ANNONS
Annons

Pressa Tri-X till 1600 ASA

Produkter
(logga in för att koppla)
davor skrev:
Rodinal är en annan framkallare som Tri-X ska fundera bra med. Såg för någon vecka sedan ett exempel på Rangefinderforum, där någon hade pressat filmen till 12800(sic!).
Det fungerar bra OM man vill ha rejält stort och skarpt korn men annars är den nog inte så lyckad för högkänsliga filmer.

Jag brukar pressa Tri-X i T-Max dev, jag agiterar varannan minut. Fast jag föredrar att använda Neopan 400 till pressning.

matnyttige skrev:
Det fungerar bra OM man vill ha rejält stort och skarpt korn men annars är den nog inte så lyckad för högkänsliga filmer.
Kornet verkar inte vara lika grovt som iaf jag förväntade mig. Problemet är snarare att man saknar teckning i skuggan. Här följer exempelbilden jag såg, och en länk till orginaltråden.

Bild:
http://www.rangefinderforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=4386&d=1110228115

Tråd:
http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=4441&highlight=12800

JanO skrev:
Tillbaks efter en god middag:
XTOL är en ganska speciell framkallare. Kom upp som en sol (i USA) och ned som en pannkaka. Kodaks info från 1998 ger framkallningstider vid utspädning 1:1, 1:2 och 1:3. Efter ett tag fann brukarna att XTOL oförklarligt, plötsligt och utan varning totaldog. Förrådslösningen kan en dag vara perfekt, nästa dag heldöd utan att han ändrat färg som andra framkallare. I och med detta tappade Kodak massor med brukare. Kodak påstod senare att det berodde på strul med 1-litersförpackningarna som togs bort från marknaden, 5 litersförpackningen finns kvar. Problemet är snarare framkallarens kemiska sammansättning. Kloner som FOMA Excel har samma problem. XTOL är ett dåligt val om man bara framkallar sporadiskt, kör man flera filmer i veckan är det ett bra alternativ. Förrådslösningen måste tappas på flera helt fyllda t.ex ½-litersflaskor och håller då troligtvis minst 3 månader. Inför framkallning av en viktig film bör man prova att soppan lever – lägg en exponerad filmbit i ett litet mätglas med förrådslösning, kolla att filmen framkallas vid normal tid jämfört med vad man uppmätt och noterat vid nyblandad framkallare.
Kör man många filmer ofta är XTOL en superframkallare, både för normal och pressning.
Vill man ha en soppa som lever LÄNGE är Rodinal eller ännu hellre PMK Pyro ett bra alternativ. Jag blandade min PMK för 3 år sedan och den är fortfarande lika aktiv, trots ¾ tomma flaskor. Pressning med PMK får man dock glömma, bättre att exponera efter ½ till 2/3 av nominellt ISO-tal.
Ett riktigt bra alternativ är ADOX A-49 som blandas 1+1. För närvarande Sebastiao Selgados standardframkallare. TRI-X 400@400 ASA 9 min, 1000 ASA 14 min.
Går bra till det mesta annat också, t.ex Fomapan 400 som är ett bra alternativ i 400-klassen.
Härligt att det fortfarande finns svenska fotografer som intresserar sig för svart-vitt!

Hälsningar Janne

Tänker inte polemisera med detta, men vill gärna påpeka att jag aldrig haft några problem med xtol. Iofs kör jag väl 4-5 rullar i veckan minst, men även när jag varit bortrest funkade min då halvårsgamla förådslösning i halvfull dunk utmärkt. Har upptäckt att xtolen gulnar när den börjar bli gammal, så det kan vara ett tips att titta på. Tycker dessutom att xtolen är en av de framkallare som funkar bäst med filmer av både traditionellt- och t-korn, får bättre resultat med tmax 400 i xtol än i tmax-framkallare.

Ett större problem för kodak tycker jag är att dom dödade trix med emulsionsbyte för några år sedan, så alla ni som inte lyckas få fram det tryck som fans i gamla trix, det är helt normalt. Den nya trix påminner betydligt mer om tmax och har endast namnet gemensamt med den gamla.

Lite generellt om "pressning":
Det man gör med en ökad framkallning är att öka kontrasten i filmen, man ökar alltså filmens känslighet ytterst marginellt. Med ett annat språkbruk kallas detta för plus-framkallning och används tex när man har låg kontrast i motivet för att utnyttja negativet bättre. Om man använder sig av den tekniken vid motiv där kontrasten redan från början är hög, exempelvis på konserer eller nattfoto i stadsmiljö kommer man att förlora information i både låg och högdagrar. Det kan iofs vara det man är ute efter då det kan ge en grafisk effekt. Men jag skulle rekommendera någon att prova det omvända, tex neopan 1600 exponerad efter ei 1200 och framkallad N-1 alltså efter 800.

jakethesnake skrev:
Jag använder T-max framkallare i brist på erfarenhet kanske, verkar inte vara så omtyckt. Dock måste jag säga att tri-x ei1600 i T-max var över förväntan. Marginelt högre kontrast och likaså med kornen. Ser ingen uppenbar skillnad mellan neg framallade efter ei400 och ei1600.

Alla tider enligt massive dv ch.

En kombo jag kan rekomendera

T-max framkallaren har dessutom bra livslängd färdigblandad

mvh

Jacob

Det var roligt att höra, eftersom det är vad jag har fått med mig nu när jag reste utomlands. Ska framkalla min första film ikväll tänkte jag! Tri-x exponerat ASA 400 i T-max

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar