Annons

Presskort?!

Produkter
(logga in för att koppla)

L.arlid

Medlem
Hej!
Jag jobar som Ung-fotograf på en tiding. Hur fungerar det om jag skulle vilja ha presskort? Jag skulle jättegärna vilja stå längst fram på konserter för att utveckla mitt fotograferande (konsertfotografering är något som intresserar mig enormt). Kan man få presskort någonstans? För jag frilansar ju så det borde ju inte vara några problem, eller hur fungerar det? Vore snällt om någon kunde berätta för mig hur det är :)
Och vad menas med ackreditering?
Mvh Linnéa
 
Men de säger att jag får något tillfälligt om jag ska fota till ett reportage. Men om jag vill fota privat (jag är ju frilansare så om jag fotar till artistens hemsida?) då får jag inget.
 
Sen så betyder inte ett Presskort att man automatiskt får fota spelningar. Till exempel inga av fotograferna på http://www.rockfoto.nu har presskort, men vi fotar ändå dom mest och störst konserter i sverige.

Det som gäller på konserter och andra evenemang är ackreditering. Presskort används inte längre.

Maila eller ringa arrangörerna för att få acreditering, eller prata direkt med bandet om det är så att du ska fota för dom.

Om du har en tidning som backar upp dig så är det mycket lätt att få acreditering.


Mvh Olle - Rockfoto.nu
 
Att få ett riktigt presslegg är pisssvårt, räcker itne att du frilansar lite... det grundar sig på fackförbund/antal tusen i huvudsaklig inkomst osv osv.

Vill du bli ackrediterad så ring och prata med dom, behövs inga plastkort för det.

För mer info sök på ackreditering här på fotosidan...
 
Söderhamns-fotograf skrev:
Sök på presskort här på fotosidan kommer det upp flera träffar. Onödigt att starta en ny tråd om det...

Fast så kan man säga om det mesta, alla trådar om olika kameror m.m.
Då är det väl bättre att försöka hjälpa till på ett ordentligt sätt.
 
Ok. Men jag tycker att det ofta kommer upp frågor om presskort. Men fråga på. Det finns nog flera som kan svara.

Jag tycker att du ska prata med din lokaltidning om att du behöver ha ett presskort när du är ute på jobb. Om dom anser att du behöver ha ett sådant kort kommer de hjälpa dig.
 
Men som ja sa förut, vad behöver man presskort till nuförtiden? Speciellt inte till konserter, även fast man skulle ha ett presskort så skulle det ju inte hjälpa ett dugg på en konsert.

Presskort känns väldigt mycket 90-tal ;)
 
exp skrev:
Men som ja sa förut, vad behöver man presskort till nuförtiden? Speciellt inte till konserter, även fast man skulle ha ett presskort så skulle det ju inte hjälpa ett dugg på en konsert.

Presskort känns väldigt mycket 90-tal ;)

haha du slipper om du inte vill Olle!
 
Men jag tänkte eftersom hon speciellt frågar ang. Konserter.


Men jag vill gärna veta om det är något man nufötiden behöver pressleg till? Det skulle kanske vara typ slutna presskonferanser eller något likanande?
 
Jag har plåtat på otaliga konserter utan presskort men jag får accreditering via skivbolag och artisterna så det blir inga problem. Få bara skriftligt om det skulle bli problem. Det har bara sketigt sig en ända gång . Det var när Riverdans var i sverige för några år sedan. Jag hade allt klappat och klart men Riverdans egen säkerhetschef sa stopp. Då kunde arrangören inte göra något.
Sånt e livet i bland. Inte ens pressen fick plåta då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.