Annons

Pris för fokusjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej!

Vad har ni betalat för fokusjustering?

Jag har en Canon 20D, med tre objektiv (ett Canon 50/1.8 mkI , ett Sigma 17-70/2.8-4.5 och ett Tokina 80-200/2.8) och skulle vilja att någon verkstad tittade på samtliga.

Vad är rimligt att betala?



Upplys mig!

Jimmy
 
Efter vad jag har förstått så ska tydligen inte 50/1,8 gå att justera.
Har säkert med objektivets uppbyggnad att göra.
 
Och jag har för mig att det går... men inte mjukvaru mässigt utan att man löder om några lödpunkter för att flytta fokus framåt eller bakåt.
 
Inget av objektiven har garanti kvar. 50/1.8 är ju från 1860-talet.

Dessutom fokuserade de "on spot" på min gamla 300D.
 
Jag fick ett prisförslag på 1 600.- för kameran samt runt 2-300.- per objektiv (? tror, vet ej säkert hur de tänkte)när min 40D var inne nu senast.

Det var innan de fick garantipapper på samtliga prylar av mig, och då körde de mitt 50 1,4 som inte hade garanti kvar som goodwill. Tror det stod runt 150.- för det på kvittot sen.
 
Nilzohn skrev:
Inget av objektiven har garanti kvar. 50/1.8 är ju från 1860-talet.

Dessutom fokuserade de "on spot" på min gamla 300D.

Funkade dom på din tidigare kamera så är det ditt nya kamerahus som behöver justeras, inte objektiven.

/kent
 
Bokeh skrev:
Funkade dom på din tidigare kamera så är det ditt nya kamerahus som behöver justeras, inte objektiven.

/kent

Sannolikt är det väl så men kan man vara säker på det?

Rent teoretiskt skulle det väl kunna vara så att såväl de gamla gluggarna som det gamla huset har felfokus men att dessa går åt olika hål och felen "tar ut varandra". Byter man då ut huset mot ett som är neutralt så uppstår felfokus.

Eller funkar det inte så?

Mvh
Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.