Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porttätt foto av fighters

Produkter
(logga in för att koppla)

pointzero

Aktiv medlem
Jag skall fota fighters (kampsportare). Jag skall ta dem i fightställningar och vanliga, men jag har aldrig gjort detta. Jag behöver därför alla tips jag kan få.

Några frågor jag har, att tillägga så använder jag Minolta Dynax 5

Vilken film är bäst? (dia)

Var skall jag göra ljusmätningen?

Funkar det bra att använda den inbygda blixten?

Vilken bakgrundsfärg blir bäst?

Om jag skall fota i studio var kan jag hitta en addapter så jag kan fota med min Minolta Dynax 5

Där efter behöver jag alla tips som jag kan få som även gäller vid vanlig porträtt fotografering.

Tacksam för alla svar!!
 
oJag föreslår att ni tittar i fighter-tidningar och kollar hur ljusläggningen ser ut. Normalt brukar det vara lysrör som finns i träningslokaler. Man kan väl utgå därifrån.
 
Det här kommer kanske lite sent för just fightersessionen. Hoppas det gick bra för dig.

Generella tips för porträttfotografering är att använda brännvidd runt 50-150mm.

Den inbyggda blixten ger ensam ett ganska platt ljus, testa därför att fotografera där du kan få hjälp av andra ljuskällor också, tex ett fönster.

Om du fotograferar utomhus så får du mjukare ljus om det är lite molnigt, bra för svartvita porträtt. Färgbilder kan få lite dassig mättnad dock. Om det är soligt kan du använda en reflexskärm för att påverka ljuset.

Men kom ihåg att prova dig fram, du kanske gillar vidvinkelporträtt bättre. Och gillar en stenhård ringblixt bättre än mjukt ljus. Det finns inget rätt eller fel.

En adapter till studioblixtar hittar du hos vilken fotohandlare som helst. Cyberfoto har en billig annars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.