Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pressning av film?
- Trådstartare annae
- Start datum
Maverick
Aktiv medlem
1. Oftast för att det är för mörkt där man ska fotografera och man då vill sänka exponeringstiderna.
2. Kräver(nästan) att du kan ställa in isotalet manuellt på din kamera. Det går väl att räkna fram manuellt också men jag tror att det skulle vara för krångligt för att man ska orka hålla på med. Man skulle kunna tänka sig att det finns exponeringsjustering på kameran men då kan du antagligen ställa isot manuellt och det är bättre.
3. Man strävar nog efter att ta acceptabla bilder i de flesta fall. Klart att man kan exprimentera konstnärligt genom att pressa filmen men det är nog undantagsfall.
Glöm inte att tala om för labbet att du har pressat filmen annars kan det bli tok.
Mvh
Maverick
2. Kräver(nästan) att du kan ställa in isotalet manuellt på din kamera. Det går väl att räkna fram manuellt också men jag tror att det skulle vara för krångligt för att man ska orka hålla på med. Man skulle kunna tänka sig att det finns exponeringsjustering på kameran men då kan du antagligen ställa isot manuellt och det är bättre.
3. Man strävar nog efter att ta acceptabla bilder i de flesta fall. Klart att man kan exprimentera konstnärligt genom att pressa filmen men det är nog undantagsfall.
Glöm inte att tala om för labbet att du har pressat filmen annars kan det bli tok.
Mvh
Maverick
Jeppe
Aktiv medlem
Mer att tänka på är att inte all film är lämpad för pressning.
Fuji Superia 800 går bra att pressa till 1600
Pressning görs ju för det mesta med sådana filmer eller filmer med ännu högre asa. Finns ju ingen mening att pressa en 200 till 400 när det redan finns en 400 film. Jo, om man nu inte har någon snabb film och bara måste fotografera.
T-Max 400 är en svart-vit som går att pressa så mycket som till 1600 utan allt för stora kvalitetsförsämringar.
ex. 800 asa film
Vid 800 ASA har du kanske 15/4.5
Vid 1600 ASA får du då 30/4.5 eller 15/6.7
Fuji Superia 800 går bra att pressa till 1600
Pressning görs ju för det mesta med sådana filmer eller filmer med ännu högre asa. Finns ju ingen mening att pressa en 200 till 400 när det redan finns en 400 film. Jo, om man nu inte har någon snabb film och bara måste fotografera.
T-Max 400 är en svart-vit som går att pressa så mycket som till 1600 utan allt för stora kvalitetsförsämringar.
ex. 800 asa film
Vid 800 ASA har du kanske 15/4.5
Vid 1600 ASA får du då 30/4.5 eller 15/6.7
Patrik Grundström
Medlem
Pressa film
Jag har för tillfället en Tri-X 400 film i kameran som jag kör med ISO 3200 för att få extremt stora korn (antagligen). Jag har aldrig gjort det för, och jag lovar att lägga in ett inlägg här om hur det gick.
Jag har för tillfället en Tri-X 400 film i kameran som jag kör med ISO 3200 för att få extremt stora korn (antagligen). Jag har aldrig gjort det för, och jag lovar att lägga in ett inlägg här om hur det gick.
RobGum
Aktiv medlem
Jag pressade en film för första gången under nyår. Då en Fuji Neopan 400 till 3200 (3 steg). Jag tycker det blev så effektfullt att jag alltid kommer pressa mina svartvita filmer i framtiden.
Högre kontraster och mer korn. För mig kändes korten mer konsnärliga. Jag rekommenderar dig starkt att prova även om du inte är ute efter någon speciell effekt.
/Robert
P.S Ska testa att pressa min första färgfilm på torsdag...
Högre kontraster och mer korn. För mig kändes korten mer konsnärliga. Jag rekommenderar dig starkt att prova även om du inte är ute efter någon speciell effekt.
/Robert
P.S Ska testa att pressa min första färgfilm på torsdag...
Patrik Grundström
Medlem
Varför inte lägga upp ett par exempel? Vi är nog många som intresserade av att se vad man kan förvänta sig.
RobGum
Aktiv medlem
Patrik Grundström skrev:
Varför inte lägga upp ett par exempel? Vi är nog många som intresserade av att se vad man kan förvänta sig.
Jag hade gärna gjort det om det inte vore för två skäl,
1. Flatbredsscannern jag har tillgång till är värdelös och jag blir lika irriterad varje gång jag använder den.
2. Sen är det i princip bara festbilder rakt igenom. Inga direkt konstnärliga bilder.
Jag ska ta med albumet i morgon och ge scannern ett försök men jag lovar inget, hehe...
Annars är det bara till att gå ut och prova.
annae
Avslutat medlemskap
Så pressningen sker då alltså i fotograferingsögonblicket?! Jag hade fått för mig att detta var något man gjorde i mörkerrummet
Är det alltså bara att ställa in ISO- talet högre än vad som är menat för filmen och sen så sköter kameran exp. inställningarna?
Sen i mörkerrummet då, är det bara att framkalla filmen som vanligt?
/Anna
Är det alltså bara att ställa in ISO- talet högre än vad som är menat för filmen och sen så sköter kameran exp. inställningarna?
Sen i mörkerrummet då, är det bara att framkalla filmen som vanligt?
/Anna
Nej, du måste kompensera dör underexponeringen vid framkallningen. Underexponera och överframkalla helt enkelt för att hålla neggets densitet inom rimlig nivå.annae skrev:
Är det alltså bara att ställa in ISO- talet högre än vad som är menat för filmen och sen så sköter kameran exp. inställningarna? Sen i mörkerrummet då, är det bara att framkalla filmen som vanligt?
Kolla på The Massive Development Chart för mer info.
micro
Aktiv medlem
Jag har pressat både Tri-X 400 och fuji Neopan 400 och 1600 till iso 3200. Och visst blir det läckert!
Tri-X har för mig gett betydligt bättre resultat än neopan dock.
Det är ju inte bara kornigheten som påverkas, utan även kontrasten, speciellt med svartvita filmer har jag märkt av att kontrasten ökar mycket, med färgfilm verkar inte inte kontrasten bli högre, snarare tvärtom, men jag har ju heller inte provat att pressa färg lika långt (Fuji superia, press) Färg pressar jag bara om jag måste, s/v kan man pressa för att det ibland blir snyggare.
Oavsett om du använder Neopan eller Tri-X så får du tänka dig lite för när du pressar så här långt. Blixt kan nästintill uteslutas helt! De ytor som belysts av blixten brukar bli helt utfrätta om du ska ha någon som helst täckning i övriga bilden. Även vid andra, svagare ljuspunkter blir resultatet ofta helt utfrätt.
Det kan givetvis användas kreativt, men du bör veta om det när du fotar.
Anledningen till att jag gillar tri-x bättre till detta är att, jag tycker man har mer kontroll över den filmen, både vid exponering och framkallning. Du lär dig filmen fort även vid hård pressning. Neopanen använde jag länge till detta men fick aldrig riktigt nån kläm på det hela. Ofta missade man på nån sekund i framkallningen så var det kört. Den är överhuvudtaget svårare att kopiera när den är pressad än tri-x av nån anledning. (annars kanske det var så att tri-x funkar bättre med min kemi, D-76?)
Nåt är krux med min negscanner just nu .
Men jag lovar att lägga upp nåt exempel när jag skrämt igång den. Mvh Micke
Tri-X har för mig gett betydligt bättre resultat än neopan dock.
Det är ju inte bara kornigheten som påverkas, utan även kontrasten, speciellt med svartvita filmer har jag märkt av att kontrasten ökar mycket, med färgfilm verkar inte inte kontrasten bli högre, snarare tvärtom, men jag har ju heller inte provat att pressa färg lika långt (Fuji superia, press) Färg pressar jag bara om jag måste, s/v kan man pressa för att det ibland blir snyggare.
