Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portträtt glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon 85/1,8 eller 85/1,4

Jag tycker 50 mm är för kort brännvidd. 50 mm passar bättre till helfigurporträtt. Personligen kan jag inte vara utan mitt AF DC-Nikkor 105/2.

Om vi säger nu att jag tänker köra med min 18-55mm glugg till porträttfoto ett tag till. Vad är de bästa inställningarna att köra med?

Försöker följa Scott Kelbys råd med låg bländare så att bakgrunden blir blurig men går det inte att få den ännu mer blurig?

Sett bilder på flickr som ser ut att vara tagna med helt annan utrustning fastän det är med Nikon D40 och medföljande glugg.

För övrigt med ljus, enkelt bakgrund, stativ. Vad för inställningar? Lågt ISO och bländartal?

Tacksam för svar.

johnnynu skrev:
Om vi säger nu att jag tänker köra med min 18-55mm glugg till porträttfoto ett tag till. Vad är de bästa inställningarna att köra med?

Försöker följa Scott Kelbys råd med låg bländare så att bakgrunden blir blurig men går det inte att få den ännu mer blurig?

Sett bilder på flickr som ser ut att vara tagna med helt annan utrustning fastän det är med Nikon D40 och medföljande glugg.

För övrigt med ljus, enkelt bakgrund, stativ. Vad för inställningar? Lågt ISO och bländartal?

Tacksam för svar.

Desto närmare desto kortare skärpedjup, men även större geometriskförväring.

Se till att modellen befinner sig långt från bakgrunden.

Jag gick och köpte ett Tokina 50-135mm f/2.8 som jag tänkte ha som porträttobjektiv.

Änsålänge är jag grymt nöjd med den. =)

Taka skrev:
Duger mitt 18-70 eller är det verkligen nödvändigt att skaffa något annat?

Inte nödvändigt!
Mina allra bästa porträtt har jag själv fotat med canons motsvarighet.. Det håller verkligen långt och länge!
Vill dock inte påstå att mina bilder är världens bästa porträtt men jag måste ändå säga att jag är minst sagt en kvalitetskräsen filur.
MVH Niclas,

Om man tänkte komma billigt undan, värt att köpa mellanringer eller något dyrt filter till mitt 18-55 objektiv? Känns sådär men kanske dyrt att köpa ett objektiv bara för porträtt. Skulle iså fall vara ett zoomobjektiv som man kan använda till annat. Finns det något zoomobjektiv som är väldigt ljusstarkt till Nikon D40 med inbyggd autofokus motor?

Min nya favvo-glugg för porträtt är mitt manuella Nikkor 105/2,5 Ai.. Skarp som attan (iaf på min D2H) och en ursnygg bokeh.

(Dock så har man ingen ljusmätning på D70.)

inte bara porträtt!

Äger ett Sigma 150/2,8 macro som är en kanonglugg för såväl macro som porträtt. Då gör du två flugor på smällen samtidigt!
Mvh/Stefan
ps.
Är porträtt huvudanvändningen så gå ner till 100mm för att slippa allt för stort arbetsavstånd.

85/2 Ais, då?

Är det någon som har testat den manuella Nikkor 85/2 Ais på en digital kamera, tex D40? Användbarhet, bokeh etc?
Själv har jag ett analogt hus, och tycker att objektivet är fantastiskt map pris/prestanda vid porträtt. Är dock sugen på att skaffa digitalt hus snart.

/Fredrik

När jag skulle köpa objektiv till min canon pratade jag med en fotograf som jobbade extra i butiken.
Han plåtade mycket människor och modebilder.
Jag var främst ute efter ett macro objektiv.
Valet stod mellan sigmas 105mm eller canons 60mm macro glugg.
Jag valde 60mm för att jag också ville plåta porträtt och han som jag köpte av påstod att med en 105mm glugg kommer det bli problem vid porträtt foto då man förvränger ojbektet.
Han menade på att vid en brännvid på 105mm så blir perspektivet på en porträtt bild fel då man trycker ihop bilden för mycket.
Öronen hamnar på samma plan som ögonen.
Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag är personligen mycket nöjd med min canon 60mm 2,8 macro.
De första två bilderna i mitt bildgalleri samt flugan är tagna med min 60mm.

http://trackback.se/albums/Lucas/

Mvh Lucas

De flesta svaren här verkar handla om det tekniska, vilket inte är så konstigt. Men jag blir lite nyfiken på det som nämndes lite på slutet: hur påverkar olika gluggar på det psykologiska i samspelet med modellen?

Lite flummigt kanske, men kanske någon studiofotograf kan skriva någon rad om det?
Jag upplever till exempel att en större brännvidd är bra för att få lite avstånd till modellen, vilket gör det lättare att få honom/henne att slappna av (inte ha kameran upptryckt i ansiktet). Men efter en viss gräns borde det kunna få motsatt effekt, att man vid för stort avstånd tappar kontakten?
För att försöka konkretisera min undran:
Vad är ett optimalt arbetsavstånd mellan fotograf och modell och med vilken brännvidd uppnås detta?

Eftersom jag mestadels jobbat med radio så är det lite samma fenomen: trycker du upp mikrofonen för nära blir intervjupersonen stum, går du för långt ifrån blir ljudkvalitén kass.

Finns nog inget optimalt eftersom vi alla är olika. Dessutom beror det nog mycket på om modellen är erfaren eller bara nån kompis man fotar.

Jag plåtar ibland porträtt med min Sigma 10-20 =) då det blir lite lustiga perspektiv. Och då är man nästan innanför skinnet på modellen.

Har haft ett 50 mm för porträtt, men käpte mig ett 85mm här om dagen för att få lite mer distans till modellen. Över 85mm tycker jag det blir för långt avstånd till modellen, och svårigheter uppstår inomhus, då man behöver plats! Gillar inte att trycka upp linsen i ansiktet på folk, då det speglas i porträttet, att modellen inte blir riktigt avslapnad.

JA SKAFFADE ETT 50 1.8 OCH FICK KNIVSKARPA OCH KORT SKÄRPLJUP SÅ JAG ÄR NÖJD MED DET BILLIGA ALTENATIVET. REKOMENDERAS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar