Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris? fotopapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Jag ska fota baltjejer på tisdag.
Jag har redan gjort klart att jag tar 500 kr för själva fotograferingen. Sedan pris efter vilken storlek som de vill ha. Tänkte göra en karta med lite olika bilder. Utifrån den kan de beställa olika format upp till A3. Vilket fotopapper är bäst? Är det ok pris?/Annika

Det är ju omöjligt att svara på. Hur långt är ett snöre? Allt beror på vad man är ute efter.
Vilken skrivare har du?
Vad ställer kunden för krav?
Kundens smak?
Din erfarenhet av olika papper.
Listan kan göras hur lång som helst.

Om du vill gå på i mittfåran så köp ett halvblankt papper, inte för tunt, av samma märke som din skrivare.

Hur mycket jobb har du tänkt att lägga på varje foto? Materialkostnad? Har du firma? Är det folk du känner? Alla är faktorer som påverkar priset.
Om du inte lägger ner så mycket jobb på varje bild:
A4 400 + material
A3 600 + material

Senaste bilden jag sålde kostade 650:- för en A3 men då var bilden redan klar att skrivas ut sedan länge och det var kompispris.

/FW

Ganska mycket som spelar in tycker jag. Är det ett rent uppdrag eller mer en plåtning av kompiskaraktär tex? Val av papper beror ju som sagt på vilken skrivare du skriver ut med, men ett halvmatt papper blir sällan fel. Jag tycker också att prissättningen beror lite på om jag gör det för att jag tycker att det är kul eller om jag gör det i första hand för att tjäna pengar. Sedan måste man ta hänsyn till vad eventuella kunder är beredda att betala och om man vill få något sålt och kanske flera uppdrag. Men utskrifter brukar inte kosta så fasligt mycket, Micke Berg tex tar 1000 kr/st för sina, och då är ju han känd och etablerad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar