Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot s1 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

agge_aberg

Avslutat medlemskap
Hej jag ska snart köpa en digitalkamera och jag är inne på Canon Powershot s1 is men innan jag köper vill jag ha tips om det finns någon annan inom prisklassen (ca 4000), jag vill ha runt 10zoom och bra videomöjligheter.
Jag undrar även om någon vet nångon sida med s1 tillbehör om det finns.
Tack på förhand.

Har redan gjort det men de flesta är gamla och priset ändras ju och så.. behöver hjälp nu innan jag köper..

Ta en till på Konica Minolta Z3 åxå.

Lensmate har en del tillbehöv till bland annat S1, bill jag minnas. Annat än originaltillbehören som "alla" som säljer Canon har.

Fördel Z3:
Snabb
Snabb autofokus
Större zoomomfång
Mindre kromatisk aberration
Högre upplösning
Bättre vidvinkel
Bättre närgräns

Fördel S1:
Mindre brus
Ljusstarkare i teleläge (når åas inte lika långt som Z3)
Något kraftigare blixt
Lättare (är ju inte BARA en fördel)
Använder Compact Flash minneskort

Det kanske finns fler för och nackdelar, men det är vad jag kommer på sådär bara.

Jämför gärna specarna själv och fråga om det är något specifikt du undrar över

Hmm detta är svårt :)

Jag tror det ligger mellan dessa två, har kollat på C-770 och Panasonic fz-3 men tror inte det blir någon av dem så c-770 saknar is och fz-3 verkar lite för står..
Men jag vet inte riktigt, vore bra om ni kunde tipsa mig om andra modeller eller skriva vilken ni tycker att jag ska välja..

Glöm inte att Z3 har blixtsko för externa blixtar, o så ståtar Z3 med en miljon pixlar mer, inte helt fel kanske... o 12x optisk zoom, stabiliserad som Canonen...

Jag skulle känna på dem o välja den som ligger bäst i handen (om jag kan leva utan möjlighet till riktig blixt)...

En sak som är lite besynnerlig är att det redan dykt upp väldigt många z3 på begmarknaden. Den har ju bara funnit några veckor...

Z3 har en del egenheter. Vid användning av blixt och full automatik så använder den, av någon oförklarlig anledning alltid ISO200, för att ta ett exempel. Detta har gjort att många pratat om "oanvändbar för bilder inomhus". Använder man istället P-läge och ställer ISO-talet manuellt så blir det bättre. Det har det iaf sagts mig och bilder jag sett tyder åxå på detta.
Precis som de flesta andra kameror har åxå Z3 haft en del barnsjukdomar/inkörningsproblem, vilket säkert åxå kan vara en anledning till att det finns många begagnade kameror, om det nu verkligen är så.

Inte så att jag tar Konica Minolta i försvar, jag försöker bara se nyktert på saken. Om bilderna inte blir bra så är det ju en "jävla skitkamera" och antingen går man tillbaka till butiken med den eller så säljer man, istället för att lära sig kameran och hantera dess brister, för alla kameror HAR brister och ju mindre kameran tänker åt en ju tydligare visar sig dessa. (Du skulle bara se på dpreviews D70-forum. Där är det många som kommer från Sonys "disneyutseende" bilder och tycker att D70 är en jävla skitkamera och de ska minsann gå tillbaka till Sony igen. Ibland blir de ändå övertalade att behålla D70:n och efter ett litet tag när de lärt sig ställa in kameran rätt och lärt sig att hantera den så blir det istället en WOW-reaktion.)

Hittade fyra på blocket o en här... (som också finns på blocket) alltså fyra olika kameror... well... inte sååå många va? finns dubbelt så många 20D här på fotosidan till salu ;-)

Jag måste nog åxå säga Z3, även om det bär mig emot att hålla med KG ;-)

Skämt åsido, jag tycker att de fördelar den har, som tex snabbheten, väger upp för den något högre brusnivån den har jämfört med S1 IS.

Men du får ju själv ta ditt beslut. Alla tycker ju inte lika och bara för att vi tycker en sak betyder det ju inte nödvändigtvis att du kommer att hålla med med kameran i hand.

Ta en stund på dig och läs tester och titta på bilder. Har du tillgång till en bra skrivare så skriv gärna ut ett par åxå (du har ju inte tålamod nog att vänta på bilder från ett labb verkar det ;-)

http://www.dcviews.com/_minolta/z3.htm
http://www.dcviews.com/_canon/s1.htm

Ojojoj usch va detta är svårt, jag som var inne på att köpa en s1 b.l.a för att den har bättre filmegenskaper men nu ser jag att z3 har en nightvision funktion som jag inte tror s1 har.. jag hoppas jag väljer rätt men jag vet inte vilken de kommer bli :/

Det blir nog bra vilken du än väljer... det är som att välja mellan honung o choklad...

/kg som skulle ha tagit...

Hmm jag tror att jag redan skulle ha köpt en Z3 om det inte var för att jag har sett att den brusar en massa i mörker och man vill ju ta bilder i mörker

Jag menar det är väll ingen idé att ta z3 b.l.a. av anledningen att den kan filma i mörker när den inte kan ta kort i mörker, de går ju mot vinter å mörka tider så..

Jag kan inte hjälpa dig i valet och kvalet av kamera. Men du kan titta på mina album-bilder där sju av bilderna är tagna med Z3. Dessutom har jag en bunt Z3-bilder här:
http://hem.bredband.net/b154692/Testbilder/index.html

Jag använder inte min Z3:a när ljuset är knappt, pga bruset, men då har jag ett bättre alternativ i kameraväskan.

Vågar man gissa att Canon kommer med en S2 innan Jul ?

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar