ANNONS
Annons

Pris på objektiv till sony

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaOlsson

Medlem
Hej,

Jag har en Sony a330 och funderar skarpt på att köpa ett längre objektiv då mitt Tamron 70-300mm inte känns tillräckligt.
Det objektiv som mest lockar är Tamrons 200-500mm, även om det känns lite väl dyrt. Men jag blev lite avskräckt när jag tittade på prishistoriken på prisjakt. Uppenbarligen har den objektivet under flera år kostat 8-8500 kr, medans priset nu ligger på 10500kr. Samma effekt - att objektiven blivit betydligt dyrare på senare tid - har jag sett hos de flesta långa telezoomen.

Så jag undrar om man kan vänta sig att priserna kommer sjunka igen? Och så klart varför det ser ut på det här viset?

/Lisa

Tamron 200-500 kostar på amazon.co.uk £980, vilket med frakt blir dyrare än i Sverige. I USA kostar samma objektiv $870, vilken tillsammans med moms, tullavgift och frakt säkert blir dyrare än i Sverige.
Jag föredrar också att köpa av företag med svensk verksamhet, så jag har en svensk del att ha kontakt med om något strular. Speciellt när det gäller dyrare varor.

Jag får nog vänta tills efter jul och se om det blir någon rea eller erbjudande på någon av dessa objektiv. Men det känns ändå konstigt att priset på dessa objektiv stiger, istället för att de sjunker som annars är det normala.

Det är inte sannolikt att de svenska priserna kommer att sjunka än på ett tag. Den japanska yenen är fortfarande stark och så länge deras ränta hålls på en konstlat låg nivå, lär yenen inte falla i värde. De flesta kameratillverkare vill HÖJA priserna då de inte vågade kompensera sig fullt ut när yenen stack i väg.

Leta fördelaktiga priser inom EU. Just nu rekylerar valutamarknaden, men sannolikt kommer både pund och euro att falla mot kronan den närmaste tiden.

Jag skulle väntat ett par minuter extra med att skriva mitt förra inlägg. :)

Aha, så priset på objektiven varierar med yenen, då är det klart inte så konstigt att det ser ut som det gör. Man är så van vid att priser på teknik varierar med dollarna eller euron så den tanken dök inte ens upp.
Tack för den informationen!

Blir dock fortfarande att vänta och se om det kommer något erbjudande efter jul.

Tamron 200-500 kostar på amazon.co.uk £980, vilket med frakt blir dyrare än i Sverige. I USA kostar samma objektiv $870, vilken tillsammans med moms, tullavgift och frakt säkert blir dyrare än i Sverige.
Jag föredrar också att köpa av företag med svensk verksamhet, så jag har en svensk del att ha kontakt med om något strular. Speciellt när det gäller dyrare varor.

Jag får nog vänta tills efter jul och se om det blir någon rea eller erbjudande på någon av dessa objektiv. Men det känns ändå konstigt att priset på dessa objektiv stiger, istället för att de sjunker som annars är det normala.

7861 skr i Italien

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar