Annons

Posten gör ju också fel, men kompensera?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Kan man räkna posten till butiker och leverantörer?

Iaf så tror jag de är bland de sämsta i landet på att kompensera misstag. Jag väntade ett paket som varit ute och rest sedan torsdag förra veckan. Idag fick jag besked av leverantören att paketet åter är tillbaks hos dem samt frågan om jag var missnöjd eftersom paketet gått tillbaks. Min adress är helt rätt på paketet och kvittot, men hit har det aldrig kommit fram. Detta var ett viktigt paket som jag behövde för mitt arbete och som jag själv förlorar på att det dröjer. Borde inte Posten som alla andra företag börja fundera på att kompensera sånt åtminstone med extra expressleverans eller något? Är det för att de är relativt ensamma de kan behandla sina kunder hur som helst?

En fråga till. Jag väntar sedan drygt 2,5 veckor tillbaks ett brev från staterna. Det är en lång väg att klandra endast svenska posten för, men är det någon som har nån ide om hur efterlysning/reklamation på det bör gå till?
 
Vad gäller brev från staterna så har jag fått vänta i 4 veckor så du kanske får hålla dig till tåls ytterligare ett tag.


\h
 
hasseper skrev:
Vad gäller brev från staterna så har jag fått vänta i 4 veckor så du kanske får hålla dig till tåls ytterligare ett tag.


\h
Ok. Det tråkiga och det som får mig att undra är att det var sagt att gå fram inom 5 dygn.

Det andra paketet som gått tillbaks till leverantör gör mig dock mer ilsken. Skulle kunna lett till förlorat uppdrag i värsta fall t.o.m. Nu lyckades jag lösa det på annat sätt, men jag anser det helt oacceptabelt att sånt slarv utan ens expressleverans när misstaget upptäcks får ske. Är det verkligen i enighet med konsumentköplagar och sånt?
 
Säkert liten tröst men i Oslo kan ett vanligt brev ta 3-5 dagar ! Och ett vanligt paket från Sverige 1-2 veckor... Norge er jo ikke med i EU :)
Posten Norge er absolut det mest ineffektive som finnes !
 
hasseper skrev:
Vad gäller brev från staterna så har jag fått vänta i 4 veckor så du kanske får hålla dig till tåls ytterligare ett tag.

När jag har bestält grejor från USA och det har tagit tid, är det i mitt fall Tullen som har fördröjt försändelsen.

-- Nicke
 
Samtidigt så kontrollväger de småbrev och skickar en räkning på 7.341 gånger portot om det står avsändare på brevet, vilket jag inte säger så mycket om även om det kan tyckas lite småaktigt när ett brev bara väger några få gram för mycket.

Det jag stör mig mest på är att de skall ha betalt i FRIMÄRKEN och det är allt som duger. Därutöver är suman omöjlig att få till av lätt tillgängliga frimärksvalörer. Ifall man skulle få något tillgodo lär man väl få det som en utbetalningsavi som kostar 60:- att lösa ut på svensk kass service.

Sådär ja, lite off topic kanske men jag var tvungen att få ur lite av ilskan ur systemet.
 
Jovisst har Posten mycket underligt för sig..

Förutom att de skickar tillbaks paket till avsändare, slarvar bort saker, betalningssysteet för för lite frankerat mm så funkar inte företagspaket alltid heller. Företagspaket till allt över Gävle går inte alls fram på den tid de anger för företagspaket inom Sverige bl.a. Dessutom har jag som företagare varit tvungen bråka för att alls få företagspaket utkörda eftersom adressen ser ut att vara till en privatperson tydligen om t.o.m företagsnamn står på paketet och det är betalt. (trots att jag bor söder om Gävle;))

I fortsättningen kommer jag tillämpa bussgods så ofta det bara går att få.

Och förresten är jag glad att ha nära till Norge. Till Oslo lyckas jag faktiskt skicka bussgods som når fram samma dag eller senast dagen efter:) Värre är det med banköverföringar mellan Norge och Sverige och vice versa. Och så den vanliga posten då. Den är nog lika kass i båda länderna..

Niklas. Har du lyckats skynda på genom att kontakta tull någon gång? Eller är såna försök bortkastad tid tro?
 
Re: Jovisst har Posten mycket underligt för sig..

lottae skrev:
Dessutom har jag som företagare varit tvungen bråka för att alls få företagspaket utkörda eftersom adressen ser ut att vara till en privatperson tydligen om t.o.m företagsnamn står på paketet och det är betalt. (trots att jag bor söder om Gävle;))

Har haft samma problem, men efter upprepade samtal med både postens kundtjänst, det lokala postcentret och brevbärarna som levererar företagspaket, så har jag lyckats få dem att faktiskt utföra den tjänst som man betalar för... och för det ska man då alltså vara tacksam.
 
Jag blev i somras vansinnig på Postens usla kvalitet. Jag beställde en sak som skickades med företagspaket från Stockholm till Linköping en måndag. Det kom fram först veckan efter på tisdagen eller onsdagen. Och det enbart på grund av att jag upprepade gånger ringde Posten och styrde upp deras fel.
Först var paketet ute på Lidingö och vände trots att adressen var korrekt inklusive postnummer och postort.
Sedan var det på väg att delas ut i någon liten ort i mörkaste Småland. Då hade posten själv ändrat större delen av adressen. Högst kriminellt!

Jag har inte ord för hur illa det sköts ibland.
Denna gånga missade jag bilder, vid för mig viktigt tillfälle, pga utebliven pryl.

/Erik
 
Posten ja...

Jag är en gammal luttrad inköpare och påstår att den mest nonchalanta kategorin av leverantörer måste vara fraktare, och den största och stoltaste av dem alla är Posten. För ett par månader sedan skulle Posten frakta gods från Sala till Göteborg. För att göra en lång historia kort kom grejerna fram efter exakt en vecka och efter 10--15 telefonsamtal. Varje gång med olika handläggare -- försök få tala två gånger med samma person på Posten eller Telia om ni kan...

Såklart reklamerade vi frakten men det ville Kgl. Postverket inte gå med på, istället fick vi betala för extra utkörning...

Ja, vad gör man..? Vi bytte fraktförare och har nu lagt upp ett leveranssätt i vårt ekonomisystem som heter "Inte Posten!". En del kunder och leverantörer undrar, och inte är det någon god reklam för Posten när vi förklarar varför vi skriver så på våra beställningar.

Grejen är bara att Posten varken märker eller bryr sig ifall de tappar en, tio eller hundra kunder, de har sina jobb kvar ändå tack vare sin ofantliga storlek.

Nu har jag också fått skriva av mig ;-)
 
Jag kan bara hålla med!

Posten behöver uppenbarligen mer konkurrens! Det är synd att kalla dem för ett serviceföretag!
 
Galaxens President skrev:
Ifall man skulle få något tillgodo lär man väl få det som en utbetalningsavi som kostar 60:- att lösa ut på svensk kass service.

Man kan väl annars be att få det insatt på ett konto när man löser ut avin? Det gick bra för mig senast.
 
Ja, Posten... *suckar*
Tre ord räcker. Det behövs konkurrenter.

Ja, tullen... *suckar*
Tullen försenar paket upp till en vecka ibland. Man kan ju fundera vad dom gör med paketen.

//Jessica, som precis muttrar över ett försvunnet paket från USA
 
Behövs lite positiva tongångar märker jag.

Numera sitter jag på landet och är tacksam över att posten fungerar som den gör.

Filmer från Brafilm.com kommer med vändande post, bilder från Crimsom kommer dagen efter jag beställt dem, beställningar från B&H tar ungefär 48 timmar från beställning till leverans.

Kassa service däremot...
 
När jag beställde från B&H kom det via UPS inte posten (och UPS sköter ju förtullningen åt tullen också)

Edit: Aha, du menar att i och med att posten funkar dåligt så vet du att du inte ska anlita posten utan kör du via andra istället, t.ex. UPS :)? Skämt å sido, visst är postorder trevligt.
 
Senast ändrad:
Skickade efter en fraktsedel från datorbutiken, då mitt nätagg har pajjat. Den skickade dom i fredags, och den kom fram igår! Ett vanligt brev var det också! *morr*
 
nikitin skrev:
När jag har bestält grejor från USA och det har tagit tid, är det i mitt fall Tullen som har fördröjt försändelsen.

-- Nicke

Hmm, mitt paket från USA, innehållande Canon 10D med pryttlar, skickades med USPS, satt på tullen ca 1 minut (om man nu ska tro på spårningssidan).

Hela resan tog 4 dagar.
 
Jag har bara haft bra erfarenheter av dem. Har beställt där i flera omgångar. Å andra sidan har jag inte haft något att klaga på så jag har ingen aning om hur deras kundsupport fungerar när det är problem.

Men med tanke på att det är en av världens största och mest kända butiker så har de ju en viss pondus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.