Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Premiär med 5D mk II :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
Jag testade min nya Canon 5D mk II för första gången idag och är mycket besviken. Jag vet inte om det kan ha varit någon form av handhavandefel, för 95% av bilderna är mer eller mindre suddiga. I alla fall så är inte fokus där jag vill ha det. Jag är ju inte direkt någon nybörjare så nog vet jag hur man fokuserar med en kamera.

Jag använde ett och samma objektiv 50mm 1,8 under hela fotosessionen och det har fungerat prickfritt alla gånger jag använt det tidigare.

Bilderna går nog att använda i mindre format men när man tittar på bilderna i fullformat så är det inte så skoj.

Är det någon som har någon idé om vad detta kan bero på?

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Tompa

Ja, bild ex vore spännande. Om man ska filosofera, kan det vara så att man blir väldigt petig när kameran har så många pixlar och man kan få se bilderna så stort? Man kanske alltid fokuserar lite fel? Men det är väl inget problem, man kan väl kalibrera objektivet med den kameran?

Det kan bara vara ett av tre fel, eventuellt i kombination.
- Fel fokus
- Rörelseoskärpa.
- Värdelös optik.
Håller du kameran stadigt och har en slutartid på 1/1000s och bilden blir korrekt exponerad är det fokus som inte är rätt.
50/1.8 är inte Canons mest solida, glappfria objektiv men så illa ska det ändå inte vara. Optiskt är det dessutom bra.

Bilderna blir hysteriskt stora så det är inte svårt att hitta minsta fel i 100% förstoring på datorskärmen heller...

5DM2 har lyft pixelpeeping till nästa nivå för rimligt pris :)

Prova med ett annat objektiv.

Det tycks som om samtliga i besvarat med de mest troliga felen. Antingen är det rörelsoskärpa, felfokusering (vilket bl a kan åtgärda genom att man lämnar optik + hus hos auktoriserad Canon verkstad för justering, dålig optik (som sagt 50 f/1.8 är kanske alltid helt solid).

Varför behöver du tillstånd av modellen för att lägga upp bilden här? Detta är ju inte i något kommersiellt syfte? Du har fullt laglig rätt att lägga upp en bild här, men förstår såklart att man av hyfs kan fråga först.

Har du testat med annan optik?

Äger själv bl a en 5D MKII och var en av de första att få leverans från Canon. Sjukligt skarp med alla mina L-gluggar.

Lycka till!

Här kommer ett helt orört exempel i fullformat. Såhär ser 95 % av bilderna ut. En del värre en del aningen bättre och detta är ju absolut inte acceptabelt. Därför vill jag reda ut vad det beror på. Om det är på mig eller på kameran.

http://thomas-photography.com/IMG_0028.JPG

Mvh,
Tompa

Är ingen expert, men jag tycker att det ser ut som om ditt objektiv felfokuserar. Titta på hennes vänstra (på bilden högra) armbåge, den är skarp.

Vilket "focus mode" har du AI servo eller AI focus. Jag drabbades av ungefär samma sak när jag köpte EF 400 5,6, att det fokuserade strax framför det tänkta motivet och när jag satt där och svor över ett måndagsexemplar så slog det mig att jag kanske hade AI servo inmatat. Och mycket riktigt.... för detta mode "siktar" väl en aning framför motivet. (rimligen då det är för motiv som rör sig mot en)

Kolla så att du inte råkat gjort som jag :)

//Jimmy

Fokusplanet verkar ligga vid modellens vänstra axel.

Hur väljer du fokuseringspunkt?
Eller så fokuserar objektivet/kameran fel!
Vad händer om du provar ett annat objektiv?

Jag tycker det ser ut som om fokus ligger på vänster armbåge och inte modellens ögon. Antingen har du valt fel fokuspunkt eller så har du framfokus typ värre.

Edit: Här får man inte vila på sänd-knappen! :)

Du har inte låst fokus och sen omkomponerat? Med stor bländare kan det bli så där fel då. Om du kör mittpunkt. Hur kör du? Ärmen är skarp, där ligger fokus. Annars felfokuserar objektivet. Det där med AI servo vs normal tror jag inte på.

Edit: ja nån vila gäller tydligen inte... :)

Vilket "focus mode" har du AI servo eller AI focus. Jag drabbades av ungefär samma sak när jag köpte EF 400 5,6, att det fokuserade strax framför det tänkta motivet och när jag satt där och svor över ett måndagsexemplar så slog det mig att jag kanske hade AI servo inmatat. Och mycket riktigt.... för detta mode "siktar" väl en aning framför motivet. (rimligen då det är för motiv som rör sig mot en)

Kolla så att du inte råkat gjort som jag :)

//Jimmy

Hej Jimmy och tack för ditt inlägg. Jag har kollat detta och det var "ONE SHOT" som var inställd så detta var inte felet. Tack för tipset ändå.

Mvh,
Tompa

Sån tur då att kameran har en funktion för att justera fokus om den felfokuserar konsekvent...men lås fokuspunkten till den mittersta och prova igen.
Ska du kolla hur mycket eller om kameran felfokuserar kan du fota en tumstock på snedden med stor bländare. Rigga med stativ och grejer.

Du har inte låst fokus och sen omkomponerat? Med stor bländare kan det bli så där fel då. Om du kör mittpunkt. Hur kör du? Ärmen är skarp, där ligger fokus. Annars felfokuserar objektivet. Det där med AI servo vs normal tror jag inte på.

Edit: ja nån vila gäller tydligen inte... :)

Jag fotar med "ONE SHOT"-inställningen för AF. Jag fokuserar på ögonen med en av fokuseringspunkterna som jag väljer manuellt. Nar kameran hittat fokus så komponerar jag bilden med avtryckaren halvt nedtryckt. Precis som jag har gjort med alla mina tidigare kameror...och det ska väl inte vara någon skillnad med denna?

Mvh,
Tompa

Jag fotar med "ONE SHOT"-inställningen för AF. Jag fokuserar på ögonen med en av fokuseringspunkterna som jag väljer manuellt. Nar kameran hittat fokus så komponerar jag bilden med avtryckaren halvt nedtryckt. Precis som jag har gjort med alla mina tidigare kameror...och det ska väl inte vara någon skillnad med denna?

Mvh,
Tompa

Jag kollade din profil - många fina bilder - och om jag förstår rätt har du haft en 5D tidigare och borde vara van med det korta skärpedjupet. Alltså borde man kunna utesluta handhavande fel och det lutar väl åt att det faktiskt är felfokus.

Jag tycker du bör göra några fokustester enligt någon av de metoder som finns (batterier, focus charts, etc).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar