Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prickar på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

issabergman

Ny medlem
Hej, är helt ny på den här sidan och vet inte om jag har hittar rätt men nu behöver jag lite hjälp iallafall. Fotade ute igårkväll, i mörker. När jag skulle kolla på bilderna idag så är det som blåa, gröna, röda prickar på vissa bilder. Varför blir det så? Är det bara någon inställning jag har fifflat med kanske?

Har bifogat en bild som exempel.

Bilagor

• _DSC0765.jpg
    _DSC0765.jpg
    10.1 KB · Visningar: 355
Jag antar att det är brus du menar? Det uppstår när man använder högt ISO. Kan minskas med hjälp av brusreducering. Men bruset syns ju inte i den lilla storlek som bilden har här.

Eller är det reflexerna i bilens lack du menar?

Nej, inte brus. På skärmen ovanför hjulhuset är det några färgade prickar. Har ett till exempel med. Där blev det en ännu större grön.

Bilagor

• _DSC0825.jpg
    _DSC0825.jpg
    14.9 KB · Visningar: 309
Nej, inte brus. På skärmen ovanför hjulhuset är det några färgade prickar. Har ett till exempel med. Där blev det en ännu större grön.

Det är speglingar inifrån objektivet av en stark ljuskälla. Lyktan på bilen. Kan tyda på lite halvtaskig AR-behandling på objektivets linser. Inte så ovanligt.//K

De oskarpa fläckarna på den vita skärmen tycker jag ser ut som reflektioner av färgade lampor eller nåt liknande. Det känns väldigt osannolikt att ett optiskt fenomen eller linsöverstrålning eller nåt sånt skulle ge ett sådant resultat. Den gröna fläcken i andra bilden kan nog däremot vara nåt sånt.

Reflexer

Jag plåtade ett svetsjobb i helgen, på bilden syns kamerahusets ljusöppning perfekt avtecknad i "luften". Ett fruset ögonblick, där slutaren fångats på bild:) Svetsens kraftiga ljus hade reflekterat objektivets inre. Ofta blir det en reflektion när en mycket stark ljuskälla finns med i frontbild (i en för övrigt lite mörkare bild), motljusskydd hjälper inte. Du kanske kan klona bort störande reflexer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar