Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Hej Mats

Använder du blixtens möjlighet att underexponera? Eller styr du blixten manuellt?
Själv gör jag det men aldrig mer än 1 steg. Hur blir det för dig med 2-3 steg?
Jag använder blixtens(kamerans) funktions för att underexponera blixten. Jag har inga exakta värden som jag använder utan brukar prova lite olika. Ju starkare motljus ju mer "fill-in flash". Är det mulet ute o huvudet är ovanför horisonten (tex vid havet) så behövs det mindre upplättning.

Svar till Anna, Mats och Erik

Anna, de 5 metrar Felix har räknat ut stämmer fint, dock UTAN den vita kåpan. Sätter Du en sådan på blixten reduceras blixmetrar till ungefär 2 m.
Kåpan "fördärvar" blixtens ledtal, därför skall man ha så mycket ledtal som möjligt alternativt använder film med mera ASA.
Men använder Du en känsligare film, så får Du problem med Dina 1/90 i synktid.

Reflexskärm fungerar jättebra. Man kan fästa sådan på ett extra stativ eller liknande.
En vit frigolitplatta är billig och fungerar utmärkt.
Den ena sidan av plattan kan Du spraya med guldfärg som ger modellen vacker "solbränna".

När Du använder reflexskärm med modell i skuggan under ett träd, så får modellen grönstick i ansiktet. Ett varmtonsfilter hjälper mot detta.

Till Mats och Erik vill jag bara nämna att jag reducerade blixten med 1 - 2 bländarsteg beroende motiv vid upplättningsblixt genom att ställa in ett motsvarande högre ASA-tal på blixten. När jag körde med manuell blixt/kamera.

Numera klarar min F100 tillsammans med Nikonblixten och matrixmätning upplättningsblixt helt automatiskt, om jag bara tänker på blixtens räckvidd och anpassar bländaren därefter.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar