Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot s1 ??

Produkter
(logga in för att koppla)
August:
När du skriver att den brusar en massa, har du då tittat på bilderna på papper eller nerminskade till lämplig storlek för betraktning på skärmen?

Visst har den mer brus än S1 IS, ingen tvekan om det, men är det så illa att det verkligen spelar stor roll?

http://www.silverforsa.com/z3/index.htm
http://www.silverforsa.com/glow/index.htm

Dessa bilder har ju inte jättelånga exponeringar, men jag tycker inte bruset är störande i så många fall. Undantaget ett par av blixtbilderna som är lite brusiga, men det beror säkerligen på att de är tagna på ISO200 pga automatiken. Minskar man ner bilderna till lämplig storlek på skärmen ser det inte så illa ut. Jag har inte testat att ha ut dem på papper dock.

Visst kan brus vara ett problem, men jag tycker allt att det råder lite "brushysteri" på många håll. Minsta lilla brus man kan se på bilden i 100% på skärmen så vrålar folk rakt ut att "Usch och fy. Den kameran kan man ju inte köpa. Blä!"
Tar man sedan dendär bilden och tittar på den i lite mer lämplig storlek eller tar ut den på papper så ser det helt plötsligt så illa ut. I många fall kan man inte se bruset alls.

Kan du länka till någon bild som du tycker är problematisk? Någon med mycket brus.

Vad det handlar om är är att välja mellan en långsam seg (förhållandevis iaf) kamera som har lite mindre brus eller en kvick och rapp som har lite mer brus.

Nu börjar vi bli rörande eniga, Robert o jag, ofta kan en bild se rätt "skruttig" ut i full size på skärm. Speciellt nattbilder med stora mörka partier. När jag sen får hem dem printade från fotolab så är de så bra så det inte är normalt. Att dra upp en 4-5 megapixelbild i full storlek på en 1024x768 skärm e nog inte alltid så lyckat.

Jag tog med ett par nattbilder till allas vår Nekomy som är minst sagt skeptisk till många saker o han letade rätt länge innan han i nåt skuggparti tyckte sej se spår av nåt som möjligen kunde vara ett bekymmer... fast jag tror att han tyckte de var bättre än han befarat...

Bilagor

• adamboatsnight.jpg
    adamboatsnight.jpg
    35.7 KB · Visningar: 105
Kul! nån som tvivlar på att August kommer att bli nöjd oavsett val? o varför då avstå en miljon pixlar o blixtmöjlighet?

Jag måste verkligen tacka alla ni som har svarat, ni har hjälpt mig en hel del!

Om jag inte skrivit denna tråd hade jag nog köpt en s1 fast nu lutar det ganska starkt mot Z3an :).

Skriv gärna på jag ska beställa om några timmar.

Tror inte du kommer att ångra dej... ut o fota o ha kul när den kommer... 12x zoom ger möjligheter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar