ANNONS
Annons

prepp för första bröllop, inställningar? canon 600, 18-55, 70-200.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonicblast

Aktiv medlem
Hej allihop. Jag ska fotografera ett bröllop, aldrig gjort för och jag gör det för en vän gratis. Jag är mycket amatör när det gäller porträtt jag är mer ute i skogen fotograferar natur o landskap.

Lite utrustning jag har:

Hus: Canon 600D

Objektiver
1: Org 18-55( är ruskigt dårligt på teknisk data.)
2: 70-200 1:4.0L IS USM
.
Bröllopet kommer hållas utomhus på en gård, inte i en kyrka. Men det jag tänker på är vad är det att tänka på vid evt molning/regn kontra soligt? vill kunna ge min vän så bra bilder som möjligt även om jag inte gillar porträtt bilder. Fri foto eller Stativ? Hur gör ni som fotograferar bröllop?

Sen har jag planer på ett objektiv som fungerar mer mot folk i rörelse/djur mer mot porträtt hållet, vad är det jag ska tänka på här?

Hoppas på lite svar. tack på förhand.
Mvh Per.

För porträttfoto passar ett ljusstarkt tele på 100-150mm i småbildsformat utmärkt,vidvinkel ger bara förvrängningar och skall helst undvikas.

kitobjektivet inomhus i lägenhet/villa. 70-200:at på vigseln. perfekt att vigseln är utomhus eftersom telet på en cropsensor kan bli lite väl långt om det varit en kyrka.

moderskeppet har en rätt lättsam lättsmält kurs om bröllopsfotografi som du kan se för 99kr som är väl investerade pengar.

glöm inte att ha roligt

Skulle bli väldigt mycket att skriva om msn ska försöka ge dig en helhetsbild men några saker som jag brukar köra med o många andra är att köra bra optik på full,öppning eller nästan full öppning. Då får du en mjukare snyggare bakgrund o sedan gäller det att tänka bakgrund hur den ser ut osv. Sedan en sak till ang sol om den lyser starkt så är sällan bilder med solen lysande i ansiktet en hit blir mycket hårda fula skuggor o kisande ögon då.

Jag brukar antingen hitta en mindre solig plats eller ha dom med ryggen mot solen o använda solen som en blixt bakifrån o då kör jag med reflektorskärm framifrån o lyser upp dom med den.

Som en ovan tipsade om så är faktiskt moderskeppets bröllops kurs bra med Benny som fotograf han tar upp allt från optik till sol,moln vilken bländare etc. Finns på dvd eller ladda ner med den så får du en bättre helhetsbild.

Din normalzoom är inget att försöks köra stor bländare på pga den är inte ljusstark din 70-200 funkar rätt ok. Om du vill lägga pengarna på en 50 mm så får du en bra créme ;) optik alltså full öppning. Dom flesta håller skaplig kvalitet du kanske behöver blända ner till 2,8 om det är den billigare sorten,

Tack för svaren.

Har beställt ett 50 objektiv o lite annat gott. Och har tillbringat mkt tid i skogen för att bara testa ut olika inställningar. Har fått information från bruden vilka bilder dom vill ha. Måste säga att denna sida är helt underbar för information även om man inte kan så mkt än så får man hjälp. Tack än en gång. Är ute o tränar för detta varje helg nästan för att kunna bli så förberedd som möjligt.

Ska nog försöka lära mig basic när det gäller ljus så man inte tabbar sig med dårligt/högt ljus. Raw ´+ jpg antar jag är det bästa att fota i? Finns det några svenska tutorials hur man redigerar RAW filer?

Mvh Per.

Måste tacka för tipset av 50mm objektivet. Har nu fått hem den. Super nöjd! Börjar se för å nackdelarna med cropsensor också men fullformat är allt för dyr för en hobby fotograf som mig.

Sen det här med diffuser är jag lite osäker på vad du menar? kunde du ha förklarat lite kort vad det är för grejer vi pratar om här? det enda jag får upp när ja söker är nått slags filter man drar över blixten? är jag inne mot rätt spår då?

Det finns ett par olika alternativ att mjuka upp ljuset. T.ex. en OmniBounce som är en "plasthatt" som du sätter på blixten för att sprida och mjuka upp ljuset. Det jag tror Julle tänker på vid foto i starkt ljus är dock en typ av transparent reflexskärm som släpper igenom ljus istället för att reflektera. Det kan man skugga modellen med och mjuka upp starkt direktljus. Det finns även kombinationsskärmar som kan användas både för att diffusera ljus eller reflektera ljus, vilket kan vara ett mycket bra verktyg i många sammanhang av porträttfoto.

Edit: Lite sen på avtryckaren där ;)

Bland detb viktigaste är att hitta bra bakgrund att fota emot.
Vad som är bra beror på ER.

Se till att det inte växer träd ur modellernas huvuden. Det är fult i lina ögon.

Att ni är på gården ger vissa fördelar.
Miljön är känd o det ä lätt o hitta RÄTT plats.

Spänn upp en diffusor o fota under. Det kan va ngt så enkelt som ett pR gamla vita lakan som Hindrar solen att direkt nå motivet.

Prova o använd blixt o reflexskärm.

tack

Tackar för alla tips jag får. Går igenom moderskeppets videos om ljus, för jag kan tänka mig att det blir den största utmaningen, finna rätt ljus. Försöker få in lite träning på min Brorsdotter, den enda omkring mig som vill bli fotad ;)

Jag märker vilken skillnad en bild kan göra nu med rätt ljus, måste erkänna att det känns som en helt ny värld öppnar sig. Riktigt skojj. Lämnar efter en bild, hoppas det är okej.

Bilagor

• l_1.jpg
    l_1.jpg
    48.9 KB · Visningar: 86
Då var bröllopet avslutat. Brudparet har fått bilderna och blev väldigt nöjda. Fick problem med att ett gäng bilder försvann (190st) fick dom tillbaka via recovery vilket blev en stressande situation. Alla nöjda i slutändan. Vill tacka alla trevliga fotografer här inne som gett mig tips o tricks! har lärt mig massor! TACK.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar