Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Posten gör ju också fel, men kompensera?
- Trådstartare lottawe
- Start datum
Damocles
Aktiv medlem
Första omgången jag beställde från BHphoto så la jag in ordern kl 16 på måndage eftermiddag, skickade kreditkortsbilderna senare på kvällen. Kl 18 på onsdagen stog UPS och knackade på dörren.
Det är lika snabbt som vad jag kunnat få någonstans i sverige via postorder.
Därimot kan jag inte hålla med om att posten suger. Varje vecka skickar jag en mängt paket över hela landet. Ok att det kan ta lite extra tid när det ska upp till piteå eller boden, men för övrigt är det oftast väldigt bra. Det värsta är om någon människa gör ett manuellt fel och sakerna blir liggande eller inte utkörda, men som system sett fungerar posten rätt klanderfritt så länge det är ren företagspost.
Det är lika snabbt som vad jag kunnat få någonstans i sverige via postorder.
Därimot kan jag inte hålla med om att posten suger. Varje vecka skickar jag en mängt paket över hela landet. Ok att det kan ta lite extra tid när det ska upp till piteå eller boden, men för övrigt är det oftast väldigt bra. Det värsta är om någon människa gör ett manuellt fel och sakerna blir liggande eller inte utkörda, men som system sett fungerar posten rätt klanderfritt så länge det är ren företagspost.
stoltz
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Det värsta är om någon människa gör ett manuellt fel och sakerna blir liggande eller inte utkörda, men som system sett fungerar posten rätt klanderfritt så länge det är ren företagspost.
Nja - Företagsposten fungerar rätt så sugigt för mindre företag. Måste i princip ha neonskyltar på företagslokalen för att du ens skall få det utkört. Jag har råkat ut för samma saker som en del andra här i tråden. Posten vägrar att köra ut sakerna eftersom lokalen ligger i något som posten tycker är i huvudsak ett bostadshus - Trots att jag hyr lokalen för företagsändamål och ingenting annat.
Men visst det finns ju goda erfarenheter av posten också - Men det var lääängesen jag hade någon sådan.
Det var bättre förr som det heter.
anw
Aktiv medlem
Fick betala tull, moms och speditionsavgift på 60 kr för grejer jag köpte på eBay. Dett trots det var märkt som "gift". Speditionsavgiften begriper jag inte, portot var ju betalt?
Momsen var ju iofs korrekt men lite surt var det ju ändå. Får väl hålla sig till EU i fortsättningen.
Momsen var ju iofs korrekt men lite surt var det ju ändå. Får väl hålla sig till EU i fortsättningen.
lottawe
Aktiv medlem
Mitt brev har fortfarande inte kommit fram. Kanske trillade av flyget eller nåt men ett nytt brev är skickat nu iaf. Fyra veckor senare drygt..
Paketet som åkte tillbaks till leverantör tog två dagar som företagspaket när det skickades åter (gränsen över Gävle.)
Tur jag bråkat och gått samma rundor som Jesper så jag fick det till dörren. Nu mer får jag alltid företagspaket utkörda, men vägen till att nå dit var lång och utdragen..
Paketet som åkte tillbaks till leverantör tog två dagar som företagspaket när det skickades åter (gränsen över Gävle.)
Tur jag bråkat och gått samma rundor som Jesper så jag fick det till dörren. Nu mer får jag alltid företagspaket utkörda, men vägen till att nå dit var lång och utdragen..
sagan
Avslutat medlemskap
Kgl. Postverket existerar inte (längre).Cappucino skrev:
Såklart reklamerade vi frakten men det ville Kgl. Postverket inte gå med på, istället fick vi betala för extra utkörning...
Det är Posten AB numera, då Posten inte längre är ett verk utan ett bolag.
sagan
Avslutat medlemskap
Posten har en stor mängd konkurrenter på paketsidan och även några på brevsidan.silversaga skrev:
Ja, Posten... *suckar*
Tre ord räcker. Det behövs konkurrenter.
lottawe
Aktiv medlem
Skit igen
Äckliga jä**a posten klarade inte ens att leverera filmrullar till labb eller min sista omgång fakturor i vanliga brev som postades på samma låda för ett tag sedan..
Sen när jag ringde kundtjänst nu och oroar mig för filmrullarna så tar de en reklamation, ger mig ett ärendenr och upplyser om att de spårar inte. För att få dem spårade behöver jag fylla i annan blankett och ange motiv. Hon på postens kundtjänst påstår att de skickar filmer till Fuji för framkallning så de kan spåras utifrån motiven (har ju hört det förr också iof,) men hur kul är det om filmerna är pressade eller kräver speciell framkallning? Blääää! Och inte är det första gången de sjabblar med mina filmer heller..
De klarar ju ingenting! Nu sitter jag utan negativ/bilder från ett uppdrag samt utan att ha fått in faktrerade belopp från andra som förfallit. Man skulle kanske bott i USA så stämningar hade goda odds..
Äckliga jä**a posten klarade inte ens att leverera filmrullar till labb eller min sista omgång fakturor i vanliga brev som postades på samma låda för ett tag sedan..
Sen när jag ringde kundtjänst nu och oroar mig för filmrullarna så tar de en reklamation, ger mig ett ärendenr och upplyser om att de spårar inte. För att få dem spårade behöver jag fylla i annan blankett och ange motiv. Hon på postens kundtjänst påstår att de skickar filmer till Fuji för framkallning så de kan spåras utifrån motiven (har ju hört det förr också iof,) men hur kul är det om filmerna är pressade eller kräver speciell framkallning? Blääää! Och inte är det första gången de sjabblar med mina filmer heller..
De klarar ju ingenting! Nu sitter jag utan negativ/bilder från ett uppdrag samt utan att ha fått in faktrerade belopp från andra som förfallit. Man skulle kanske bott i USA så stämningar hade goda odds..
Uffe_Nordholm
Aktiv medlem
Min mamma och syster skickade, för tre månader sedan, födelsedagskort till mig. De skrev tyvärr fel postnummer (960XX istället för 906XX), men jag tycker att orten Umeå inte borde gå att ta fel på. Hur som helst har korten fortfarande inte kommit fram.
F.G.
Aktiv medlem
mange78 skrev:
Nä, posten har jag inget större förtroende för. Men vad har man för alternativ som privatperson? Inga... Inte för rimliga kostnader i alla fall!
Bussgods funkar bra för gods.
Enigheten är tillsynes total om postens förträfflighet, jag kan ju tillägga att posten är ensam om att vägra leverera tunga varor utan hjälp av addressaten. Får man leverans från vilken firma som hellst med möbler etc så bär de varorna ända in i bostaden. Dessutom har prevbärarna inte fått instruktion att titta i backspegeln innan de backar, det fick min nummerplåt lära sig för 2 veckor sedan trots att undertecknad tutade från start till krash.
gsoul
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Kan man räkna posten till butiker och leverantörer?
Iaf så tror jag de är bland de sämsta i landet på att kompensera misstag. Jag väntade ett paket som varit ute och rest sedan torsdag förra veckan. Idag fick jag besked av leverantören att paketet åter är tillbaks hos dem samt frågan om jag var missnöjd eftersom paketet gått tillbaks. Min adress är helt rätt på paketet och kvittot, men hit har det aldrig kommit fram. Detta var ett viktigt paket som jag behövde för mitt arbete och som jag själv förlorar på att det dröjer. Borde inte Posten som alla andra företag börja fundera på att kompensera sånt åtminstone med extra expressleverans eller något? Är det för att de är relativt ensamma de kan behandla sina kunder hur som helst?
Lotta, jag sitter på en resebyrå och vi skickar dagligen biljetter med posten. De verkar dessvärre vara alldeles FÖR medvetna om att de saknar konkurrens och erbjuder en service/ansvar därefter. Jag vet inte hur många tusentals kronor de har orsakat oss pga deras egna slarv men de vägrar konsekvent att stå till svars.
Ett ex. Vi skickar ett brev med Express för att det skall levereras inom 1 dygn (flygbiljetter). Brevet kommer ej fram, vi spårar brevet (varje express får en egen kod) och det visar sig att det har levererats till fel ort. Eftersom det då har "hamnat fel" är rutinen att det skall skickas tillbaka till avsändaren. Hör o häpna, DETTA SKICKAS TILLBAKA MED VANLIG POST. Det är alltså deras rutiner.
Detta kostade oss ett antal tusen kronor i form av nya biljetter och posten gick med på att betala tillbaka portot (100 kr).
De garanterar endast (detta är deras regler) att 75% av all daglig post går fram. Hur man kan kontrollera detta är för mig ett mysterium.
Problemet är som sagt avsaknad av konkurrens men man tycker ändå att de borde kunna ändra på en hel del rutiner som trots allt inte kostar de något extra.
kejsaren
Medlem
Citat från en post-reklamation:
Beställde ett paket från Cyberphoto. Frakten var på ca. 170 SEK. Detta skulle levereras till Hemköp Lund. I onsdags var jag där, men posten stängde 1 timme tidigare än hemköp. I fredags var min fru där men då kunde de inte hitta paketet. I lördags var vi där, men "normalt sett är posten öppen på lördagar men inte idag". I söndags gick jag dit och då upplyste damen i kassan att jag måste ha med min avi. Detta till trots att jag valt SMS-notifiering o ch fått mitt SMS. Det hjälpte inte henne att jag sa mitt nummer som jag fått av er på SMS. Hon var almänt otrevlig och ville veta när paketet kommit. Detta visste inte jag då jag endast hade ett SMS. Tillslut hittade hon det och jag fick mitt paket.
Jag anser att detta är mycket dåligt av posten, och era sammarbetspartners och kräver mina 99+69 (skrymmande) SEK tillbaka.
***
Idag blev jag uppringd av en tjänsteman på posten som lovade att prata med Hemköp och kompenserar mig med frimärken motsvarande mina portoutlägg... Ibland lyckas man.
Beställde ett paket från Cyberphoto. Frakten var på ca. 170 SEK. Detta skulle levereras till Hemköp Lund. I onsdags var jag där, men posten stängde 1 timme tidigare än hemköp. I fredags var min fru där men då kunde de inte hitta paketet. I lördags var vi där, men "normalt sett är posten öppen på lördagar men inte idag". I söndags gick jag dit och då upplyste damen i kassan att jag måste ha med min avi. Detta till trots att jag valt SMS-notifiering o ch fått mitt SMS. Det hjälpte inte henne att jag sa mitt nummer som jag fått av er på SMS. Hon var almänt otrevlig och ville veta när paketet kommit. Detta visste inte jag då jag endast hade ett SMS. Tillslut hittade hon det och jag fick mitt paket.
Jag anser att detta är mycket dåligt av posten, och era sammarbetspartners och kräver mina 99+69 (skrymmande) SEK tillbaka.
***
Idag blev jag uppringd av en tjänsteman på posten som lovade att prata med Hemköp och kompenserar mig med frimärken motsvarande mina portoutlägg... Ibland lyckas man.
anw
Aktiv medlem
anw skrev:
Fick betala tull, moms och speditionsavgift på 60 kr för grejer jag köpte på eBay. Dett trots det var märkt som "gift". Speditionsavgiften begriper jag inte, portot var ju betalt?
Momsen var ju iofs korrekt men lite surt var det ju ändå. Får väl hålla sig till EU i fortsättningen.
Nån som vet varför man får betala speditionsavgift fastän portot är betalt? Och vem som får speditionsavgiften? Är det posten i Sverige, i avsändarlandet eller är det utlämningsstället?
mipert
Aktiv medlem
Posten svarar.anw skrev:
Nån som vet varför man får betala speditionsavgift fastän portot är betalt? Och vem som får speditionsavgiften? Är det posten i Sverige, i avsändarlandet eller är det utlämningsstället?