fargo
Aktiv medlem
Datura skrev:
Men däremot kan du ju inte bara göra en sökning på internet, plocka fram ett litet citat och säga: såhär är det. det krävs nog lite mer efterforskning än så.
Nja, jag sa inte riktigt "så här är det". Snarare att det är långt ifrån självklart att realismen är förbehållet måleriet. Men efter att ha läst följande;
"realism är en konstart inom måleriet som inte uttövas längre. så att jämföra det med fotografin är fel på fler än en punkt."
och
"Det ÄR en inriktning inom måleriet."
klistrade jag in den första träffen på sökningen. Visst kunde jag ha gått till bokhyllan och citerat någon annan, men poängen med det här var ju att visa hur allmängiltig
uppfattningen om realismen som en generell estetisk hållning är. Och nu kan vi enas om att realismen finns inom fler konstarter än inom måleriet. Och det är ju bra. Återstår att sätta fingret på varför den inte fungerar inom fotot (eller varför den gör det).
"Men hela tanken med kubismen är att den enbart kan finnas inom det modernistiska måleriet." skrev du och det var givetvis den uppfattningen som levererades som en sanning som jag blev lite tveksam över.
"Självklart kan foto vara konst, men det är en helt annan diskussion. Och för att komma fram till ett svar på den frågan måste man fråga sig vad konst är."
Med detta börjar vi närma oss kärnan och inte en klump. I och med att vi kan enas om att foto kan vara konst, så kan vi också ställa oss frågan om varför vi inte kan enas om att fotokonst existerar i den realistiska skolan.
Och som jag skrev tidigare så tror jag att det har att göra med din kunskapsteoretiska definition av realism när vi diskuterar foto.