rue
Aktiv medlem
Perspektiv
Känns som om man inte kan låta bli att lägga sig i debatten.
Huruvida vi vill ha en stor näsa på bilden eller även kunna se öronen sticka ut på sidorna har inget med objektivet att göra!!
Perspektivet bestämmer hur du vill att man skall uppfatta motivet. Avståndet till modellen bestämmer perpektivet! alltså hur mycket du vill att ansiktet skall förvrängas. Därefter väljer du vilket objektiv som passar för att, som Mats sa, få rätt utsnitt vilket blir olika beroende på vilket film/sensor format man använder. Om man önskar samma "grad av förvrängning" det vill säga att man står på samma avstånd till modellen, blir man tvungen att ha olika brännvidder beroende film/sensor-format om man vill ha med lika mycket av modellen på bilden.
För ff brukar man anse att ett (ca) 100mm objektiv är en lagom brännvidd för porträtt av den enkla anledningen att det med automatik ger en naturlig ”förvrängning” av modellen tack vare det arbetsavstånd som det objektivet ger upphov till och inte objektivet i sig. Använder vi en 1.6 crops kamera står vi kvar på samma avstånd och byter till ett ca 60 mm objektiv för att få samma bildutsnitt och samma perspektiv. För mellanformat används i stället ett ca 160 mm objektiv för att få samma utsnitt. Men perspektivet är densamma. Men vi skulle även från samma avstånd till modellen kunnat använda ett supervidvinkel där vi även fått med halva rummet och i efterhand beskurit det vi vill ha med med samma resultat!
En annan konsekvens med längre avstånd till modellen är att bakgrunden förvisso uppfattas vara närmre men även befinnas i mer oskärpa vilket ofta anses vara fördelaktigt. Det är lättare att isolera motivet/modellen från omgivningen.
En annan, men inte helt oväsentlig, konsekvens av val av sensor/filmformat är att skärpedjupet ökar med mindre sensor. Det vill säga, vill man isolera ett föremål mot oskarp bakgrund, välj kamera med stor sensor.
//Leif
paul innergård skrev:
Jag är beredd att hålla med om att en 50 mm kan ge en viss förvrängning, tyvärr. En 85:a lider inte av det på något sätt. Däremot tycker jag nog att 50 mm på mindre sensor funkar bättre eftersom du kommer längre ifrån med samma utsnitt.
Känns som om man inte kan låta bli att lägga sig i debatten.
Huruvida vi vill ha en stor näsa på bilden eller även kunna se öronen sticka ut på sidorna har inget med objektivet att göra!!
Perspektivet bestämmer hur du vill att man skall uppfatta motivet. Avståndet till modellen bestämmer perpektivet! alltså hur mycket du vill att ansiktet skall förvrängas. Därefter väljer du vilket objektiv som passar för att, som Mats sa, få rätt utsnitt vilket blir olika beroende på vilket film/sensor format man använder. Om man önskar samma "grad av förvrängning" det vill säga att man står på samma avstånd till modellen, blir man tvungen att ha olika brännvidder beroende film/sensor-format om man vill ha med lika mycket av modellen på bilden.
För ff brukar man anse att ett (ca) 100mm objektiv är en lagom brännvidd för porträtt av den enkla anledningen att det med automatik ger en naturlig ”förvrängning” av modellen tack vare det arbetsavstånd som det objektivet ger upphov till och inte objektivet i sig. Använder vi en 1.6 crops kamera står vi kvar på samma avstånd och byter till ett ca 60 mm objektiv för att få samma bildutsnitt och samma perspektiv. För mellanformat används i stället ett ca 160 mm objektiv för att få samma utsnitt. Men perspektivet är densamma. Men vi skulle även från samma avstånd till modellen kunnat använda ett supervidvinkel där vi även fått med halva rummet och i efterhand beskurit det vi vill ha med med samma resultat!
En annan konsekvens med längre avstånd till modellen är att bakgrunden förvisso uppfattas vara närmre men även befinnas i mer oskärpa vilket ofta anses vara fördelaktigt. Det är lättare att isolera motivet/modellen från omgivningen.
En annan, men inte helt oväsentlig, konsekvens av val av sensor/filmformat är att skärpedjupet ökar med mindre sensor. Det vill säga, vill man isolera ett föremål mot oskarp bakgrund, välj kamera med stor sensor.
//Leif