Annons

PowerShot - fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

LUnbound

Ny medlem
Hej!

Jag letat och letat på detta stora fantastiska internet i en vecka nu, effektiv tid, men har ännu inte kunnat fastställa mina frågor angående Canons G12 samt S100.

Jag ska ut och resa om dryga månaden och känner för att för första gången införskaffa mig en fin kamera som jag enkelt och diskret kan bära runt på i alla lägen. D.v.s. utan att riskera bli akvariefisk för bovar, eller för den delen framstå som någon superfotograf och springa runt med objektiv, för det är jag verkligen inte.

Kamerorna jag fastnat för är G12 och S100. Vad jag har förstått så tillhör båda kamerorna lite utav stjärnorna bland Canons PowerShot-serie och jag vet inte vilken jag ska välja. G12 är en kamera som jag hört kunniga kompisar talat väl om och själv har jag fått en känsla av att G12:an är lite av en trofast "veteran" sedan lanseringen 2010. En kamera som håller i längden. G-serien i sig verkar vara ordentliga fickkameror för proffsfotograferna med endast prestanda som målpunkt istället för design som så många andra löjliga tillverkare fokuserar på. Vilket jag gillar och dras till!

Jag undrar helt enkelt vad ni där ute hade valt om ni fått välja mellan G12:an och S100. Någon god själ där ute som med ett förstående språk kan förklara skillnaden på dem två, och hur det kommer sig att G12:an är nästan dubbelt så stor till både volym och vikt.

Det jag också undrar är hur pass tillåtande de är för manuell fokus. Precis som med systemkameror så önskar jag kunna välja fokus manuellt med något av reglagen så att oskärpa uppstår bakom/framför fokus. Inte är det några problem vid fotografering? Men hur är det under videoinspelning, är det ens möjligt?

Om någon av er sitter på något som möjligtvis svarar på detta eller som kan hjälpa mig i valet så skriv. Uppskattas verkligen :)

Fridens!
 
Det jag också undrar är hur pass tillåtande de är för manuell fokus. Precis som med systemkameror så önskar jag kunna välja fokus manuellt med något av reglagen så att oskärpa uppstår bakom/framför fokus. Inte är det några problem vid fotografering?
Fridens!

Jo, tyvärr är det problem med det på en kompaktkamera. Det har inte heller med manuell fokus att göra.

Jag antar att du menar att du vill ha bilder med kort skärpedjup alltså? Det som ger kort skärpedjup är hög ljusstyrka, lång brännvidd och stor bildsensor plus att effekten blir kraftigare ju närmare man kommer. G12 och S100 har bra ljusstyrka men liten sensor, märkbart kort skärpedjup kan man bara få inzoomat på nära håll om ens det.

Om kort skärpedjup är prioriterat finns det inga genvägar, stor sensor är vad du behöver. Det finns kompakter med mycket större sensor än de du tittar på, men de kostar ju lite mer såklart.
 
Jo, tyvärr är det problem med det på en kompaktkamera. Det har inte heller med manuell fokus att göra.

Jag antar att du menar att du vill ha bilder med kort skärpedjup alltså? Det som ger kort skärpedjup är hög ljusstyrka, lång brännvidd och stor bildsensor plus att effekten blir kraftigare ju närmare man kommer. G12 och S100 har bra ljusstyrka men liten sensor, märkbart kort skärpedjup kan man bara få inzoomat på nära håll om ens det.

Om kort skärpedjup är prioriterat finns det inga genvägar, stor sensor är vad du behöver. Det finns kompakter med mycket större sensor än de du tittar på, men de kostar ju lite mer såklart.

Ja självklart är de skärpedjup jag pratar om - fann inte ordet igår!

Ah det är alltså så.. Tackar för den informationen!

Vad skulle du säga att man behöver komma upp i för storlek på sensorn för att lyckas med det, är kanske inte så lätt att bara svara på sådär i och för sig.. Men vet du någon kompaktkamera som du skulle rekommendera mig att titta på?

Hur står sig förresten Nex-5n, nu är det sannerligen en system med objektiv, men är den så prisvärd som alla tester säger?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.