Annons

Precis köpt en 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

dubfire

Medlem
Hej!

Har precis köpt en Canon EOS 20D för 4500 kr. Den har totalt ca 20 000 exponeringar och ett objektiv ingick plus standard sakerna.

Objektivet var CANON ZOOM LENS EF 35-70 1:3,5_4,5. Jag hittar inte mcket prisuppgifter på etta och undrar om det är ett bra objektiv att börja med till denna kameran. Är nybörjare och kan inget direkt om optik.

Var de ett bra köp? Slutaren bör ju hålla ett bra tag till tycker man.

En 20D även utan det objektivet som du fick med för 4500 kr (med 20000 exp) borde väl anses som ett "fynd".

Här hittade jag lite info om ditt objektiv. Det är ett äldre objektiv så några prisuppgifter har jag dessvärre ingen aning om.

http://www.tanchung.com/canon/ef3570mmf3545.htm

Problemet med detta objektiv (och många fler som härstammar från film-tiden) är att dom börjar på 28 eller 35 mm (vilket på den tiden var bra) men som blir rätt mycket på en APS-C kamera (som din 20D är). 35mm på blir således 56 mm, så det blir inte mycket till vidvinkel.

Några andra erfarenheter av just detta objektiv har jag inte.

Slutaren på din 20D bör iaf komma upp i 50000 exponeringar.

/Daniel

Ok, tack..

skulle gärna vilja höra med med någon som har ett liknande om det är ett bra första objektiv, eller om kitobjektivet är bättre.

/ Johan

dubfire skrev:
Ok, tack..

skulle gärna vilja höra med med någon som har ett liknande om det är ett bra första objektiv, eller om kitobjektivet är bättre.

/ Johan

Med kitobjektivet så får du iaf mer vidvinkel, EF-S 18-55 motsvarar 27-88mm. Ditt 35-70mm motsvarar 56-112mm.

/Daniel

dubfire skrev:
Ok, tack..

/ Johan

Detta var "kit-objektiv" till EOS 650 i 1987. Kom senare i en "A"-utgåva. (Lite materialändring och coating)
Det var absolut inget billig-objektiv; ca 1600SEK i 1988 fick man kika djupt etter i plånboken.
Kolla båda här: http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/telephoto_zoom.html
/Erik J

dubfire skrev:
Hej!

Har precis köpt en Canon EOS 20D för 4500 kr. Den har totalt ca 20 000 exponeringar och ett objektiv ingick plus standard sakerna.

Objektivet var CANON ZOOM LENS EF 35-70 1:3,5_4,5. Jag hittar inte mcket prisuppgifter på etta och undrar om det är ett bra objektiv att börja med till denna kameran. Är nybörjare och kan inget direkt om optik.

Var de ett bra köp? Slutaren bör ju hålla ett bra tag till tycker man.

Suveränt köp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar