Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Posten gör ju också fel, men kompensera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Posten suger! Jag kör alltid på bussgods numer. Beträffande tullen och USA har jag bara goda erfarenheter. Rekordet är när jag gjorde upp en Ebay-affär på söndagen och hämtade prylarna efterföljande onsdag. Men postetn aktar jag mig för så mycket jag kan.
 
Första omgången jag beställde från BHphoto så la jag in ordern kl 16 på måndage eftermiddag, skickade kreditkortsbilderna senare på kvällen. Kl 18 på onsdagen stog UPS och knackade på dörren.

Det är lika snabbt som vad jag kunnat få någonstans i sverige via postorder.

Därimot kan jag inte hålla med om att posten suger. Varje vecka skickar jag en mängt paket över hela landet. Ok att det kan ta lite extra tid när det ska upp till piteå eller boden, men för övrigt är det oftast väldigt bra. Det värsta är om någon människa gör ett manuellt fel och sakerna blir liggande eller inte utkörda, men som system sett fungerar posten rätt klanderfritt så länge det är ren företagspost.
 
Damocles skrev:
Det värsta är om någon människa gör ett manuellt fel och sakerna blir liggande eller inte utkörda, men som system sett fungerar posten rätt klanderfritt så länge det är ren företagspost.

Nja - Företagsposten fungerar rätt så sugigt för mindre företag. Måste i princip ha neonskyltar på företagslokalen för att du ens skall få det utkört. Jag har råkat ut för samma saker som en del andra här i tråden. Posten vägrar att köra ut sakerna eftersom lokalen ligger i något som posten tycker är i huvudsak ett bostadshus - Trots att jag hyr lokalen för företagsändamål och ingenting annat.

Men visst det finns ju goda erfarenheter av posten också - Men det var lääängesen jag hade någon sådan.

Det var bättre förr som det heter.
 
hej igen såg på deras sajt att de ville man skulle maila in både fram resp baksidan av ens betalkort. Är det verkligen att rekommendera i dessa tider med massa kortbedrägerier?
 
Fick betala tull, moms och speditionsavgift på 60 kr för grejer jag köpte på eBay. Dett trots det var märkt som "gift". Speditionsavgiften begriper jag inte, portot var ju betalt?

Momsen var ju iofs korrekt men lite surt var det ju ändå. Får väl hålla sig till EU i fortsättningen.
 
typ 3.5 % tror jag det var. Avsändaren hade, dumt nog, skrivit värdet på. Avsändaren hade, dumt nog, skrivit ett högre värde än jag betalade.
 
Mitt brev har fortfarande inte kommit fram. Kanske trillade av flyget eller nåt men ett nytt brev är skickat nu iaf. Fyra veckor senare drygt..

Paketet som åkte tillbaks till leverantör tog två dagar som företagspaket när det skickades åter (gränsen över Gävle.)
Tur jag bråkat och gått samma rundor som Jesper så jag fick det till dörren. Nu mer får jag alltid företagspaket utkörda, men vägen till att nå dit var lång och utdragen..
 
Cappucino skrev:
Såklart reklamerade vi frakten men det ville Kgl. Postverket inte gå med på, istället fick vi betala för extra utkörning...
Kgl. Postverket existerar inte (längre).

Det är Posten AB numera, då Posten inte längre är ett verk utan ett bolag.
 
Skit igen

Äckliga jä**a posten klarade inte ens att leverera filmrullar till labb eller min sista omgång fakturor i vanliga brev som postades på samma låda för ett tag sedan..

Sen när jag ringde kundtjänst nu och oroar mig för filmrullarna så tar de en reklamation, ger mig ett ärendenr och upplyser om att de spårar inte. För att få dem spårade behöver jag fylla i annan blankett och ange motiv. Hon på postens kundtjänst påstår att de skickar filmer till Fuji för framkallning så de kan spåras utifrån motiven (har ju hört det förr också iof,) men hur kul är det om filmerna är pressade eller kräver speciell framkallning? Blääää! Och inte är det första gången de sjabblar med mina filmer heller..

De klarar ju ingenting! Nu sitter jag utan negativ/bilder från ett uppdrag samt utan att ha fått in faktrerade belopp från andra som förfallit. Man skulle kanske bott i USA så stämningar hade goda odds..
 
Min mamma och syster skickade, för tre månader sedan, födelsedagskort till mig. De skrev tyvärr fel postnummer (960XX istället för 906XX), men jag tycker att orten Umeå inte borde gå att ta fel på. Hur som helst har korten fortfarande inte kommit fram.
 
Nä, posten har jag inget större förtroende för. Men vad har man för alternativ som privatperson? Inga... Inte för rimliga kostnader i alla fall!
 
Tja, mitt grattiskort till farsan kom fram nästa dag .
Trots att frimärket ramlat av kuvertet! Satt bara en liten klisterrest kvar...
 
mange78 skrev:
Nä, posten har jag inget större förtroende för. Men vad har man för alternativ som privatperson? Inga... Inte för rimliga kostnader i alla fall!

Bussgods funkar bra för gods.

Enigheten är tillsynes total om postens förträfflighet, jag kan ju tillägga att posten är ensam om att vägra leverera tunga varor utan hjälp av addressaten. Får man leverans från vilken firma som hellst med möbler etc så bär de varorna ända in i bostaden. Dessutom har prevbärarna inte fått instruktion att titta i backspegeln innan de backar, det fick min nummerplåt lära sig för 2 veckor sedan trots att undertecknad tutade från start till krash.
 
lottawe skrev:
Kan man räkna posten till butiker och leverantörer?

Iaf så tror jag de är bland de sämsta i landet på att kompensera misstag. Jag väntade ett paket som varit ute och rest sedan torsdag förra veckan. Idag fick jag besked av leverantören att paketet åter är tillbaks hos dem samt frågan om jag var missnöjd eftersom paketet gått tillbaks. Min adress är helt rätt på paketet och kvittot, men hit har det aldrig kommit fram. Detta var ett viktigt paket som jag behövde för mitt arbete och som jag själv förlorar på att det dröjer. Borde inte Posten som alla andra företag börja fundera på att kompensera sånt åtminstone med extra expressleverans eller något? Är det för att de är relativt ensamma de kan behandla sina kunder hur som helst?


Lotta, jag sitter på en resebyrå och vi skickar dagligen biljetter med posten. De verkar dessvärre vara alldeles FÖR medvetna om att de saknar konkurrens och erbjuder en service/ansvar därefter. Jag vet inte hur många tusentals kronor de har orsakat oss pga deras egna slarv men de vägrar konsekvent att stå till svars.

Ett ex. Vi skickar ett brev med Express för att det skall levereras inom 1 dygn (flygbiljetter). Brevet kommer ej fram, vi spårar brevet (varje express får en egen kod) och det visar sig att det har levererats till fel ort. Eftersom det då har "hamnat fel" är rutinen att det skall skickas tillbaka till avsändaren. Hör o häpna, DETTA SKICKAS TILLBAKA MED VANLIG POST. Det är alltså deras rutiner.
Detta kostade oss ett antal tusen kronor i form av nya biljetter och posten gick med på att betala tillbaka portot (100 kr).

De garanterar endast (detta är deras regler) att 75% av all daglig post går fram. Hur man kan kontrollera detta är för mig ett mysterium.

Problemet är som sagt avsaknad av konkurrens men man tycker ändå att de borde kunna ändra på en hel del rutiner som trots allt inte kostar de något extra.
 
Citat från en post-reklamation:

Beställde ett paket från Cyberphoto. Frakten var på ca. 170 SEK. Detta skulle levereras till Hemköp Lund. I onsdags var jag där, men posten stängde 1 timme tidigare än hemköp. I fredags var min fru där men då kunde de inte hitta paketet. I lördags var vi där, men "normalt sett är posten öppen på lördagar men inte idag". I söndags gick jag dit och då upplyste damen i kassan att jag måste ha med min avi. Detta till trots att jag valt SMS-notifiering o ch fått mitt SMS. Det hjälpte inte henne att jag sa mitt nummer som jag fått av er på SMS. Hon var almänt otrevlig och ville veta när paketet kommit. Detta visste inte jag då jag endast hade ett SMS. Tillslut hittade hon det och jag fick mitt paket.

Jag anser att detta är mycket dåligt av posten, och era sammarbetspartners och kräver mina 99+69 (skrymmande) SEK tillbaka.

***

Idag blev jag uppringd av en tjänsteman på posten som lovade att prata med Hemköp och kompenserar mig med frimärken motsvarande mina portoutlägg... Ibland lyckas man.
 
anw skrev:
Fick betala tull, moms och speditionsavgift på 60 kr för grejer jag köpte på eBay. Dett trots det var märkt som "gift". Speditionsavgiften begriper jag inte, portot var ju betalt?

Momsen var ju iofs korrekt men lite surt var det ju ändå. Får väl hålla sig till EU i fortsättningen.


Nån som vet varför man får betala speditionsavgift fastän portot är betalt? Och vem som får speditionsavgiften? Är det posten i Sverige, i avsändarlandet eller är det utlämningsstället?
 
Tycker det är konstigt att det inte ingår i portot från avsändarlandet....Jag menar, om själva paketleveransen ingår i portot så ska väl denna kostand för posten göra det också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.