Annons

Pressning av film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart att det går, men du blir ju tvungen att klippa itu filmen i två delar och framkalla varje del för sig. Det kan vara lurigt att räkna ut exakt vart man ska klippa. Offra ett par svarta rutor vid klippstället om du prompt vill pröva detta.
 
Testa Ilfotec

Jag har använt Ilfords "Ilfotec" när jag kört svartvitt. Du får snabba framkallningstider även då du pressar filmen. Har kört Tri-x, T-max 100 och 400 samt Ilfords deltalfilmer med mkt bra resultat.
 
Och naturligtvis ska man i fotograferingsögonblicket vara medveten om varför man pressar filmen. Bara för att det är kul, tja då blir nog bildressultatet bara sämre.
Normalt så blir väl reaktionen "Helsike! Måste pressa filmen för att ljuset inte räcker".
Att pressa filmen för konstnärligt uttryck brukar inte ge en hårdhet, utan bara en störande brus, korn med andra ord.
Vill man ha en sådan effekt ska man istället köra med en 400 ISO och kopiera på stenhårt papper, t.ex. femmans filter. Då får man inget korn i alla fall.

Någon nämnde FUJI NEOPAN 1600 vilket är en extremt bra film. De blir något speciellt med dessa bilder. Dokumentärkänslan är påtaglig. Sen är den lätt att framkalla och kopiera också.

Sen till en annan sak. Pressar man filmen måste man vara noga att skriva på kasetten ordentligt. Annars får man en bunt underexponerade negativ, om man samlat flera filmrullar för att framkalla vid lämpligt tilfälle. Har man fixat, finns det ju defenitivt ingenting att göra åt saken.
 
Patrik Grundström: Om du inte blandar D-76 1+1 utan istället kör den koncentrerad så får du betydligt kortare tid än 36minuter. Kan inte tiden i huvet, men eftersom D-76 är så vanlig framkallare så borde tiden för detta stå i filmens faktablad. MVh Micke
 
Jag lovade att lägga in ett exempel på pressad tri-x. Den här är pressad, förmodligen till 3200, men det finns en liten möjlighet att den bara är pressad till 1600, är lite osäker. Kornigheten syns inte alls lika bra på den här scannade bilden (från negativ) som det gör på våtlabb-bilden, (man får ju bara lägga upp ytterst små bilder i forumet).
Men ni ser ju själva hur utfrätt det blir med blixten, på pappersbilden har jag dock pjattat så den ser bättre ut, men jag har ingen flatbäddsscanner och ingen ork att pula i datorn när jag redan har en bra kopia.

Jag har föresten även en upptryckt 70x100cm kopia på den här, snacka om kornig!
 

Bilagor

  • partyfolk.jpg
    partyfolk.jpg
    38.6 KB · Visningar: 156
Kan föresten tillägga att jag knappt ökat kontrasten alls i scanningen, bara ökan på svärtan såpass att bruset i de svarta partierna försvunnit. //micke
 
Pressa film till önskad effekt.
Vill du få en ökning av kontrasten vid svagt ljus (låg motiv kontrast), då överframkallar du filmen.

ex Tri-x 800 ASA D-76 20 grader C = 12 min (50% ökning) istället för de rekomenderade 8 min.
OBS använd "rätt konc" inte 1+1!

Rekomenderar att du tar T-max 3200 istället, med T-max framkallaren vid 24 grader C = 9min 30 sec.

"kapar" du T-max 3200 till 1600 ASA T-max fram... 24 grader C = 7min, så får du en mjukare kontrast i dina bilder och det blir lättare att kopiera!
Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.