Oavsett om du använder Neopan eller Tri-X så får du tänka dig lite för när du pressar så här långt. Blixt kan nästintill uteslutas helt! De ytor som belysts av blixten brukar bli helt utfrätta om du ska ha någon som helst täckning i övriga bilden. Även vid andra, svagare ljuspunkter blir resultatet ofta helt utfrätt.
Det kan givetvis användas kreativt, men du bör veta om det när du fotar.
Anledningen till att jag gillar tri-x bättre till detta är att, jag tycker man har mer kontroll över den filmen, både vid exponering och framkallning. Du lär dig filmen fort även vid hård pressning. Neopanen använde jag länge till detta men fick aldrig riktigt nån kläm på det hela. Ofta missade man på nån sekund i framkallningen så var det kört. Den är överhuvudtaget svårare att kopiera när den är pressad än tri-x av nån anledning. (annars kanske det var så att tri-x funkar bättre med min kemi, D-76?)
Nåt är krux med min negscanner just nu .
Men jag lovar att lägga upp nåt exempel när jag skrämt igång den. Mvh Micke
MattiasL
Aktiv medlem
Jag kollade på Jims länk angående pressning av tmax 100. Där fanns tider för pressning till EI 800! Det måste ju bli sådär tio korn per ruta. Någon som testat?
Något steg går säkert alldeles utmärkt att pressa.
Annars tycker jag mig ha märkt att kornigheten påverkas av agiteringen. Med agitering var 30:e sek. har trix pressad ett steg inte blivit mycket kornigare än opressad agiterad en gång i minuten.
Något steg går säkert alldeles utmärkt att pressa.
Annars tycker jag mig ha märkt att kornigheten påverkas av agiteringen. Med agitering var 30:e sek. har trix pressad ett steg inte blivit mycket kornigare än opressad agiterad en gång i minuten.
Patrik Grundström
Medlem
Pressat och klart
Nu har jag då pressat min första film!
Jag tog en Tri-X 400 och ställde in min Canon EOS 300 på ISO 3200 och tog lite diverse bilder.
När jag sen tittade på Kodaks hemsida angående framkallningstider så stod det att man inte bör använda D76 (vilket jag hade) för att framkalla pressad film. Men jag tittade på The Massive Development Chart (www.digitaltruth.com) och där står det att man kan ta tiden för en vanlig framkallning och multiplicera med en viss faktor. På så sätt fick jag tiden till 36 minuter. Sagt och gjort, jag framkallade filmen i D76 1+1 i 36 minuter med agitering var 30e sekund.
Resultaten blev lysande! Precis som jag hade tänkt mig: korniga och kontrastrika bilder.
Så om någon tänker på att prova själv så gör det! Det är hur enkelt som helst!
Nu har jag då pressat min första film!
Jag tog en Tri-X 400 och ställde in min Canon EOS 300 på ISO 3200 och tog lite diverse bilder.
När jag sen tittade på Kodaks hemsida angående framkallningstider så stod det att man inte bör använda D76 (vilket jag hade) för att framkalla pressad film. Men jag tittade på The Massive Development Chart (www.digitaltruth.com) och där står det att man kan ta tiden för en vanlig framkallning och multiplicera med en viss faktor. På så sätt fick jag tiden till 36 minuter. Sagt och gjort, jag framkallade filmen i D76 1+1 i 36 minuter med agitering var 30e sekund.
Resultaten blev lysande! Precis som jag hade tänkt mig: korniga och kontrastrika bilder.
Så om någon tänker på att prova själv så gör det! Det är hur enkelt som helst!
Patrik Grundström
Medlem
Man tar vad man har
Det är mest ett exempel på att det går att använda annat än det som Kodak rekommenderar. Men visst, 11 minuter är bättre än 36...
Det är mest ett exempel på att det går att använda annat än det som Kodak rekommenderar. Men visst, 11 minuter är bättre än 36...
pettersson
Aktiv medlem
Måste man pressa hella rullen då eller kan man bara pressa ett par bilder. Ex: En iso 400 film i kameran halva är redan exponerad och då "blir det plötsligt mörkt" eller något annat som gör att man vill pressa filmen, går det???
Andreas.
Andreas.
Similar threads
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 61
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 17
- Visningar
- 1 K