommer på just nu.
 

Bilagor

  • heliar.jpg
    heliar.jpg
    3.8 KB · Visningar: 128
Bifogar en scan från boken "Das Auge meiner Kamera" (Dr. H. Naumann, Knapp, Halle, Tyskland 1940)

Bildtext:

Aufnahme mit Heilar, das nach der ansicht seiner vielen Freunde ein glücklisches Mittelding zwischen gestochener Strichtschärfe und angenehmer, aber noch lange nicht auffälliger Weichheit liefert
 

Bilagor

  • heliarfoto.jpg
    heliarfoto.jpg
    30.8 KB · Visningar: 126
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.