Annons

Presskort.org

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Systemet med ackrediteringar finns just av den anledningen att man inte bara kan lite på en presslegitimation. Dessutom missbrukar ju en del sina äkta. Tyvärr krävs det allt oftare ackreditering helt omotiverat.

vill inte verka dum men ta det på svenska...
 
på svenska... :)

Vid många arrangemang krävs att man föranmäler sig som journalist och anger uppdragsgivare, sk ackreditering. Detta system kan ha flera syften
- att platserna är begränsade och man måste prioritera.
- att kontrollera att det är seriöst folk som kommer
- att göra säkerhetskontroll på personen (ex Rosenbad)
- att arrangören vill ha kolla på vilka som kommer för att kunna planera eller för att lobba så att de som inte anmält sig kommer.

På större sportevenemang i Stockholm krävs föranmälan fräsmt för att förhindra att journalister utan uppdrag ska gå in gratis.
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
på svenka... :)

Vid många arrangemang krävs att man föranmäler sig som journalist och anger uppdragsgivare, sk ackreditering. Detta system kan ha flera syften
- att platserna är begränsade och man måste prioritera.
- att kontrollera att det är seriöst folk som kommer
- att göra säkerhetskontroll på personen (ex Rosenbad)
- att arrangören vill ha kolla på vilka som kommer för att kunna planera eller för att lobba så att de som inte anmält sig kommer.

På större sportevenemang i Stockholm krävs föranmälan fräsmt för att förhindra att journalister utan uppdrag ska gå in gratis.

tack för översättningen:)
det låter ju förståligt, om jag inte har fel så är det ju ett sätt att kontrollera vad som kommer ut senare oxå.
 
pola skrev:
Bert klev upp på talarstolen och stoltserade, det orsakade ett ramaskri efter att bilden hade publicerats. Fast det var säkert bra för Ny Demokrati de sökte ju allslags uppmärksamhet...

Det var säkert ingen slump att han gjorde det just när Assur var där *s*. Tycka vad man vill om Bert, men PR är han bra på!
 
Riksdagen är inte vilken arbetsplats som helst utan där rör sig människor som är både hatade och älskade.. Det hör ju till jobbet som politiker...

Kommer man då inte med ett presskort köpt på presskort.org kan man kliva rakt in på ex. Bo Lundgrens kontor och skriva historia om man utrycker sig på det viset!
Det är med andra ord en fruktansvärd säkerhetsrisk.. Man kan även ställa sig med en kamera och vänta in GP och göra slut på honom i ett läge där hans vakter tror att han är någorlunda säker.. Med andra ord där de som vistas i lokalen har ett annat syfte än att göra honom illa.. Lägga en bomb på ett finfint ställe i väntan på rätt situation.. Listan kan göras lång och jag tror att alla fattat poängen..

Sen är det ju ne helt annan sak med guidade visningar där man kan ta med sig kameran och fota hur mycket man vill.. Dels för att man inte går där politikerna har sina rum och dels för att det sker under tider då man normalt inte jobbar..!

Det gör att det är en stor säkerhetsrisk med sådana här kort och jag hoppas att sidan kommer förklaras olaglig eller något åt det hållet.
 
Jag tror inte att sidan behöver förklaras olaglig. De som jobbar med säkerheten i regering riksdag blir nog inte lurade av ett fejkat pressleg. De har ganska skärpta rutiner och ett högt säkerhetstänkande. Försök gå på en debatt i plenisalen så förstår du vad jag talar om.

Dessutom håller jag med Magnus Fröderberg, presslegget behöver man sällan använda. Själv har jag jobbat till och från som fotograf i flera år och jag har aldrig blivit hindrad från att komma in på olika evenemang, möten och tillställningar. Och jag äger inte ens något pressleg

Det handlar om att fråga i tid och att ha legitimitet (från uppdragsgivare till exempel), snarare än legitimation.
 
Liax skrev:
Jag tror inte att sidan behöver förklaras olaglig. De som jobbar med säkerheten i regering riksdag blir nog inte lurade av ett fejkat pressleg. De har ganska skärpta rutiner och ett högt säkerhetstänkande. Försök gå på en debatt i plenisalen så förstår du vad jag talar om.


Jag vet precis vad du mear eftersom jag är en av dem som skall göra det svårt för fotografer med pressleg från pressleg.nu att komma in.. Det är inte alltid så lätt att se skillnad på korten när det passerar 30 journalister från olika länder med olika presskort.. Det är lätt att det slinker förbi någon som man kanske tror är polsk tecknare eller något!

Visst har vi ett högt säkerhetstänkande men en keje är aldrig starkare än dess svagaste länk har jag hört! Det skull eju underlätt betydligt om man inte behöva sitta och lukta sig till omoraliskt förtjänade presskort!
 
Jag jobbar extra som ordningsvakt, bla på riksdagen och regeringen..

Visst skulle det underlätta om man kunde lite på folk.. Men å andra sidan skulle jag vara utan jobb i så fall!
 
Liax skrev:
Jag tror inte att sidan behöver förklaras olaglig...
Själv har jag jobbat till och från som fotograf i flera år och jag har aldrig blivit hindrad från att komma in på olika evenemang, möten och tillställningar. Och jag äger inte ens något pressleg.


LOL.

/ jag kom in på riksdagen utan presskort, endast intyg från chefredaktören.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.