Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ppi/betraktningsavstånd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Har försökt att läsa in mig angående utskriftsstorlek i gamla forum men finner ingen info om följande.

Fins det några "regler" angående hur många ppi man behöver för att det skall se bra ut i förhållande till respektive betraktningsavstånd förutsatt att skrivaren skriver ut i motsvarande eller högre upplösning?

Kan tänka mig att det beror på motivet men några hållpunkter skulle vara fint.

Är det alltid bättre att interpolera upp bilden så att man får samma ppi som dpi, var går gränserna?

MVH/Jesper

Vad för slags skrivare är det du tänker dig utskrifter ifrån?

Regel för upplösning och betraktningsavstånd borde inte vara knepigre än att upplösningen kan halveras vid en dubblering av avståndet. Utgå enklast ifrån standardsiffran 300 ppi för ett normalt betraktningsavstånd.

Tack för svaret.

Bra tips, vad är normalt betraktningsavstån 300ppi/dpi?

Vet inte vad det blir för skrivare då jag skall lämna bort bilderna för utskrift.

Om man har en skrivare som skriver i 300 dpi är det då bättre att interpolera upp bilderna till 300 ppi även om bilderna skall betraktas på någon meters avstånd?

Går det på något enkelt sätt att se på skärmen om det blr bättre att interpolera till en viss storlek eller om man skall skriva ut i lägre upplösning?

Har läst så många trådar kring dessa ämnen att jag knapt fårstår hur jag tänker längre.

MVH/Jesper

Normalt betraktningsavstånd är väl samma som normalt läsavstånd. Sätt ett måttband mellan ögon och bok ;-)

Om du inte vet vad är för skrivare bör du inte göra något med bilderna. Och skulle det vara så att du vill beställa bilder från labb (då man får kopior likadana som när man lämnar in film för framkallning) så fungerar det också bra att hoppa över eventuell uppskalning.

En suverän artikel som gör att du slipper känna dig förvirrad över ppi och dpi hittar du här:
http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1827

Jesper Lindeblad skrev:

Är det alltid bättre att interpolera upp bilden så att man får samma ppi som dpi, var går gränserna?

MVH/Jesper

Det är aldrig bra att interpolera upp bildens ppi-upplösning till skrivarens dpi-upplösning. Du får ett bra grepp om vilken optimal upplösning som du ska lägga bilden genom att dividera skrivarens upplösning mätt i dpi med 8. Har du alltså en skrivare som har en upplösning på 2880 dpi är det ingen större vits att ha en upplösning över 360 ppi. För de flesta bilder kan du t o m använda en upplösning på 240 ppi.

MVH/Stefan

Enda gången ppi skall vara lika med skrivarens upplösning är när du skriver ut hos ett fotolabb.

Deras maskiner ligger mellan 254 - 400 i upplösning, vanligast är 300.

Ett annat undantag är om du skannar en streckbild (teckning) men det ligger väl lite utanför ämnet...

[edit]Skall vara lika med kan tas med en nypa salt. Man måste inte ha samma upplösning men det är lämpligt...

Senast ändrad:
Tack för svaren.

"skriver ut hos ett fotolabb" är det det samma som framkallar?

Har läst att de flesta fotolabb framkallar bilderna med laserteknik.

Brukar vända mig till Grafifoto här i GBG som har ett Fujilabb, skriver alla Fujilabb ut i samma dpi eller blir det inga dpi när man framkallar bilden?

MVH/Jesper

Jesper Lindeblad skrev:
Fins det några "regler" angående hur många ppi man behöver för att det skall se bra ut i förhållande till respektive betraktningsavstånd förutsatt att skrivaren skriver ut i motsvarande eller högre upplösning?

Kanske de här diskussionerna från dpreview kan vara till nytta:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1014&message=9710959
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1014&message=6507954

Mina akademiska kunskaper i ämnet är i princip obefintliga så du får be någon annan belägga sanningshalten...

/G

Jesper Lindeblad skrev:
"skriver ut hos ett fotolabb" är det det samma som framkallar?
Ja.

skriver alla Fujilabb ut i samma dpi eller blir det inga dpi när man framkallar bilden?
Eftersom de här laserappraterna inte använder några speciella punkter ("dots") för att skapa en bild, utan projicerar pixel för pixel, med en viss högsta täthet, så kan man väl säga att det inte blir några dpi, utan bara en högsta ppi.

Fuji tror jag alltid har 300 som max. Agfa har 400. Fotolabo har 100 pixlar/cm (254 ppi).

Tack igen.

Nu tror jag det börjar klarna.

Om man använder sig av fotolab vilket jag tänkt göra på kort sikt bör man inerpolera upp till den högsta tätheten som lasern i labbet klarar av at projisera, vanligtvis 300 ppi.
Det borde vad jag förstår aldrig kunna bli fel även om det inte är nödvändigt om man betraktar bilden på vissa avstånd med tanke på formeln i länken som gerhardp lagt upp.

Vad det gäller interpolering av bilder som skall skrivas ut med skrivare fick jag en bra formel av stefohl skrivarens upplösning dpi/8=bildens upplösning ppi.
Besökte din hemsida stefol undrar om ni sålt någon bild i 110x300cm respektive 110x155cm och om ni testat att dra upp någon 8mpix bild till format i den här storleken?

MVH/Jesper

Jesper Lindeblad skrev:
Tack igen.

Nu tror jag det börjar klarna.

Om man använder sig av fotolab vilket jag tänkt göra på kort sikt bör man inerpolera upp till den högsta tätheten som lasern i labbet klarar av at projisera, vanligtvis 300 ppi.
Det borde vad jag förstår aldrig kunna bli fel även om det inte är nödvändigt om man betraktar bilden på vissa avstånd med tanke på formeln i länken som gerhardp lagt upp.

Om du gör stora bilder och är angelågen om att få den allra bästa kvaliteten skulle jag prova att skicka in en bild som interpolerad och en ointerpolerad. Den interpolering som sker i samband med att man räknar fram hur lasern ska styras är ofta mycket bättre än den interpolering som sker i Photoshop. Du kanske får bättre resultat om du gör mindre jobb.

Besökte din hemsida stefol undrar om ni sålt någon bild i 110x300cm respektive 110x155cm och om ni testat att dra upp någon 8mpix bild till format i den här storleken?

MVH/Jesper

Den största vi har sålt hittills är 111 x 250 cm. De flesta bilder vi gör är i storleken 36 x 44 tum, vilket blir 91 x 111 cm.

Om din bild håller för att dras upp till 110 x 155 cm beror kanske framförallt på hur bra objektiv du använt, hur brusfri bilden är och om du lyckades hålla kameran stadigt och ställa in skärpan korrekt :)

Det är svårt att jämföra en bildfil från t ex en Canon EOS-1D Mk II, 20D eller PowerShot Pro1. Alla har 8 megapixelsensorer, men storleken på pixlarna varierar, vilket medför att du får mindre brus och större dynamiskt omfång med EOS-1D än med Pro-1:an.

Vi har printat bilder från EOS-1Ds, alltså en 11 megapixelkamera, vid flera tillfällen i 44 x 36 tum. Det blir bra om fotografen har ställt in skärpa och exponering bra.

Du får gärna sända mig en fil, så kan jag titta på den. Enklast är kanske om du sänder den på en cd till Projektor, Skinnarviksringen 6, 117 27 Stockholm. .tiff eller .psd är de enklaste formaten för oss.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar