Annons

Portträtt glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
J Tjerneng skrev:
De flesta svaren här verkar handla om det tekniska, vilket inte är så konstigt. Men jag blir lite nyfiken på det som nämndes lite på slutet: hur påverkar olika gluggar på det psykologiska i samspelet med modellen?

Lite flummigt kanske, men kanske någon studiofotograf kan skriva någon rad om det?
Jag upplever till exempel att en större brännvidd är bra för att få lite avstånd till modellen, vilket gör det lättare att få honom/henne att slappna av (inte ha kameran upptryckt i ansiktet). Men efter en viss gräns borde det kunna få motsatt effekt, att man vid för stort avstånd tappar kontakten?
För att försöka konkretisera min undran:
Vad är ett optimalt arbetsavstånd mellan fotograf och modell och med vilken brännvidd uppnås detta?

Eftersom jag mestadels jobbat med radio så är det lite samma fenomen: trycker du upp mikrofonen för nära blir intervjupersonen stum, går du för långt ifrån blir ljudkvalitén kass.

Jag tror det har mer med hur man sjalv agerar att gora. Jag trivs med normalbrannvidd eller nagot langre till portratt. Jag tycker jag vinner i narhet pa det. For mig galler det da att gora sjalva fotograferingen mindre allvarsam genom att snacka en hel del och vara ganska snabb.Fragan kan inte jag svara pa generellt. Men for mig ar det sa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar