ANNONS
Annons

Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Objektiv med RS i beteckningen är senare. RS betyder ReStyled och innebär att de ser lite annorlunda ut, t.ex. är fokusringen lite bredare och är av gummi medan icke-RS har en smal räfflad fokusring. En del objejtiv fick samtidigt lite fler ändringar, t.ex. en bländare som är mer cirkulär.

Bländare f/1,4 är inte märkbart ( för ett otränat öga ) bättre - om definitionen "bättre" avser optisk kvalitet. Det ger däremot ett kortare skärpedjup som kan användas kreativt, men samtidigt blir det svårare att få fokus på rätt ställe. De flesta posträtt jag tar tas på f/8, så största bländaren spelar mindre roll.

Okej..tackar

Känns som man vill ha ett ganska kort skärpedjup när man fota inomhus i vanlig miljö, ej studio.
Bakgrunderna blir ju ofta ganska tråkiga inomhus...därav tänkte jag på ett kort skärpedjup.

Titta noga på dofmaster eller nån annan DOF-mätare - det handlar om millimetrar när Du kommer ner till f/1,4.

Känns som man vill ha ett ganska kort skärpedjup när man fota inomhus i vanlig miljö, ej studio.
Bakgrunderna blir ju ofta ganska tråkiga inomhus...därav tänkte jag på ett kort skärpedjup.
För porträtt vill du normalt inte ha för kort skärpedjup. Hur många accepterar t.ex. att bara ett öra blir skarpt och resten av ansiktet är ur fokus? För APS-C med 50mm och f/1,4 blir skärpedjupet ca 20mm på en meters avstånd, dvs skarpt öga, suddig näsa och suddiga öron. :) Har du en kamera som inte fokuserar exakt rätt kanske inte ens ögat blir skarpt. :)

Söker ett bra objektiv till porträtt inomhus mm.
Är detta bra:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19495unns .
Finns en variant som heter RS också, vad är skillnaden???

Andra förslag???
Är ett 1,4 bättre??

/D

RS är som sagt en nyare version. Risken för att bländaren fastnar pga. olja är inte lika stor (pga ålder) Dock är det oerhört klent och kan faktisk vridas isär ifall man har ett filter som sitter hårt. RS och den gamla varianten är optiskt sett likvärdiga.

Minolta 50mm 1.4 är bättre, men inte mycket. Sonys är snäppet bättre än Minolta 1.4, men Sigma 50mm 1.4 är väl det bästa 50mm för Sony/Minolta just nu.
Jag skulle satsa på antingen ett 50mm 1.7 eller Sony 1.4. Minolta 1.4 är så pass dyrt att man kan hitta ett sony för endast ett par hundralappar mer.

Jag tycker däremot att 50mm är lite kort för porträtt. Tror att Sony 85mm 2.8 skulle vara perfekt. Givetvis beror det på vilken typ porträtt man vill ha, men man måste gå ganska nära med en 50mm för ett ansiktsporträtt. Kan bli lite svårt med ett naturligt porträtt när man trycker kameran rakt upp i nyllet på modellen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar