Annons

porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
hej hej

jag använder aldrig blixt, reflexskärmar eller dylikt när jag fotograferar, men tänkte att jag skulle testa lite. och nu talar jag om bilder utomhus.

om vi utgår från min canon eos 300, vad skulle jag kunna ha för blixt till den? vet inte hur pass användbar den ibyggda är, kanske duger den till en hel del den också... (som sagt, inte så bra på det här med blixtar) sen undrar jag om nån kan förklara vad synktid är för något? har glömt..
gärna vad det innebär också i praktiken. annars begriper jag nog inte.

andra saker jag tänkt på vad gäller porträtt utomhus är - att försöka dämpa ljuset som kommer ovanfrån ( typ att personen står under nåt valv eller nåt) nån slags skärm som reflekterar ljuset, hm..ja, det är väl vad jag tänkt.
låter det vettigt att börja med?


det känns som att plåtar man utomhus så är det "bättre" med reflexskärmar för att kunna bolla med ljuset än med blixt, men som sagt, jag vet inte, jag har ingen erfarenhet. vad tycker ni?
 
ariadne skrev:
om vi utgår från min canon eos 300, vad skulle jag kunna ha för blixt till den? vet inte hur pass användbar den ibyggda är, kanske duger den till en hel del den också
Du kan använda det mesta i blixtväg. Den inbyggda kan vara bra om du fotograferar i hårt ljus för att lätta upp skuggorna, en liten nödlösning som kan göra stor skillnad.
ariadne skrev:
sen undrar jag om nån kan förklara vad synktid är för något? har glömt..
Det är den snabbaste tiden du kan använda blixten med på kameran. Snabb synktid är bra om man vill använda blixt när det är ljust ute och kanske tillsammans med stor bländare för att få kort skärpedjup.

En solig dag med ISO 100-film så får man t ex 1/125 sekund och bländare 16. Bländar man då upp mer än så blir bilderna överexponerade. Har man en synktid på 1/250 som på de flesta yrkeskameror kan man blända upp ett steg. Har man en Hasselblad eller dylikt med slutaren i objektivet har man ofta 1/500 och ibland ännu snabbare tider. Då kan man blända upp mer.

Andra lösningar om synktiden inte räcker till är gråfilter på objektivet eller långsammare film.
ariadne skrev:
andra saker jag tänkt på vad gäller porträtt utomhus är - att försöka dämpa ljuset som kommer ovanfrån ( typ att personen står under nåt valv eller nåt) nån slags skärm som reflekterar ljuset, hm..ja, det är väl vad jag tänkt.
låter det vettigt att börja med?
Det låter jättevettigt tycker jag. Jag är ingen människofotograf, men just det du beskrev är den "Porträtt 1A-teknik" som jag fått lära mig av en väldigt duktig fotograf och lärare. Och det är faktiskt ett enkelt grundrecept som ger ett väldigt bra resultat med liten insats. En sak att tänka på är att objektet tittar in i något ljust, t ex himlen, en ljus vägg eller en stor reflexskärm.
 
Blixtens vara eller inte vara :)
Själv använder jag mig ganska mycket av blixt utomhus. Inte som direkt ljuskälla utan som upplättning.
Till detta räcker inte den inbyggda enligt mig.

Satsa hellre någon/ra lappar på en ordentlig extern sak.
Viktigt!! Köp en som är ledad och kan vridas både upp/ner samt åt sidorna. Allt för att kunna kontrollera ljuset.

Ett annat tillbehör som är oumbart är en synksladd så att du kan använda blixten "vid sidan av" kameran. Ger dig mycket mer frihet!!

Synktid: Ligger oftast mellan 1/125 - 1/250 dels sekund. Det innebär att blixten inte klarar snabbare slutartider än det. DVS. om du ställer tiden till 1/1000 dels sek kommer inte hela filmen bli belyst av blixtljuset.


Att dämpa ljuset eller lätta upp skuggor är nog bland de största problemen vid plåtning utomhus. Enklaste lösningen är nog att vänta tills solen går i moln eller hitta något skuggigt ställe.

Om det gäller ansikts porträtt kan man ju placera en reflektor (ex skrynkligt folie eller vit pappskiva) just under modellens ansikte för att lätta upp skuggorna runt ögonen. exempel

Ett annat sätt är ju att använda de reflektorer som redan finns. Väggar och liknande kan ibland fungera kanon exempel ex 2

Hoppas mina röriga tankar hjälper lite :)
 
"Du kan använda det mesta i blixtväg. Den inbyggda kan vara bra om du fotograferar i hårt ljus för att lätta upp skuggorna, en liten nödlösning som kan göra stor skillnad."


jag använder i princip aldrig blixten, varför ska jag göra det, okej om det är mörkt ute, fast nu börjar jag ana att blixten även kan användas för upplättning. ingenting jag tänkt på förut, men det får jag minsann prova!

"Det är den snabbaste tiden du kan använda blixten med på kameran. Snabb synktid är bra om man vill använda blixt när det är ljust ute och kanske tillsammans med stor bländare för att få kort skärpedjup."

hm, då är det därför som canonen envisas med 1/90 sekund när jag använder blixt fast jag vill ha 1/125. då har väl den blixten 1/90 i synktid då.



