Annons

Pris för kopior.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Vad är egentligen ett rimligt pris för kopior på bilder?

Handkopierade och printade från labbet?
Monterade och icke monterade?
18x24 och 24x30?
 
Det beror på innehåll

Minst 500 kr st vid enstaka bilder.
Beroende på uppdrag eller motiv så kan du ta mer.

Beskriv vad det är för bilder om du vill.

Räkna din egen tid som 500 kr per timma eller mer plus material och omkostnader för minimum pris.
Därtill artistiskt eller uppdragstillägg.

Beroende på syfte, uppdrag bör du även överväga att låta t.ex. Crimson framkalla. De tar 19 kr för 24x30 enstaka bild från digitalt.
Om du kan leverera en bra framkallad bild och behålla mer pengar själv samt få mer tid till att vara mer produktiv och fotografera?

mvh
Magnus Christensson
 
Har hört vissa som tar 1000:- för en 24x30.
Jag tar 545:- utöver själva fotograferingskostnaden.
Allt beror dock på den lokala marknaden och dess rådande priser.
Svårt att ta tusenlappen om andra duktiga fotografer tar 500.
Stockholm är nog dyrare än Molkom ;-)
 
Det finns tydligen två lika trådar och i den andra framkom att bilderna skulle säljas som konst. Då kanske arbetskostnad har mindre betydelse?
(Andra tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40046&highlight=Pris+f%F6r+kopior)

Stockholm och städer överlag är dyrare än Grums iaf och antagligen dyrare än Molkom med.
Men oramat har jag lyckats lagt mig närmare tusenlappen än femhundralappen här iaf för den strl de få gånger det ens funnits köpare här (=inte ofta för egen del,) men det beror ju på motiv lite då. Kan köparen anknyta till bilden är det lättare att ta betalt. För femhundringen skulle jag nog inte vilja sälja om inte upplagan var väldigt hög eller om jag inte kände köparen.

Och arbetskostnad räknar jag aldrig in om bilden säljs som "konst", om den inte är fotad direkt på uppdrag alltså.
 
Ja, det vore ju bra om det gick att ta ut en slant till.
545:- är då när någon köper en förstoring efter att ha tagit porträttfoto hos mig.
Säljer jag en naturbild eller liknande tar jag mer.
Prislistan har jag anpassat efter Karlstad och tar samma som ateljéerna där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.