"Det låter jättevettigt tycker jag. Jag är ingen människofotograf, men just det du beskrev är den "Porträtt 1A-teknik" som jag fått lära mig av en väldigt duktig fotograf och lärare. Och det är faktiskt ett enkelt grundrecept som ger ett väldigt bra resultat med liten insats. En sak att tänka på är att objektet tittar in i något ljust, t ex himlen, en ljus vägg eller en stor reflexskärm."

jag satt här som ett stort frågetecken när jag läste " en sak att tänka på är att objektivet tittar in i något ljust, tex himlen..." men objektet var ju en annan sak och då är jag med:)

tackar för infon! det är väl bara att testa lite då. bolla med ljuset
 
tack gustaf!

jag tror jag ofta använder för hårt och för mycket ljus. modellen ska stå mitt i solen..och det blir ju inte så himla fint har jag kommit på. eller åtminstone blir det tråkigt. men jag har inte tänkt på att ljuset har olika karaktär, och att man kan refleketar det hit och dit, jag har mest tänkt ljust eller inte ljust.

men det är väl bara att testa som sagt. jag är tacksam för dina tips!

fönster verkar vara en bra grej..
 
Pröva med:

- att inte ha blixten på kameran, utan några meter åt höger/vänster/upp/ner
- se till att ljuskällan är så stor som möjligt. Nej, solen är en liten ljuskälla ;)
- pröva med liten ljuskälla, som en vanlig blixt.
- skicka ljuset genom ett tunt tyg (eller nåt annat) innan det träffar modellen,
- använd mycket motljus... fundera hur du mäter ljuset då...
- använd olika sorters reflekterande material för att trycka in ljus från olika håll i ansiktet på modellen....

till att börja med...
 
jag tänkte på en annan grej...olika blixtar måste väl ha olika karaktärer också? vad gäller effekten alltså. frånsett att de är olika starka/effektiva? eller är det där som softboxar (eller vad det heter), paraplyer kommer in och ger karaktär hos blixten?
 
När det gäller att köpa blixt så har jag tyvärr endast ett råd. Köp det värsta som finns att få tag på från ditt märke, Canon. Det ger bättre bilder helt enkelt.
Titta på USA-priserna och försök få tag på ngn du känner som skall dit.

Alternativt kan du försöka få tag på gårdagens toppblixt begagnad. Men nu när dollarn är så låg så är det knappt lönt.

Själv började jag med den inbyggda men fick sluta när jag skaffade telezoomen. Då blev det en 3'partstillverkad Sunpack 4000AF i alldeles för många år. Därefter lånade jag svärfars SB24 och det var ett lyft utan dess like.
Nu har jag skaffat en SB26 och den ger lite bättre bilder än SB24.

Mvh Erik
 
Kommer med en följdfråga vad gäller synktiden. Om den inte räcker till (för ljust), kan man inte köra med "high speed sync" då. Eller blir det för klent för att lätta upp. Om man tex kör på 1/500 för att få till en diffus bakgrund (pga av ändrad bländare)?

//Jocke
 
Det lilla jag har använt High-speed så har det fungerat mycket bra.

Läs både kamerans och blixtens instruktionsbok = 2-5 små sidor så står det vad den klarar och inte.
 
Använder själv blixt en del utomhus som upplättning vid porträtt. Reflexskärm är att föredra men kräver ofta en medhjälpare som har hand om den. För starkt upplättningsljus är inte fint oftast så jag brukar dra ner styrkan på blixten 2-3 steg.

Tror du kan klara dig med den interna blixten om ditt motiv inte är för långt bort. En bra extern blixt är starkare o ger jämnare ljus samt har en hel del finesser. När man ska ta en upplättning spelar varken effekten eller att den lyser ut i hörnen så stor roll. Det är bara att gå ut o prova.
 
Hej Mats

Använder du blixtens möjlighet att underexponera? Eller styr du blixten manuellt?
Själv gör jag det men aldrig mer än 1 steg. Hur blir det för dig med 2-3 steg?
 
Anna, om du har endast 1/90 som synktid på Din kamera, har Du svårt för att köra upplättningsblixt i solsken, om Du vill ha rätt exponering på bakgrunden (vilket är vitsen med upplättningsblixt). Kanske Du kan klara det med 100 ASA film eller att sätta gråfilter på objektivet.

Om man vill sätta en vit kåpa på blixten för att få ett mjukare blixtljus, så måste man ha en stark blixt (ledtal kring 40), eftersom kåpan stjäler mycket ljus.
 
wolfgang, jo, det var ju ingen megabra synktid.

tror att jag börjar med nån enkel reflexskärm istället.

en sak jag vill ha klarhet i är också - vad betyder ledtal?
 
anna> Ledtal är ett mått på hur kraftfull blixten är, hur långt den kan lysa ut. Om du delar ledtalet på blixten med bländartalet får du fram hur långt blixten räcker på just den bländaren (vid iso 100)

Alltså, en blixt med ledtal 40 räcker 5 meter vid bländare 8 (40/8=5).
 
uttryckte mig nog lite konstigt, förstod att det betydde watt per sekund men förstod inte riktigt hur jag skulle tolka ledtal respektive w/s.
de siffrorna alltså
 
Det går att matematiskt visa samband mellan ledtal och W/s.

Om du använder ledtal så har ngn annan redan räknat på de geometriska formerna åt dig. Det finns tabeller i instruktionsböckerna(kamera & blixt).

Annars är det inget som hindrar att du utgår från W/s och räknar själv, men det är lite pyssel.

Snart semester - MER BILDER
Mvh Erik
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar